فرماندار تایباد گفت: استفاده از محصولات سازگار با آب و هوای منطقه، تغییر الگوی آبیاری در کشاورزی و به نوعی تغییر الگوی کشت مهم‌ترین و پایدارترین روش مقابله با تنش آبی در شهرستان است.

تغییر الگوی کشت و ابیاری مهم‌ترین و پایدارترین روش مقابله با بحران کم آبی در تایباد است.به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛شرافتی در شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی شهرستان تایباد گفت: فرهنگ سازی، اطلاع رسانی ومدیریت درمصرف استفاده بهینه ازآب ضروری است و کشاورزی و دامپروری ازمهمترین مشاغل واولویت اشتغال و تولید منطقه مرزی تایباد است وحدود ۸۵ درصد مردم در این خطه مرزی از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: اقتصاد اکثر خانوار‌ها به ویژه مناطق روستایی بر پایه کشاورزی است و کاهش نزولات جوی، بحران کم آبی و خشکسالی مشکلاتی را برای بهره‌برداران این بخش ایجاد کرده است.

فرماندارتایباد گفت:باید نسبت به اطلاع رسانی درخصوص کمبودآب ونظارت بر کارکرد چاه‌های مجاز وهمچنین جلوگیری از برداشت چاه‌های غیرمجاز  بانصب کنتور‌های هوشمند مدیریت واقدام شود.

شرافتی افزود: شهرستان تایباد با داشتن ۳۱۴ حلقه چاه عمیق و ۵۰ رشته قنات دایر و نیمه دایر، دارای ۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که به دلیل تنش آبی تنها ۴۳ هزار هکتار از آن زیر کشت قرار گرفته است.

وی گفت: با دعوت ازدهیاران و کشاورزان منطقه وحضورمعتمدین ومالکین ومشارکت مردمی فرهنگ سازی، اطلاع رسانی ومدیریت درمصرف استفاده بهینه ازآب ضروری است.

فرماندارتایباد تاکیدکرد: با توجه به کاهش بارش‌ها ولزوم مهار روان آب‌های سطحی منطقه، مدیریت واحداث سازه‌های کوچک برای کنترل روان‌آب‌ها که باعث تقویت وذخیره سازی سفره‌های زیرزمینی می‌گردد ضروری است.

انتهای پیام//ز. ج


شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی شهرستان تایباد

برچسب ها: کشاورزی ، کم ابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.