به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید حسینی دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک سازمان محیط زیست بر مراکز معاینه فنی نظارت دارد.
وی با اشاره به راهاندازی یک سامانه یکپارچه معاینه فنی افزود: بنا است این سامانه در کل کشور راه اندازی شود.
حسینی گفت: از مهرماه سال ۹۶ بازرسی از ۱۶ مرکز معاینه فنی مخصوص خودروهای سنگین توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و ستاد معاینه فنی آغاز شده است.
وی ادامه داد: سن معاینه فنی خودروهای ما باید از ۴ به ۲ سال کاهش یابد و ما سعی داریم که به هدف دست یابیم.
بیشتر بخوانید: تاثیر ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در کاهش آلودگی هوا
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: ما در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا با چالشهایی از جمله عدم همکاری نهادها با دستگاههای مسئول، برخورد سلیقهای در اجرای مصوبات و اعلام ایرادات فنی پس از گذشت زمان بسیار زیادی از تصویب مصوبه و همچنین اجرای ناقص و غیر کاربردی مصوبات مواجه هستیم.
وی افزود: در سال ۹۷ به علت فقدان همکاری خودروسازها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شد.
حسینی گفت: بر اساس گزارشها، تعداد تاکسیهای فرسوده در استان تهران حدود ۱۷ هزار و در کل کشور ۷۰ هزار مورد است.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: موضوع اسقاط موتورسیکلتها مطرح شده است و موتورسیکلتهای انژکتوری با استاندارد یورو ۴ و ۵ جایگزین موتورسیکتهای کاربراتوری میشوند.
وی افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۳، خودروهای دیزلی همچون اتوبوسها در شهرها باید دارای فیلتر باشند که تاکنون هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.
حسینی با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر نشده است، گفت: امسال ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس داشتیم که گرمای هوا باعث بالارفتن آلاینده ازون شده بود.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا در ادامه گفت: گفتنی است تهران در سال گذشته ۱۱ روز بر اثر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون با آلودگی هوا مواجه بوده است.
وی افزود: تنها مراجعات ما تا قبل از اجرای طرح Lez کسانی بودند که آرم طرح ترافیک میخواستند و از نظر ما تنها خودروهایی میتوانند معاینه فنی موفق داشته باشند که دارای کاتالیست باشند.
انتهای پیام/