نحوه طراحی سوالات آزمون ورودی سمپاد با انتقادات بسیاری مواجه بود که مسیر صحیح نخبه پروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آزمون سمپاد حاشیه ساز شد/ وقتی هوش دانش آموزان با سوالات ۸۰ سال پیش سنجیده می شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آزمون ورودی به مدارس استعداد‌های درخشان بالاخره بعد از مشکلات و کش و قوس‌های بسیاری که درباره چند و چون‌  برگزاری این آزمون وجود داشت، پنجم مردادماه برگزار شد.

آزمونی که آنقدر بر سر برگزار شدن یا نشدن آن بحث و بررسی بود که برخی خانواده‌ها یا از آن ناامید شدند یا اینکه ثبت نام در آزمون ورودی را فراموش کردند؛ خانواده‌هایی که برخی از آن‌ها هزینه‌های سنگینی را برای آزمون‌های ورود به مدارس تیزهوشان متقبل شده بودند، اما با تصمیم شتاب‌زده تیم آموزش و پرورش تمام برنامه ریزی‌ها و نقشه‌هایشان، نقش بر آب شد.

طرحی که قرار بود استرس دانش آموزان را کاهش دهد به تدریج به کلاف سر درگمی تبدیل شد که بی برنامگی در اجرا،  روز به روز دانش آموزان را بیشتر تحت فشار روانی قرار می‌دهد.

وقتی آزمونی قدیمی تیزهوشان امروزی را می‌سنجد

آزمون تیزهوشان که به زعم آموزش و پرورشی‌ها قرار بود آزمونی استاندارد برای سنجش هوش دانش‌آموزان باشد، بعد از برگزاری این آزمون شرایط دیگری را نشان داد و آزمونی منسوخ شده که مدت‌هاست از نظام آموزشی خداحافظی کرده است بار دیگر در طرحی جدید نمودار شد.

سوالات آزمون تیزهوشان نشان می‌دهد علی رغم تمام حرف و حدیث‌هایی که مبنی بر طراحی کارشناسانه سوالات این آزمون وجود داشته است تا کیفیت پذیرش در مدارس استعداد‌های درخشان ارتقاء پیدا کند، به ثمر نرسیده است و تست‌ ریون، آزمونی که سال ۱۹۳۸ طراحی شده حالا ارزیاب هوش دانش آموزان شده است.

فارغ از اینکه دسترسی به سوالات این آزمون برای عموم آزاد است و همین عامل صحت برگزاری چنین امتحانی را زیرسوال می‌برد، از نظر علمی هم چنین آزمونی مورد تائید نیست.

شهره شکرزاده استاد دانشگاه و دکترای علوم تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نحوه طراحی سوالات در آزمون تیزهوشان اظهار کرد: آزمون ریون علاوه بر اینکه قدیمی است، همچنین ضریب دشواری را مشخص نمی‌کند یعنی سوالات از آسان به سخت تنظیم نشده  است.

وی با اشاره به اینکه آزمون‌های جایگزینی برای ریون  وجود دارد که کاملا هم در کشور استاندارد سازی شده است، تصریح کرد: آزمون استنفورد بینه به تازگی در کشور استانداردسازی شده است و معایب آزمون ریون را هم ندارد علاوه بر این آزمون، آزمون‌های رینولدز و وکسلر وجود دارد ؛ هرچند استنفورد بینه عملکرد بهتری دارد.

شکرزاده درباره تکراری بودن آزمون هوش و تاثیر آن بر ورود دانش آموزان به مدارس تیزهوشان بیان کرد: به هیچ وجه نباید تست هوش و غربالگری با ابزار تکراری انجام شود  یا در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: غربالگری استعداد حتما باید توسط روان‌سنج‌ها و متخصصان این امر در مراکز استعدادیابی انجام شود حتی بهتر است تست هوش ملی طراحی شود تا استعداد افراد را بر اساس آزمونی داخلی و استاندارد بسنجیم.

برچسب کم هوشی به دانش آموزان از بین نمی رود

کاظم‌نیا کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند برگزاری آزمون تیز‌هوشان که روز گذشته شاهد آن بودیم، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته برای ورود دانش آموزان به مدارس استعداد‌های درخشان استعداد تحلیلی و تفضیلی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت و یکی از انتقاداتی که از سوی مسئولان آموزش و پرورش بر این ارزیابی وارد بود برچسب کم هوشی به داوطلبانی است که در آزمون پذیرفته نمی‌شدند بر همین اساس تغییراتی برای ورود دانش آموزان به مدارس استعداد‌های درخشان اعمال شد.

وی ادامه داد: بر اساس استاندارد‌های امسال صرفا هوش دانش آموز ارزیابی می‌شود و چنانچه داوطلبان نتوانند امتیاز لازم برای ورود به مدارس استعداد‌های درخشان را کسب کنند بیش از پیش با برچسب کم هوشی مواجه خواهند شد.

کاظم‌نیا تصریح کرد: برگزاری آزمون روز گذشته که با آزمون ریون دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد نه تنها کمکی به ارتقای کیفیت ورود دانش آموزان به مدارس استعداد‌های درخشان نمی‌کند بلکه باعث تضعیف کیفیت خواهد شد چرا که برخی از دانش آموزان پیش از این با سوالات آزمون به طور کامل آشنا بودند و بر همین اساس بُعد پا‌یایی و روایی زیر سوال می‌رود.

این کارشناس آموزشی بیان کرد: آزمون ریو‌ن آزمونی بازاری است که اکثر دانش آموزا‌نی که برای آمادگی تحصیلی در امتحانات هوش به آموزشگاه ها مراجعه می کنند، این آزمون را مشاهده کردند.

کاظم نیا تصریح کرد: این آزمون بیشتر هوش تصویری دانش آموزان را می سنجد و سایر هوش ها چندان مورد ارزیابی قرار نمی گیرد  بر همین اساس این احتمال می رود که کیفیت برگزاری آزمون تحت تاثیر چنین شرایطی جریان ورود دانش آموزان استعدادهای درخشان را نه تنها کیفی تر نمی کند بلکه باعث افت آن می شود.

هیاهویی که به هیچ منجر شد

ادعای استاندارد بودن آزمون ورودی مدارس تیزهوشان با وجود تکراری بودن و قابل وصول بودن سوالات جای سوال دارد و معلوم نیست آزمونی که با اهداف متعالی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد حالا با چنین روند برگزاری  به مقصد می رسد یا خیر؟

جریان نخبه پروری و تشخیص استعدادهای درخشان چندی است که باسیاست های اشتباه مسئولان وقت خدشه دار شده است و حالا هم که  نگاهی به این جریان شده است، در مسیر اجرا اشکالات بسیاری را شاهد هستیم که موجب نگرانی از آینده جریان نخبه پروری می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گلی
۱۴:۴۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
تو ازمون قبول نشدم
دارم افسرده می شم
خدا بگم چيکار کنه این وزیر آموزش و پرورش رو آزمون درسی رو به ازمون هوشی تغییر داد و ما رو بد بخت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۷
باید همه چیز بروز رسانی شه بخصوص علم و آموزش به دانش آموزان
Iran (Islamic Republic of)
قاسم علي پور
۰۹:۰۵ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
بنده با توجه به عدم امكان جهت اعتراض به نتايج ازمون تيزهوشان از طرق سايت مربوطه، از اين فرصت استفاده مي كنم نسبت به تخلف آشكار و سازماني در تدوين سوالات ازمون ( تست ريون ) كه عين سوالات، قبلا در اختيار برخي از موسسه ها از جمله مبتكران و ... قرار داشت اعلام نمايم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۹:۰۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
لطفا یکی جواب بده کسانی که پذیرفته نشدن چطور می تونن کارنامشون را مشاهده کنن؟ اصلا کارنامه در سایت دانش آموزان درج شده یا نه و اگه کارنامه در سایت نیست دانش آموز به چی اعتراض کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۰۷:۰۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
فرزند من قبول نشد ولی بهش افتخار میکنم که با اینکه اولین بار بود تست ریون رو دیده بود ۵۵ سوال رو درست زده بود ولی دانش اموزان معمولی توی اموزشگاه از هفته قبل میدونستن ریون میاد و کار کردن و قبول شدن کافیه کسانیکه قبول شدن پاسخ سوالات تشریحی رو ازشون بپرسید اکثرا جواب ندادن چون تیز هوش نبودن ولی تست ریون رو صد در صد درست زدن چون سولات کپی شده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به نظر شما سوالت تشریحی مهمتر بودن یا تستی ها چون بچه بوده تستیها را کامل زده ولی تشریحی ها را وقت نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
بچه ی باهوشی که در مناطق محروم درس میخونه وا ینترنت نداشته تست ریون بزنه حقش ضایع شده ... کاش تستها را حذف و فقط تشریحی ها را نمره میدادن
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۰۷:۴۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
ما در مورد دانش آموز 11الی 12 ساله صحبت میکنیم.هیچ دانش آموزی با این سن و سال قادر به حفظ کردن سوالات "ریون " نیست.پاسخ سوالات تشریحی هم برگرفته از ذهن خلاق این دانش آموران می باشد.واقعا اگر دانش آموزی توانایی حفظ سوالات ریون را داشته باشد .لایق سمپاد است
Iran (Islamic Republic of)
تیزهوش
۱۶:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
باسمه تعالی

دانش آموزان مستعد باید زیر چتر حمایتی باشند مگر می شود یک تیز هوش را با بچه های درس نخوان در یک جا جمع کرد

مسئله این است که باید راهکاری در نظر گرفته شود که بدون استرس دانش آموزان نخبه شناسایی شوند

پایه های علم کشور روی بچه های تیزهوشان بوده و هست

باید فرهنگ سازی شود و به اولیاء این آگاهی داده شود که از هر دانش آموزی به حد توانش انتظار داشت و هیچ کس به زور باهوش نمی شود

ولی نباید حق دانش آموزان تیزهوش نیز ضایع شود

اگر ما جذبشان نکنیم آمریکا و کشورهای پشرفته بی کار نمی نشینند
-
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
بخاطر مافیای قدرتمند پشت پرده نمی تونن تیز هوشان را حذف کنند وگرنه اصولی وکارشناسی این بود که تیز هوشان ونمونه دولتی ها حذف بشه شما تو کدوم کشورهای توسعه یافته مدارس نیزهوشان واز این دست مسائل دارید
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۷:۳۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
در تمامی کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکای شمالی برای افراد باهوش مدارس جداگانه ای وجود دارند! (افراد باهوش نسبت به دیگر افراد، ساده تر و راستگوتر هستند!)
جدا کردن افراد باهوش و سرمایه گذاری بر روی آن ها راهکاری عالی در جهت توسعه کشور است که نادیده گرفته شده است.
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۱:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
حق با شماست بسیاری از کشور های پیشرفته اینکار اشتباه را نمی کنند زیرا معتقدند تمامی جامعه را افراد با هوش بالا نمی سازند و جداسازی دانش اموزان باعث تضعیف روحیه جمعیت بیشتری از دانش اموزان می شود.
به طور مثال در یک المپیاد وقتی بچه های یک مدرسه عادس می بینند که افرادی در سطح بالاتر همراه با انان ازمون میدهند امیدشان را از دست می دهند و حتی تلاشیهم نخواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
کدوم هوش ؟
اگر منظور شما کلاس های چند ده مبلیونی تست زنی و تقویتیه هوشه که اونو هرکسی پول داشته باشه میتونه هوششو هم بخره !!!
هیچ ارگانی حق نداره یک ماراتن سرنوشت سازیو در شرایط نابرابر بین قشر فقیر و غنی برگزار کنه و بعد اسمشو بزاره هوش و استعداد !!!
استعداد واقعی را کسی داره که نه پدر داره که پولدار باشه و نه امکانات درجه یک و خونه و ماشین آنچنانی داره و نه کلاس تقویتی رفته، ولی العان فوق لیسانس با معدل الف داره که حاصل تلاش واقعی خودشه اما چون سهمیه و پولو ... نداره باید بیکار خونه نشین بشه !!!
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
اوناییکه منفی زدین، معلوم میشه که هوش و استعدادتونو با پول ددیتون خریدین نه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۰۶:۲۱ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
اگر سوالات همونایی باشه که تو بعضی از کانال ها منتشر شده همراه با ۵ سوال تشریحی،تقریبا تمام دانش آموزان شرکت کننده می تونن قبول بشن مگر اینکه ملاک اعمال نظر شخصی در آزمون تشریحی باشه.
Germany
سینا
۰۱:۲۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
زمانی در هر کلان شهر تنها دو مدرسه سمپاد یکی برای دختران(فرزانگان) و دیگری برای پسرها(نام های مختلف، علامه حلی، شهید مدنی و...) در هر مقطع راهنمایی و دبیرستان وجود داشتند. زمان احمدی نژاد مسئولیت به دست حمیدرضا حاجی بابایی افتاد و اعتبار مدارس سمپاد را با افزایش تعداد آن خدشه دار کرد.
بنده به عنوان دانش آموخته چنین مدرسه ای در دوران اوج سخت گیری آزمون ورودی، از ایجاد گرایش انسانی در مدارس سمپاد بسیار خرسند شدم با این حال هر باری که به مدرسه رفته ام با عقل خود، افت کیفیت دانش آموزان را دریافتم و بسی ناراحت شدم.
باید در نظر گرفت که معمولا ضریب هوشی فردی که در آینده به دنیا آمده است نسبت به نمونه ی یکسان خود که در گذشته زیسته است، بیشتر است و با هوش تر است.
ضریب هوشی 142 بنده در برابر مقدار میانگین ایران(84) یعنی تحمل دردی بزرگ در تمامی کارهای زندگی
Iran (Islamic Republic of)
عدالت زیباترین راه پرورش نفس
۱۷:۴۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
بیاییم کنار هم و دور از هر گونه تبعیضی یادگیری را گسترش دهیم و کشورمان را آباد کنیم.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
من هم معلم هستم و با طرح کنار گذاشتن تیزهوشان کاملا موافق دردرجه اول روح و روان دانش اموزان و اولیا درگیر این موضوع بود و نشاط رارگرفته بود و دوم دکانی شده بود برای عده ای از دبیران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خیلی از دانش اموزان از معلمان جلو ترند و معلم معمولی نمی تونه به یه تیز هوش و نابغه تعلیم بده
Turkey
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من یکی از کسایی هستم که تیزهوشان درس خوندم متاسفانه زندگی منو حروم کردن اینقدر فشار خانواده روم وارد شد که موقع انتخاب رشته فقط دورترین شهر ممکن ایران نسبت به خونم رو انتخاب کردم که فقط فرار کنم از شهرم وتو دانشگاه هم اینقدر منومتنفر کرده بودن از درس و مدرسه و اینقدر روم فشار وارد کرده بودن چه از طرف خانواده چه از طرف معلما و چه از طرف حتی همکلاسی ها با رقابت و جو ناجوری که درست شده بود که همه باید نمره ها 18 19 باشه کسی پایینتر بود مسخرش میکردن که وقتی رفتم دانشگاه عین کسی بودم که از زندان آزاد شده و بلاخره تونستم دنبال علاقه خودم باشم و به جای اینکه بشینم کتاب های بی معنی رو بالا پایین بکنم علکی رفتم کار های ازمایشگاهی و فنی که دوست داشتم رو انجام دادم و کلا سر کلاسام و اینا هم نمیرفتم چون متنفر بودم از هر نوع کتاب و استاد و درس دادنی صبح تا شب شب تا صبح فقط تو آزمایشگاه بودم یه سری وسایل هم برای خودم گرفتم که وقتایی که ازمایشگاه نبودم خونه واسه خودم بتونم کار کنم و سر آخر هم درسم رو تموم نکردم به خاظر تنفری که تو این سال ها از هر نوع درس و درس دادن و کتاب پیدا کرده بودم ولی متخصص شدم تو رشته مورد علاقم بدون مدرک و تنها باعث این اتفاقات همین مدرسه تیزهوشان بود که انتظارات رو بالا برده بود بهونه ای دست خانواده ها داده بود واسه اینکه بیشتر فشار وارد بکنن هرجا میرفتیم میفهمیدن تیزهوشانی هستیم جوری نگاهمون میکردن انگار از فضا اومدیم این سیستم آموزشی مبتنی بر خر خونی و فشار بیشتر وارد کردن به بچه ها قاتل زندگی و ذوق من بود تا18 سالگیم از در خونه من تنها بیرون نرفته بودم فقط روزو شبم درس بود با فشار وحشتناکی که از طرف خانواده و معلما و حتی همکلاسی ها وارد میشد که این رو اضافه کنید به سیستم احمقانه آموزش در ایران که نهایتا منجر شد به اینکه من با ضریب هوشی 134 الان در آستانه 35 سالگیم گوشه خونه همش بشینم و چند سال باشه از خونه بیرون نرم و تو خونم ازمایشگاه درست کنم و کار کنم رو ایده هام و اینام و زندگیم از راه هایی طعمین بشه که هیچ ارتباطی نه به درسی که خوندم داشته باشه و نه هیچ ارتباطی حتی به تخصصم داشته باشه و صرفا کل سال هایی که تحصیل کردم مصلا بشه جزو بی استفاده ترین سال های زندگیم که هی وقت هیچ خیری واسم نداشته که همه اینا صرفا شروعش همیشه با این بود که تیزهوشانی هستی باید فرق کنی باید بخونی باید همه بفهمن کی هستی و صدتا چرند دیگه کاش زودتر فقط بساط تیز هوشان و از اون مهم تر این سیستم آموزشی احمقانه جمع بشه و بیشتر از این زندگی ها رو حروم نکنن
Germany
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خدا بداد ما برسه
Iran (Islamic Republic of)
samad
۰۰:۴۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
کاش تیزهوشان و نمونه دولتی دهم را نیز حزف کنند تا بازار کلاسهای تقویتیبرچیده بشه
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۱:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا....من متوسطه اولو نمونه درس خوندم و امسال ازمون ورودی دهم دارم و وقتی میبینم هم کلاسیام از کلی کلاس تستو... استفاده می کنن و من شرایطشو ندارم واقعا نا امید میشم هر چند همیشه نفر اول کلاسمون بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
اینا یعنی چه باید زندکی کرد با آرامش مگر ادیسون تست می زد خلاقیت و استعداد خدادای است.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۱۷ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
ببخشید آزمونهای روانشناختی و هوش را روانشناسان بزرگ کشور باید نظر بدهند نه دو تا کارشناس علوم تربیتی . تو همه چی که نمیشه دخالت کرد. کی گفته ریون منسوخ شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
آزمون تیزهوشان پایه ششم که روز جمعه برگزار شد سوالهاش از قبل تو سایتها بودو کتابش هم توبازار بود و همون تست هوش ریون بود و اکثر دانش آموزان سوالات رو از قبل داشتن و کار کرده بودن و در عرض ده دقیقه جواب دادن.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
همین که دست یک سری از آموزشگاههایی که برای جیب ملت کیسه دوخته بودن کوتاه شد مهمترین اثر این طرح است. امیدوارم مسئولان آموزش پرورش با کارشناسی این طرح نسبت به ارتقای آزمون هوش اقدام نمایند و به امید روزی که دکان این آموزشگاهها جمع شود.
Germany
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خدایا بداد دانش اموزان برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
مگه قرار نبود آزمون نباشد به خاطر پول چه کارها می کنند
Germany
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
نتایج المپیاد های ریاضی وزیست شناسی از افت شدید رتبه های شرکت کنندگان حکایت دارد حالا هم آزمون ورودی دانش آموزان.
مشکل آموزش وپرورش استفاده از نیروهای سفارشی وسیاسی شدنش است.نهادی که می بایست مردمی باشد وکمبود هایش در کلیه امور توسط مردم مرتفع واولیا نقش اصلی خودشان را بازی کنند نه این که فقط آنها را موقع دریافت پول به کمک بطلبدودر سایرموارد مردم فقط مجری تصمیمات.
United States of America
راضیه
۲۲:۴۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام
من خودم پرشک هستم زمان مااین موضوع وجود نداشت ومدرسه ای به اسم تیزهوشان نبود وهمه در شرایط یکسان درس میخوندیم واین بهتر بود
تبدیل کردن دانش آموزان به دودسته ی تیزهوش وکم هوش درست نیست واز لحاظ روانشناسی در همه ی کشورها مردود شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۲:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
چی بگم والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
متولی طراحی سوالات آموزش وپرورش استثنایی بوده .البته ریاست استثنایی خود شون.هم سابقه زیادی دارد
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۰۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
من یک معلم با 25 سال سابقه هستم متاسفانه آموزش و پرورش ما درگیر سلیقه وزرای مختلف است و هر وزیری بسته به سلیقه خود برنامه ریزی می کند. مدارس تیزهوشان که در یک روند چندین ساله به مرحله خوبی رسیده بود و چندین چهره جهانی از این مدارس به جهان معرفی شده بود و چه ثمرات زیادی برای کشور داشت به یکباره با ندانم کاری دچار بحران شده و این کار چه عواقب غیر قابل جبرانی خواهد داشت و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
اتفاقا طرح خوبی است اما بد اجرا شد خیلی از مدارس غیردولتی که جیب دوخته بودند بازارشون کساد شد
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۰:۲۰ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خداوند انسان ها را متفاوت خلق کرده و این تفاوت ها موجب برتری فردی بر فرد دیگر نیست پس انسان ها حق تفکیک کردن انسان ها را به ویژه کودکان معصوم را ندارند. این کار از اول غلط بوده و هست این که وزارت آموزش و پرورش به دلیل نداشتن کارشناسان مجرب نتوانسته به وظایف خود درست عمل کند توجیه خوبی برای ایجاد این مدارس نیست .