معاون علمی رئیس جمهور گفت: نخبگان باید بازیگران سنتی را که با رانت‌های نفتی بالا آمده اند، تغییر دهند.

نفت ۲۰۰ دلار اتفاقی در اقتصاد کشور رقم نمی‌زند/ دولت در همه حوزه‌ها دخالت می‌کند/ نخبگان رانت بگیران نفتی را از میدان بدر کنندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور در نشست بازگشت نخبگان که در دانشگاه شریف برگزارشد ، اظهار کرد: ما باید تفکرات نفتی را در کشور از بین ببریم و شما نخبگان تاثیر زیادی در تحول کشور دارا هستید.

وی ادامه داد: ما متاسفانه محیط آماده در کشور نداریم و به نظرم پول مشکل اصلی است و به همین دلیل بچه های ما تاثیر گذار در جریان کشور نیستند، برای تغییر در کشور باید  هزینه کنیم تا جهت گیری اقتصاد کشور   تغییر پیدا کند.

استخدام دولتی اعتماد به نفس جوانان را از بین برده است

معاون علمی فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: ما فکر می کنیم که نفت 200 دلاری می تواند اتفاقی را در حوزه اقتصاد کشور رقم می زند که این تفکر کاملا اشتباه است، استخدام دولتی اعتماد به نفس جوانان را از بین برده است و دولت را چاق تر از گذشته کرده است .

وی اظهار کرد: رشد اقتصادی در دل کار‌آفرینی و اشتغال است و دولتی که در کارهای اقتصادی و همه امور دخالت کند باعث می شود که ارزش‌گذاری کارها از بین می‌رود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت اتفاق خاصی نمی افتد مگر آنکه ما روش‌هایمان را تغییر دهیم، افزود:  جامعه پیشرفت نمی‌کند زیرا جوانان ما مادی هستند و به فکر کارآفرینی و اشتغال نیستند  ولی خوشبختانه طی 4 الی 5 سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه تأسیس شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های دانشگاهی افتاده است،  به طوری که این شرکت‌ها 60 تا 70 میلیارد تومان سالیانه فروش دارند.

نخبگان با بازگشت خود فرهنگ کارآفرینی را به ایران بیاورند

ستاری ادامه داد: سیستم‌های امروزی کشور باید به زودی نابود و به طور کامل متحول و بازنگری‌ شود و من معتقدم که نخبگان با بازگشت‌ خود می‌توانند فرهنگ کارآفرینی‌ را  با خود به ایران بیاورند و آن را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ در همه بخش‌ها با حدود 2 میلیون کارمند جلوی پیشرفت را گرفته است، ادامه داد: امروز دولت عملاً در همه حوزه‌ها دخالت می‌کند در صورتی که باید در زمینه‌های آموزش، بهداشت و دفاع دخالت کند و ما باید این طرز تفکر را در کشور طوری درست کنیم تا فرزندانمان‌ در استارت آپ‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان کسب و کار ایجاد کنند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: به نظرم‌ نخبگان و فرزندان ما بازیگران‌ اصلی تغییر و تحول در جامعه محسوب می‌شوند تا بتوانند بازیگران سنتی را که با رانت‌های نفتی بالا آمده اند، تغییر دهند، برخی تصور می‌کنند که شیر نفت دست من است و من می‌توانم پیچ این شیر را باز کنم که این تصور کاملاً غلط و نادرست است.

ستاری با بیان اینکه پول نفت رقابت را از بین می‌برد و انتخاب فرد شایسته را با مشکل روبرو می‌سازد، ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان بازیگران‌ اصلی در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند و به زودی این حوزه را در کشور متحول خواهند کرد  و ایران در 5 سال آینده شاهدهای تغییرات خوبی هستیم.

فعالیت 300 هزار تاکسی اینترنتی در تهران

معاون علمی فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: امروزه در بخش خدمات و تکنولوژی‌ اتفاقات خوبی افتاده است  250 الی 300 هزار تاکسی اینترنتی در تهران فعالیت می کنند و زمانی که خدمات در دسترس است تقاضا زیاد می‌شود و قیمت‌ها می‌شکند.

وی ادامه داد: به طور کلی در حوزه دارو برای واردات ماده اولیه مشکلی نداریم و در بدترین حالت در حوزه داروهای بیوتک ما حدود سه درصد از مواد اولیه خارجی استفاده می‌کنیم و  بسیاری از داروهای بیوتک‌ را با کمترین وابستگی در کشور تولید می‌کنیم.

ایجاد خط مستقیم با بانک مرکزی برای حل مشکلات ورود مواد اولیه

ستاری گفت: بحث تهیه مواد اولیه در حوزه استارتاپ‌ها کمتر مطرح است البته در همه صنایع در خصوص تأمین مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد که ما برای حل آن یک خط مستقیم با بانک مرکزی در حوزه دانش بنیان  ها ایجاد کرده ایم و بسیاری از مسائل شرکت‌ها تاکنون حل شده و تنها برخی از مشکلات باقی مانده است.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در یک زمانی میزان رشد اقتصادی در دنیا با شمارش تعداد دودکش و تولید سیمان و فولاد انجام می‌شد، گفت: چهار، پنج سال دیگر صنایعی مانند خودروسازی و فولاد، صنایع برتر به حساب نمی‌آیند و دودکش داشتن مزیت محسوب نمی شود، بله صنایعی روی کار می آیند که از یک اتاق 2 در 3  شروع به کار کرده اند و برای رشد و توسعه هیچ کمکی از دولت و سازمان دولتی نگرفته‌اند و معاونت علمی در نظر دارد این چنین زیست‌بومی در کشور ایجاد کند،  محیط کسب و کار در کشور باید طوری باشد که بتوان ابتکار، فکر و دانش را به پول تبدیل کرد  تا شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم.

ایران رتبه دوم دنیا در نیروی انسانی را دارد

وی با اشاره به اینکه ایران در برخی از معیارها مانند نیروی انسانی رتبه دوم دنیا را در اختیار دارد، افزود: کشورمان از منابع نیروی انسانی خوبی برخوردار است اما در محیط‌های سیاسی و نهادهای کسب و کار رتبه‌مان در بین کشورهای دنیا بالاتر از 100 است، من معتقدم که باید یکسری افراد جدید را برای جامعه تربیت کنیم تا  رتبه دانشگاه‌ها را تغییر دهند.

ستاری با بیان اینکه برخی از کشورها تعداد دانشجویانشان یک دهم ایران بوده ولی اقتصاد آنها بسیار بهتر از ماست، افزود: کشور ایران دارای 4.5 میلیون دانشجو است و از نظر تعداد دانشجو در رتبه پنجم یا ششم دنیا قرار داریم و ولی نمی‌توانیم این ظرفیت ها  را به فعل تبدیل کنیم و پیشرفت در کشور روزی به سرانجام می‌رسد که بتوانیم منابع زیرزمینی مانند نفت را فراموش کنیم.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: نفت، رانت و پول می‌آورد، اینکه با 4 دلار یک چاله بکنیم و نفت را به قیمت حدودا 200 دلار به فروش برسانیم این نوع یک رانت اقتصادی محسوب می‌شود و دزدی اینقدر درآمد ندارد.

ستاری با اشاره به اینکه یک روزی استارتاپ‌ها به وسیله افراد خارجی در کشور راه‌اندازی شده بود ولی امروزه همین شرکت‌ها به وسیله نخبگان داخلی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: استارتاپ‌های ما در خط مقدم‌ هستند،برخی از شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان در حدود 6 تا 700 میلیارد تومان ارزش گذاری شده‌اند  اگر اسنپ و دیجی‌کالا  نبودند، آمازون و اوبر جای آنها را در کشور می گرفتند،  سال گذشته تراکنش‌های اینترنتی در حوزه فین‌تک 130 هزار میلیارد تومان بود که این‌ها باید مورد حمایت قرار گیرد.

فعالیت 70 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی

وی ادامه داد: امروزه شرکت‌های استارتاپی در حوزه بیوتکنولوژی اقدام به صادرات دارو کرده اند به طوری که تنها 3 درصد از تجهیزات و مواد اولیه‌شان وارداتی است و هیچ کمکی بابت راه‌اندازی خط تولید دارو از دولت نگرفته‌اند.

ستاری  در ادامه با بیان اینکه در یک زمانی استارتاپ های حوزه بیوتک و نانو و سلول‌های بنیادی تازه در کشور فعالیت‌شان تازه شروع شده بود، گفت:امروز 130 شرکت سلول‌های بنیادی در تهران فعالیت می‌کنند که 70 شرکت دانش بنیان هستند و بسیاری از نخبگانی که از خارج از کشور برگشته اند، در شرکت‌های سلول‌های بنیادی مشغول فعالیت و تحقیق هستند و ما باید اجازه کار به این نوع افراد با تغییر محیط بدهیم.

اقتصاد نفتی کارآفرینی را نشانه می رود

وی با بیان اینکه پول و رانت در دست دولت است و اقتصاد نفتی کارآفرینی را از بین می‌برد، اظهار کرد: سیستم اقتصاد نفتی و رانت باعث شده است تا اقتصاد پایه دانشی نداشته باشد و جوانان ما باید یک تغییری را  در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی ، کسب و کار و کارآفرینی در کشور ایجاد کنند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در بحث حمل و نقل کامیون در کشور 11 واسطه بین راننده و بار وجود دارد که این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در این حوزه اقتصادی شده است، کشاورزان نمی‌تواند پول کارگر خود را بدهند اما محصولشان در مغازه‌های تهران 10 برابر به فروش می‌رسد و اگر ما واسطه‌ها را حذف کنیم می‌توانیم کمک زیادی به کشاورز و تولید کشورمان داشته باشیم.

بهترین استارتاپ ها در دست نخبگان ایرانی بازگشته از خارج

ستاری افزود: بخشی از نخبگان که به کشور بازگشته‌‌اند زمانی  در شرکت‌های گوگل مشغول به فعالیت بوده‌اند و بهترین استارتاپ‌های ما در دست کسانی است که از خارج کشور به ایران برگشته و فناوری‌ها را بومی کرده‌اند و باید دانست که پایه اقتصاد دانشی، نیروی انسانی و فرد معتقد به ایده است و نمی‌توان جلوی این فرد ایستاد.

وی اضافه کرد: فرزندان ما به دلیل وجود بازیگران سنتی در داخل کشور کاری نمی توانند انجام دهند ولی در خارج از کشور شکوفا می‌شوند و این مسئله نشان دهنده آن است که هنوز فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی به خوبی ایجاد نشده است.

بستن راه کسب وکار خیانت است

معاون علمی فناوری رئیس جمهور بستن راه کسب و کار  را یک خیانت  دانست و گفت: حمایت از کارآفرینی یک ارزش است، و رشد اقتصادی از همین کارآفرینی ایجاد می‌شود و دولتی که از پول مردم خرج می‌کند، کسب و کار و مسائل اقتصادی در آن رشد پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما دارای تاریخ 4 هزار ساله در علم و فناوری و تجارت است، افزود: به واسطه اقتصاد نفتی و رانت ناشی از آن طی 100 سال اخیر کشور دچار مشکلاتی شده است و من معتقدم که باید محیط را برای فعالیت نخبگان تقویت کنیم.

ستاری گفت: استارتاپی که وام از دولت می‌گیرد بعد از مدتی از بین می‌رود و ما باید شتاب دهنده‌ها و استارتاپ ها را تقویت کنیم و جهت‌گیری دانشگاه‌ها تغییر پیدا کند تا بسیاری از مشکلات برطرف شود.

فروش 100 هزار میلیاردی دانش بنیان ها

معاون علمی فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: امروزه شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان در حدود 100 هزار میلیارد تومان فروش دارند، ما باید درآمد ناخاص ملی و صادرات کشور را ارتقاء ببخشیم و باید سیستم جدید کارآفرینی را در نظام اقتصاد نفتی تزریق کنیم تا بتوان  به موفقیت های خوبی دست پیدا کرد.

وی ادامه داد: طی 5 سال گذشته مرکز نوآوری در اطراف دانشگاه شریف راه‌اندازی شده است و  امروزه بیش از 450 شرکت دانش بنیان  از حوزه‌های مختلف در آن  فعالیت می‌کنند.

ستاری با اشاره به اینکه برای ایجاد اتفاق باید فرهنگ تغییر پیدا کند و فضای کسب و کار ایجاد شود، ادامه داد: اگر بخواهیم اتفاق خوبی در کشور بیفتد باید راه را برای نخبگان باز کنیم و برای انجام این کارها باید خاکریز به خاکریز جلو برویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار