مدیر کل امور موزه‌های کشور گفت: بازگرداندن آثار تاریخی به کشور منوط به شرایطی خاص است که اگر آن شرایط را نداشته باشیم مجبور به پرداخت غرامت هستیم.

محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور در گفتگو با خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛اظهار کرد:برخی از گل‌نوشته‌هایی که در موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده‌اند و خروج برخی دیگر، زمانی بوده که متأسفانه قانون حاکم در کشور این اجازه را به افراد داده است.

وی افزود: ما در ابتدا باید مطمئن باشیم تا اثری که در موزه‌های جهان نگهداری می‌شود در دهه‌های اخیر از کشور خارج شده است و با مدارک موجود بتوانیم اثبات کنیم که این اثر به صورت غیر قانونی و در سال‌هایی که خروج آثار فرهنگی و تاریخی ممنوع و قد‌غن بوده، از کشور خارج شده است، زیرا اگر مدرک کافی برای اثبات این امر نداشته باشیم، بعد‌ها جدای از هزینه‌هایی که می‌کنیم باید غرامت سنگینی بدهیم و در این صورت اصلا صلاح نیست که به مسئله بازگرداندن اثر به کشور ورود کنیم.

مدیر کل امور موزه‌های کشور گفت:طرف مقابل نیز همواره معتقد است که موزه فعال و پر مخاطبی است و کاری بجز در معرض دید قرار دادن و معرفی کردن آثار نمی‌کند البته این حرف مورد قبول ما نیست و معتقدیم حتی برای برگرداندن یک شیء باید کلی هزینه کنیم و وکیل بگیریم و حتما باید این کار را انجام بدهیم.

کارگر در خصوص میزان آمادگی موزه‌های کشور برای نگهداری از آثاری که از کشور‌های دیگر برگردانده می‌شوند، تصریح کرد:ما از نظر مراقبت از آثار تاریخی که به کشور برگردانده می‌شوند هیچ مشکلی نداریم و هم‌اکنون بسیاری از زبانشناسان و خط‌شناسان ما به راحتی می‌توانند کتیبه‌های تاریخی را مطالعه کنند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار