موارد فوت براثر بیماری مالاریا در ایران ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امیرمحمد ابراهیمی کارشناس برنامه ملی حذف مالاریا دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به سابقه ۶۰ ساله ایران در مبارزه با بیماری مالاریا، گفت: براساس آمار‌ها موارد فوت بر اثر این بیماری در ۱۵ سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است که عامل بیماری انگل تک‌یاخته‌ای بوده و از جنس چهار گونه پلاسمودیوم که باعث بیماری در انسان می‌شوند که شامل پلاسمودیوم فالسیپاروم، ویواکس، اوال و مالاریه است.

کارشناس برنامه ملی حذف مالاریا دانشگاه علوم پزشکی جهرم تصریح کرد: این انگل به دنبال گزش پشه آنوفل ماده و انجام خونخواری از فرد بیمار، در بدن پشه تکثیر شده و به دنبال گزش فرد سالم تعدادی انگل مالاریا همراه بزاق وارد جریان خون فرد می‌شود که پس از ورود انگل به بدن انسان مرحله اولیه را در کبد گذرانده، سپس چرخه خونی آغاز می‌شود و به حدی می‌رسد که لرز، تب و سایر نشانه‌های بالینی را ایجاد می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه این بیماری از مهم‌ترین علل مرگ و میر در تعداد زیادی از کشور‌های در حال توسعه است و مبارزه با مالاریا در کشور ایران سابقه ۶۰ ساله دارد، افزود: موارد سالانه مالاریا در ایران در اوایل سال‌های دهه ۱۳۲۰ که جمعیت کشور کمتر از ۱۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، ۳۰ درصد جمعیت بوده و مرگ و میر آن در حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال برآورد می‌شود.

وی اظهار کرد: با زحمات شبانه روزی مراقبان سلامت جامعه بخصوص در ۱۵ سال گذشته، شاهد کاهش موارد فوت به میزان ۶۰ درصد و کاهش موارد بیماری به میزان ۴۰ درصد در کشور بوده ایم که کشور در آستانه حذف بیماری قرار دارد.

مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز ادامه داد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم امسال موفق به شناسایی، تشخیص، مراقبت و درمان ۱۴ مورد مبتلا به بیماری مالاریا در مناطق حاشیه شهر جهرم شده و همگی از اتباع افغانی و تنها یک مورد مربوط به کودک یک ساله مسافر سیستان و بلوچستانی بوده که به موقع شناسایی و از این بیماری نجات یافت.
وی اضافه کرد: با اشاره به دیده شدن بیماری مالاریا در مناطق حاشیه شهر جهرم از جمله محمد آباد، گردنه میل، دشتک پیمان و باغات شهدا و با توجه به حضور اتباع خارجی از مناطق مستعد، این بیماری بعد از مکان یابی تحت کنترل است.
ارجمند تاکید کرد: از سال ۸۵ تا ۹۶، ۱۵۶ مورد مبتلا به مالاریا در شهرستان شناسایی و درمان شد اند که در این باره مورد فوتی بر اثر این بیماری نداشته‌ایم.
انتهای پیام/ت

کاهش ۶۰ درصدی موارد فوت بر اثر بیماری مالاریا در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.