مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی در مناطق مختلف دنیا به ویژه کشورهای گرمسیری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ طاهره دباغ منش کارشناس ارشد گروه حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: انگل مالاریا توسط پشه ‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می ‌شود و بیماری مالاریا با نام های دیگری مانند پالودیسم (Paludism)، تب حاره ای، تب و لرز، تب نوبه، تب متناوب و تب جنگل نامیده می‌ شود.

دباغ منش افزود: شایع ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آلوده است، اما به ندرت احتمال انتقال از راه دریافت خون آلوده، استفاده از سرنگ مشترک و انتقال از مادر به جنین وجود دارد.

وی ادامه داد: این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی است که دارای علائم تب و لرز متناوب، کم‌خونی و بزرگی طحال است.

دباغ منش بیان کرد: فاصله گزش بیمار تا شروع نشانه های بالینی به صورت متوسط 7 تا 14روز است و در موارد نادر، تا سه ماه پس از گزش طول کشیده است.

وی اظهار داشت:  در آغاز بیماری مالاریا، نشانه های مقدماتی مانند خستگی، احساس درد در عضلات، سردرد، تهوع و استفراغ، لرزهای خفیف و درد در ناحیه کمر، ممکن است وجود داشته باشد و دمای بدن هم به 38 تا 39درجه سانتی گراد برسد.

دباغ منش گفت: در بیشتر موارد اگر بیمار در همان مراحل ابتدایی به پزشک مراجعه کند و بیماری تشخیص و درمان شود، بهبود می یابد، اما اگر بیماری مالاریا در مراحل ابتدایی درمان نشود، می تواند به سرعت پیشرفت و شدید شود.

وی با بیان اینکه افرادی  که در مناطق مالاریا خیز زندگی می‌کنند یا سابقه مسافرت و خوابیدن در این مناطق را دارند در صورتیکه تب داشته باشند باید به پزشک مراجعه کنند، افزود: مهاجرین افغانی که از مناطق مالاریا خیز به استان مراجعه می‌کنند باید مورد آزمایش قرار گیرند.

 
وی خوابدن در پشه‌بندهای دارای روزنه‌های ریز و آغشته به حشره‌کش‌ ، نصب توری به در و پنجره ،نصب تله‌های نوری، الکتریکی یا شیمیایی  و استفاده از مواد دور کننده حشرات به ویژه در مادران باردار و اطفال از مهمترین راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری را عنوان کرد.

کارشناس ارشد گروه حشره شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بهسازی محیط از طریق خشکاندن باتلاق‌ها و آبگیرها و جاری کردن آب آنها که محل اصلی تخم‌ریزی پشه هاست، پاشیدن نفت، گازوئیل و روغن به سطح آب یا سمپاشی مرداب ها و جاهایی که آب راکد و اجرای عملیات مبارزه با مالاریا و سمپاشی مکان‌های استراحت پشه بالغ، مانند مکان های مسکونی انسان و حیوانات از راه های جلوگیری از انتقال بیماری است.

مالاریا یک کلمه ایتالیایی به  معنی هوای بد(Mal-Aria) است  وایتالیایی ‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌ دانستند.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسرا چترایی
۰۱:۲۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
عالی من که لذت برمدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
خوب بود
آخرین اخبار