یک مقام مسئول گفت: هم اکنون قیمت تضمینی پیله تر ابریشم در مقایسه با سال 91 با افزایش 110 درصدی، 18 هزار و 104 تومان است.

افزایش 110 درصدی قیمت تضمینی پیله تر ابریشم در چهار سال اخیرعلی اصغر داداش پور رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از توزیع 26 هزار جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران 22 استان خبر داد و گفت: براین اساس رقمی بالغ بر 965 تن پیله تر ابریشم تولید و وارد بازار شد.


بیشتر بخوانید: هدفگذاری برای تولید ۴۰۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده در سال ۹۷


وی با اشاره به  به رویکرد بازار توافقی در خرید پیله تر ابریشم افزود: علی رغم برخورداری پیله تر ابریشم از قیمت تضمینی معادل 18 هزار و 104 تومان، اما خوشبختانه واکنش بازار به گونه ای بود که امسال به طور متوسط هر کیلو پیله تر ابریشم 34 هزار تومان از نوغانداران خریداری می شد وهمواره این امرمی تواند نقطه اتکا خوبی برای توسعه نوغانداری در سال های آتی باشد.

 نقش آفرینی اقتصاد کشاورزی در شرایط تحریم

داداش پور با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی در شرایط تحریم می تواند نقش آفرین باشد،گفت: البته نباید غافل بود که سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته برای تعیین میزان تعرفه واردات پیله تر ابریشم،درنهایت افزایش دو پله ای تعرفه واردات نخ ابریشم ابلاغ شد.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم افزایش دوپله ای تعرفه واردات نخ ابریشم از 15 به 26 درصد،اما تعرفه واردات پیله ابریشم 5 درصد ثابت ماند چرا که واردات پیله ابریشم اشتغالزایی درکارگاه های صنعتی و سنتی را به همراه دارد در حالیکه واردات نخ ابریشم فرصت اشتغال را سلب می کند.

به گفته وی با وجود مزیت های نسبی در زمینه توسعه نوغان در مناطق مختلف کشور به نظر می رسد که شاهد اشتیاق نوغانداران در سال های آتی برای پرورش کرم ابریشم  در کشور باشیم.

آماری صحیحی از میزان نیاز نخ ابریشم در کشور نداریم

رئیس مرکز توسعه نوغانداری در پاسخ به این سوال که آیا امکان خوداتکایی در زمینه تولید ابریشم وجود دارد، بیان کرد: آمار درستی از میزان نیاز نخ ابریشم از سوی دستگاه های مسئول نداریم وهمواره یکی از بحث ها این است که مرکز ملی فرش ایران و سایر دستگاه های مصرف کننده نخ ابریشم باید آمار صحیحی از میزان نیازشان اعلام کنند و تامادامی که در زمینه پرورش کرم ابریشم به جایی نرسیم که نیازی به واردات نداشته باشیم، همواره بخشی از نیاز به صورت پیله خشک و نخ ابریشم از طریق واردات تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های مربوط به توسعه نوغانداری در دستور کار است، اظهار کرد: در قالب یک برنامه عملیاتی،برداشت کرم ابریشم با استفاده از تمام ظرفیت های ذی نفعان در دستور کار است که بدین منظور رویکرد زنجیره ابریشم و زنجیره ارزش اتخاذ شده است.

داداش پور با بیان اینکه به توقف تولید پیله تا زمان توزیع محصول نهایی به بازار اعتقادی ندارم،افزود: براین اساس توانمندسازی و ارتقای دانش فنی با ارائه آموزش وبسته های ترویجی در دستور کار است.

به گفته وی امسال تولید 600 کیلو پیله تر ابریشم در همدان بیانگر ظرفیت های موجود در کشور و مباحث مربوط به فرصت اشتغال مکمل در بخش کشاورزی است.

خسارت 4میلیارد تومانی نوغانداران پرداخت نشد

این مقام مسئول تولید و تامین نهال توت را یکی از نهاده های مورد نیاز توسعه نوغانداری اعلام کرد و گفت: سال گذشته بالغ بر 330 هزار اصله نهال توت تولید و دربین نوغانداران 19 استان به صورت رایگان توزیع شد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ها از باب توسعه نهال و کشت نهال در اراضی کشاورزی و حاشیه اراضی کشاورزی و جاهایی که نوغانداری با سایر مشاغل رقابتی نکند،در دستور کار است.

داداش پور از واردات تخم نوغان خبر داد و افزود: باتوجه به عوامل بیماری زا در تولید تخم نوغان،نیاز نوغانداران از طریق واردات تامین می شود،اما تلاش برآن است که مجددا تولید تخم نوغان در کشور بازیابی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خسارت سال گذشته نوغانداران ناشی از بیماری پرداخت شد،بیان کرد: سال گذشته برخی نوغانداران در فرآیند پرورش دچار بیماری شدند که به همین دلیل خسارتی بالغ بر 4 میلیارد تومان بر آنها وارد شد که علی رغم گزارش های اعلامی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان برنامه و بودجه تا کنون خسارت نوغانداران پرداخت نشده است.

داداش پور با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه نوغانداری در حال تاسیس است،افزود:الزامات اولیه تشکیل این صندوق در قالب تشکل های کشاورزی نوغانداری در استان های نوغان خیز در حال انجام است چرا که صندوق نوغانداری به عنوان یکی از صندوق های مالی و اعتباری می تواند سبب ایجاد هم افزایی  زنجیره تولید از نوغانداری تا ارائه محصول نهایی به بازارنقش بسزایی داشته باشد.

ایران هشتمین تولیدکننده پیله و نخ ابریشم در دنیا

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم جهانی در تولید پیله و نخ ابریشم را داراست، گفت: با توجه به آنکه ایران از جایگاه برتری میان 12 کشوری که سابقه خوبی در تولید پیله و پرورش کرم ابریشم دارند، برخودار است به همین دلیل در نظر داریم که با توسعه نوغانداری در مناطق مختلف رتبه ایران را ارتقا دهیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری در پایان تصریح کرد: اگرچه قیمت تضمینی پیله تر ابریشم نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت بود،اما در مقایسه با سال 91 با رشد 110 درصدی روبرو بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار