یک کارشناس قطری با اشاره به اختلافات کشور‌های عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس، هدف آمریکا برای به راه اندازی ناتوی عربی را دست نیافتنی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا با راه اندازی یک اتحادیه امنیتی متشکل از کشورهای عربی موسوم به «ناتوی عربی»، ضمن اعمال نفوذ در منطقه، از قدرت گرفتن ایران نیز جلوگیری کند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پیش از این اعلام کرد ناتوی عربی با هدف تقویت همکاری های کشورهای عربی در زمینه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با تروریسم است؛ این اتحادیه همچنین می تواند به عنوان یک مانع در برابر قدرت گرفتن ایران عمل کند.

این در حالی است «لوسیانو زکریا»، پروفسور و معاون پژوهشی در مرکز مطالعات خلیج فارس دانشگاه قطر معتقد است آمریکا از دستیابی به این هدف باز می ماند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: هدف آمریکا از راه اندازی ناتوی عربی بسیار واضح است. این طرح واشنگتن صرفا برای  منزوی کردن ایران در منطقه و مقابله با نفوذ آن در بخش گسترده تری از خاورمیانه است. این یک رویکرد نظامی که نیازمند همکاری چند کشور عربی است.

با این حال وی معتقد است که دستیابی به این هدف با توجه به اختلافات کشورهای  عضو شورای همکاری های خلیج فارس دور از ذهن است. او افزود: نخستین واکنش سران کشورهای عربی در مورد احتمال برگزاری نشست در واشنگتن حاکی از آن است که آنها چندان مشتاق نیستند. در نظر داشته باشید اگر «تميم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، در این نشست شرکت کند، بدون شک «محمد بن زید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در این نشست حاضر نخواهند شد. بنابراین جمع کردن همه شش عضو شورای همکاری های خلیج فارس در چنین جلسه ای کمی مشکل است.

زکریا در ادامه گفت: جلسات اولیه در ماه اوت برگزار می شود تا ضمن ارائه دستور کار، همه اعضا را برای شرکت در جلسه نهایی متحد کنند.این نقطه شروع است. نکته دیگر همراه کردن مصر و اردن برای راه اندازی این اتحادیه نظامی است. آنها از مخالفان اصلی اتحادیه اینچنینی هستند و سیاست های آنها در تضاد با اعضای شورای همکاری های خلیج فارس است.

این کارشناس با اشاره به جنگ لفظی اخیر میان سران ایران و آمریکا اظهار داشت: راه اندازی ناتوی عربی یک نوع ابتکار عمل از سوی آمریکاست و از سوی دیگر، ایرانی ها به این نوع سیاست هایی که آمریکا به دنبال اجرای آن است عادت دارند. بنابراین من فکر می کنم مسیر تقریبا طولانی تا راه اندازی ناتوی عربی باقی مانده است.

انتهای پیام/

تاکید کارشناس قطری بر ناکارآمد بودن ناتوی عربی با ترامپ

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار