کارشناسان ناسا یکی از دلایل نفرستادن فضانورد به کره ماه را نداشتن لباس فضانوردی جدید برای فضانوردان این سازمان اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضانوردان ناسا هنوز از لباس‌های قدیمی دهه‌های گذشته استفاده می‌کنند که به گفته منتقدان بیش از اندازه بزرگ، سنگین و دشوار برای پوشیدن است.


اکنون دو سازمان فضایی بوئینگ و اسپیس ایکس در حال توسعه و ساخت لباس‌های جدید برای فضانوردان خود هستند. اما ناسا هشدار داده است نداشتن لباس فضانوردی مناسب چالشی جدی پیش روی فضانوردان به وجود آورده است.


یکی از مشکل‌های شدید ناسا، تامین نشدن بودجه برای انجام طرح‌های پژوهشی، سفر‌های اکتشافی، ارسال سفینه فضایی و کاوشگر به سیاره هاست.
دولت دونالد ترامپ با بودجه سفر‌های فضایی مخالف است و به ویژه مقام‌های ناسا اعلام کرده اند درسال ۲۰۲۴ و پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین المللی ISS با چالشی شدید مواجه خواهند شد.


این درحالی است که 2 کشور چین و روسیه درحال ساخت ایستگاه‌های فضایی جدیدی هستند هرچند که اعلام کرده اند این ایستگاه‌ها برای فضانوردان کشور‌های پیشرو در زمینه فضایی قابل استفاده و دسترسی است.(عکس تزیینی است)


محققان ناسا اعلام کرده اند تا سال ۲۰۲۴ پایگاه مدارگرد به دور کره ماه باید ساخته شود و گرنه انجام پژوهش‌های جدید فضایی ناممکن خواهد بود.
لباس فضانوردان ناسا با لباس فضانوردان روسی متفاوت است و روس‌ها از نوعی لباس فضایی ویژه استفاده می‌کنند.

کارشناسان اعلام کرده اند لباس‌های فضانوردی جدید باید راحت، ایمن در برابر اشعه‌های کیهانی، ساخته شده با فناوری‌های جدید و با قابلیت انعطاف بالا باشند تا فضانوردن قابلیت حرکت بیشتری درپیاده روی خارج از ایستگاه فضایی یا در زمان تعمیر قطعه‌ها داشته باشند.


هر فضانورد در زمان خروج از ایستگاه و قرار گرفتن درجو فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کند، لباس فضانوردی دارای 2  مخزن اکسیژن مانند کپسول اکسیژن غواصان است که دارای سیستمی برای حذف دی اکسید کربن هستند.

این کپسول‌ها امکان کار فضانوردان در فضای باز در بازه زمانی ۶ الی ۸ ساعت و نیم را فراهم می‌کند.


لباس‌های فضانوردی کنونی به دلیل نوع ساختار خود سبب آسیب دراز مدت به شانه فضانوردان می‌شوند؛ لباس‌های آینده فضانوردان باید انواع تست‌های کنترلی برای محافظت از فضانوردان را طی کند.

برخی طراحان درنظر دارند لباس‌های فضانوردی دو تکه برای فضانوردان طراحی کنند تا قابلیت حرکتی و توان انجام کار‌ها و استفاده از ابزار‌ها را درآن‌ها افزایش دهند.


گروهی دیگر از طراحان نیز درنظر دارند با استفاده ازچاپگر‌های سه بعدی به طراحی لباس فضانوردی بپردازند و به این ترتیب لباسی مخصوص برای هر فضانورد تهیه شود.

مقام‌های ناسا کار طراحی برای ساخت نسل جدید لباس‌های فضانوردی را آغاز کرده اند و تا آن زمان پرتاب سفینه فضایی به سایر سیاره‌ها ازجمله کره ماه امکان پذیرنیست.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

چالش جدید ناسا برای فرستادن فضانورد به کره ماه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
من این موضوع را باور نمیکنم
آخرین اخبار