۵ رقم آرمانی که قابلیت ثبت رقم در خراسان جنوبی را دارد در بزرگترین کلکسیون عناب کشور شناسایی شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت:در بزرگترین کلکسیون عناب کشور که از سال 87 آغاز به کار کرد، ارقام عناب سراسر کشور جمع آوری شده است.

وی افزود:تعداد 34 اکوتیپ عناب از استان های لرستان، مازندران، گلستان، اصفهان، قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در این کلکسیون کاشت شده است.

جوادی بایگی گفت:این ارقام از مناطق مختلف از جمله عربخانه نهبندان، آسفیچ سربیشه، درح، شهررضا اصفهان، کنگان سربیشه، تجنود قاین، بیرجند، درخش درمیان، کوهپایه اصفهان، قم، بردسکن کاشمر، مقام ساری، جویبار، عنبرستان سبزوار، کلاله چشمه آغسو، گزیک درمیان، گیوک و الغور بیرجند، کلکسان نوغاب، الیگودرز و کازرون شیراز جمع آوری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه افزود:افزایش و حفظ ژرم پلاسم عناب در استان به عنوان قطب تولید عناب کشور، بررسی سازگاری گونه های مختلف عناب و مقایسه صفات مورفولوژیکی آنها، انتخاب ارقام برتر با توجه به نیاز و ایجاد محیط آموزشی و پژوهشی از جمله اهداف ایجاد کلکسیون عناب است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی 98 درصد عناب تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است،اظهار کرد:از لحاظ اندازه و کیفیت میوه رقم گیوک، نوغاب و قم جزء ارقام برتر این کلکسیون در سربیشه شناسایی شد.

جوادی بایگی بیان کرد:همچنین از رقم کازرون شیراز به عنوان یک رقم پاکوتاه برای کشت فشرده عناب در خراسان جنوبی می توان استفاده کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت:این شهرستان با سطح زیر کشت هزار و 52 هکتار عناب، رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید استان را به خود اختصاص داده است و تلاش داریم با انجام آزمایش ها و بررسی هایی که در این کلکسیون انجام می شود با اصلاح نژاد عناب، بهترین نوع را با روش تکثیر و پیوند در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی افزود:تاکنون مشخصات فنوتیپی اکوتیپ های موجود در این کلکسیون به طور کامل ثبت و اکوتیپ های موجود با استفاده از نشانگرهای مولکولی ISSR شناسنامه دار شده اند.

جوادی بایگی تصریح کرد:با توجه به بررسی های انجام شده برای اولین 5 رقم آرمانی که قابلیت ثبت رقم برای استان دارد معرفی شد که امکان کشت و توسعه با توجه به اقلیم منطقه فراهم است.

وی سطح زیرکشت کلکسیون عناب سربیشه را 5 هکتار عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه  گفت:9 هزار خانوار بهره بردار در زمینه تولید محصول عناب در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

وی افزود:3 هزار و 218 هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت عناب است که پیش بینی می شود امسال 5 هزار و 563 تن محصول از این سطح برداشت شود.

انتهای پیام/غ

فعالیت 9 هزار خانوار بهره بردار در زمینه تولید عناب در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.