زرافشان با اشاره به اعمال ضریب محرومیت در کنکور ۹۸ برای دانش آموزان مناطق محروم از اعلام نتایج آزمون مدارس تیزهوشان متوسطه دوم تا فردا خبر داد.

فردا؛ اعلام نتایج مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی/ اعمال ضریب محرومیت در تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبات کنکور ۹۸به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجویان اظهار کرد: سه روش برای پذیرش دانشجو در نظر گرفتیم که در روش اول صرفا سوابق تحصیلی، در روش دوم سابقه تحصیلی و آزمون عمومی و در روش سوم سابقه تحصیلی به انضمام آزمون عملی و تخصصی است.

وی ادامه داد: در روش اول تاثیر سابقه صد در صد است و دانش آموز در شرایط فعلی، با توجه به ظرفیت ۸۵ درصدی دانشگاه‌ها از این فرصت استفاده می‌کند.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: در آخرین جلسه پیش بینی شد سهم سابقه تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان جدید ۳۰ درصد باشد و این تاثیر صرفا از پایه دوازدهم است اما برای داوطلبان سال های قبل ۲۵ درصد از سال سوم و پنج درصد از پیش دانشگاهی است.

وی با اشاره به وجود مناطق مختلف آموزشی و برقراری عدالت آموزشی در این مناطق افزود: در کنکور هم همین موضوع مطرح است اما باید عدالت آموزشی مورد توجه قرار گیرد؛ مناطق به سه بخش تقسیم شدند و این تناسب با برخورداری از امتیازات و اولویت هایی برخوردارند که دسترسی به آموزش و پرورش مطلوب را فراهم می کند و برای نمره دهی دانش آموزان هم این نکته در نظر گرفته شده است.

زرافشان درباره اعلام زمان نتایج آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی مطرح کرد: ۲۴۲ هزار داوطلب شرکت کردند و ۶۳ هزار و ۵۸۸ نفر برای ثبت نام پذیرفته شدند که ۵۵ ۶۸۲ در شاخه نظری و ۷۹۰۶ در مدارس نمونه دولتی پذیرفته شدند و نتایج آن فردا اعلام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه درباره توجه به برنامه درسی ملی گفت: هدف این است که دانش آموز در محیط آرام و به دور از استرس درس بخواند و، چون فاصله کنکور و آزمون کوتاه بود بنابراین ۲۴ آموزشی حضوری را برای دانش آموزان پایه در نظر گرفتیم و باید بپذیریم کنکور واقعیتی است که وجود دارد و آسیب‌هایی را به نظام آموزشی وارد می‌کند، اما باید تلاش کنیم، این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم و همکاری لازم را با دانش‌آموزانی که این مسیر را انتخاب کردند داشته باشیم.

زرافشان با بیان اینکه مساله کنکوری بیش از آنکه موضوع آموزشی باشد موضوعی اجتماعی است، تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش این است که بستر لازم را برای دانش آموزان فراهم داشته باشد؛ گاهی اوقات کشورمان را با کشور‌هایی مقایسه می‌کنند که سنخیتی با آن نداریم اگر می‌خواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم باید با کشور‌هایی که شرایطی مشابه ما از نظر کنکور دارند همچون چین مقایسه شویم و به دنبال این هستیم تا الگوی مناسب کشور‌های مشابه را داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حذف آزمون‌ها در متوسطه دوم گفت: دوره آموزش عمومی تا پایه نهم در نظر گرفته شده است و در این دوره مهارت‌های زندگی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود، اما از این دوره به بعد آموزش‌های تخصصی شکل می‌گیرد و به تدریج دانش آموزان با آزمون آشنا می‌شوند.

زرافشان تصریح کرد: اکنون به کنکور ایراد می‌گیریم چرا که برای هر داوطلب ریاضی ۲ صندلی خالی وجود دارد، اما و در دانشگاه برای هر داوطلب ریاضی دو صندلی داریم.

اجرای طرح ایران مهارت برای بیش از 73 هزار دانش آموز

معاون آموزش متوسطه درباره اجرای ایران مهارت گفت: از سال گذشته این طرح در هشت استان برای ۷۳ هزار و ۶۹۴ دانش‌آموز اجرا شد و  در سال تحصیلی جدید، ۱۰ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید با اشاره به کمبود نیروی انسانی بیان کرد: تدابیری برای این مشکل اندیشیده شده است هرچند اغلب این روش ها مقطعی است و مشکل عمده فعلی ما کمبود هنرآموز و استادکار در هنرستان‌ها  است که اکنون ۱۶ هزار هنرآموز و ۲۵ هزار استادکار کمبود احساس می شود.

مخالف کنکور زدگی هستیم

وی با بیان اینکه از سابقه تحصیلی در کنکور دفاع می‌کنیم چرا که این پیشنهاد را خودمان داده بودیم، گفت: با وجود این پیشنهاد با کنکور زدگی مخالفیم و حتی پیشنهاد مجلس مبنی بر تاثیر ۹۰ درصدی سابقه کنکور را مستلزم نهایی شدن ۱۰ درس می‌شد رد کردیم.

سوابق تحصیلی به مطالعه مفهومی دروس کمک می‌کند

زرافشان تصریح کرد: سابقه تحصیلی به خواندن مفهومی دانش آموزان کمک می‌کند بر همین بر این تاثیر تاکید داریم.

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: در پایه دوازدهم هم دروسی که در امتحانات نهایی نیستند به عنوان دروس خودخوان درنظر گرفتیم.

زرافشان بیان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای با تغییر نظام آموزشی از امسال سه پایه می‌شوند و مهارت جویان با توجه به توانمندی هایی که کسب می کنند راحت تر وارد بازار کار می شوند.

وی ادامه داد: در ماده ۲۳ برنامه پنجم به ازای انتقال آموزشکده ها به آموزش عالی کاردانی پیوسته برای مهارت آموزان وجود خواهد داشت و دوره ای پنج ساله را تا کاردانی تحت پوشش قرار می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: در کنار برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات اقداماتی برای توسعه مهارت آموزی صورت گرفته است از جمله اینکه برای اخذ پروانه اشتغال فارغ التحصیل هنرستان اولویت دارند.

زرافشان افزود: متاسفانه در کشور به آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش مانند آموزش های نظری نگاه می کنیم و ورود به بازار کار بعد از زمان فارغ التحصیلی است در حالی که باید کار را با آموزش و تولید توامان همراه کنیم و ارتقای کیفیت آموزش را مورد توجه قرار دهیم تا تولید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: اعلام کردیم زیباسازی فضاهای آموزشی را مهارت آموزان رشته هنر انجام می دهند این کار را شروع کردیم اما هنوز ایده آل نیست ولی به تدریج به سمت استفاده از هنرآموزان برای کارهای متناسب با رشته توجه سوق پیدا می کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین به همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تأسیس دفاتر همکاری‌های کاردانش در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه دستورالعملی تهیه شده و به تمام استان‌ها ابلاغ شد و اکنون این دفاتر در یزد و خراسان رضوی راه‌اندازی شده و به‌زودی در کرمان، مازندران و سمنان نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار هیئت امنایی نمی شوند

زرافشان به موضوع هیئت امنایی شدن مدارس نمونه دولتی اشاره کرد و گفت:  مدارس نمونه دولتی در مناطق کمتر برخوردار به هیچ وجه هیئت امنایی نمی‌شوند.

وی ادامه داد: فلسفه تاسیس مدارس نمونه دولتی فقط در مناطق محروم  است اما در دولت دهم تجدیدنظری در آیین نامه شد و آیین نامه مدارس نمونه مردمی احیاء شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.