طراحی خانه‌های مریخی برای حفظ سلامت جسم و روان فضانوردان با طراحی متفاوت نسبت به خانه‌ها در کره زمین ساخته شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برندگان نهایی مسابقه ساخت خانه و پناهگاه انسان‌ها در سیاره مریخ که به وسیله ناسا برگزار شده بود معرفی شدند.

زیستگاه انسان‌ها در آینده به وسیله چاپگر‌های سه بعدی تولید می‌شوند تا از اولین گروه‌های مهاجر انسان در برابر وضعیت جوی ناپایدار موجود در سیاره محافظت کنند.

از جمله نکته‌های اصلی که در ساخت و طراحی خانه فضانوردان مریخ باید مورد توجه قرارگیرد، مقاومت در برابر حرارت و فشار زیاد موجود در سیاره است.


جایزه این مسابقه برای برندگان مبلغ ۲ میلیون دلار بوده است؛ ۵ تیم برنده با همراهی ناسا و دانشگاه بردلی (Bradley University) در ایلینویز آمریکا درمرحله بعدی طرح‌های اولیه ساخت این خانه‌ها را با استفاده از چاپگر‌های سه بعدی پیاده سازی خواهند کرد.

در این مسابقه درمجموع ۱۸ تیم از کشور‌های مختلف دنیا شرکت کردند؛ طرح پیاده سازی زیستگاه به مهاجران انسانی سایر سیاره‌ها اجازه می‌دهد تا به زندگی و کار روی سایر سیاره‌ها بپردازند.


پناهگاه انسان‌ها در سیاره سرخ باید از مواد اولیه خاصی تولید شود تا در برابر گاز، اسید، فشار جوی و گرمای موجود درسیاره مریخ از خود مقاومت نشان دهد.


اولین بار مسابقه ساخت پناهگاه برای فضانوردان در سیاره مریخ از سوی دانشمندان ناسا درسال ۲۰۱۴ مطرح شده است؛ برای ساخت پناهگاه باید چاپگر‌های سه بعدی به وسیله سفینه‌های فضایی به مریخ منتقل شوند و به تدریج درمراحل بعدی همزمان با ورود فضانوردان پناهگاه‌ها برسطح سیاره ساخته شوند.


کارشناسان اعلام کرده اند در سال‌ ۲۰۳۰ طرح اعزام سفینه‌های فضایی سرنشین دار به سیاره مریخ را آغازخواهند کرد به همین دلیل درنظر دارند تا آن زمان با تکمیل ساخت چاپگر‌های سه بعدی زمینه ساخت پناهگاه در آن سیاره را فراهم کنند.

فضانوردانی که به سیاره مریخ سفر می‌کنند نیاز به تامین منابع آب و خوراک دارند؛ به همین دلیل ساخت گلخانه‌هایی مصنوعی که بتوانند گیاهان را درون محیطی پوشیده پرورش دهند برای ادامه بقای انسان ضروری است.

انسان‌ها به منابع پروتئینی هم برای زندگی درسیاره مریخ نیاز دارند به همین دلیل باید مزرعه‌هایی مخصوص پرورش حیوان یا ماهیان آبزی در سیاره مریخ ساخته شود.


مقام‌های ناسا اعلام کرده اند سالانه به ۳ میلیارد دلار بودجه مازاد برای تعیین اهداف سفر به سیاره مریخ نیازدارند؛ یکی از مهمترین نیاز‌ها درسیاره مریخ امکان بازگشت مسافران به این سیاره است، زیرا امکان بروز مشکل‌های سلامت و ناتوانی در درمان در سطح سیاره وجود دارد.

ضرر اشعه‌های کیهانی درحین سفر به سیاره مریخ و بازگشت از آن می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت جسم و روان فضانوردان وارد کند به همین دلیل نیاز است تا تمهیدات لازم برای تامین سلامت جسم و روان آن‌ها در نظر گرفته شود.
منبع:Dailymail

انتهای پیام/

خانه مریخی‌ها در آینده به چه شکل خواهد بود؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار