مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: سال گذشته شاهد بهره برداری از از مرکز جامع اهدا خون بودیم که علاوه بر گرفتن خون کامل می توانیم اجزا خون را نیز بگیریم .  

بیماران سرطانی نیازمند پلاسما و پلاکت سلطانیان مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در انتقال خون در کشور به سمت  رویکرد جدیدی نسبت به تامین خون  حرکت می کنیم  که اکنون گرفتن خون و جدا کردن اجزا خون است.

 وی گفت:اکنون   15 مرکز  در کشور تجهیز شدند  که در کنار خون کامل توانایی گرفتن پلاسما و پلاکت رادارند و مرکز استان کرمانشاه نیز یکی از این مراکز است  و  اثر بخشی این روش بسیار بیشتر است  و 30تا60هزار شمارش پلاکت بالا می برد.
 
 سلطانیان گفت: در آینده ما با دو پدیده مواجه هستیم بحث سالمندی و  بیماری های  بد خیم  است و جامعه در حال بالا رفتن سن افراد است.
 
وی گفت: با سالمند شدن افراد جامعه بیشتر از 65 سال نمی توانند اهدا خون کنند و یکی از نیازهای اساسی ما در بحث تامین پلاسما و پلاکت است.

 وی گفت: در روش جدید گرفتن پلاسما و پلاکت از یک اهدا کننده  6واحد پلاکت گرفته می شود که در حالت معمولی یک واحد گرفته می شود.
 
  وی ادامه داد: بیماری های بد خیم و سرطان نیز چالش دومی است که  نیاز به تزریق پلاکت دارند و  نیاز افراد خیلی بالاست.
 
 سلطانیان گفت:پلاسما برای فرآورده های دارویی استفاده می شود مانند فاکتور 8 و فاکتور 9  و ما ترجیح می دهیم  که از خون ایرانی این مواد تهیه کنیم و ارسال و تهیه پلاسما برای تهیه مواد دارویی فاکتور 8 و فاکتور 9 هستند .
 
 وی گفت:حداکثر زمان نگهداری گلبول قرمز 35 روز و پلاکت حداکثر سه روز  است و  به این دلیل نیاز به اهدا خون همیشگی است  اما پلاسما تا دوسال می توانیم نگهداری کنیم و سازمان مجهز به تمام تجهیزات روز دنیا و سردخانه های مجهز است.
 
سلطانیان گفت: همه افرادی که 17سال آن ها تمام  شده و  وزن 50کیلوگرم و فشار خون نرمال دارند می توانند اهدا کننده خون باشند  و  در اتاق معاینه مشاوره می شوند و باید سلامت دهنده خون تضمین شود و بعد خونگیری انجام می شود .

 

انتهای پیام/ز

همه افرادی که 17سال آن ها تمام  شده  می توانند اهدا کننده خون باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.