استاد دانشگاه تهران گفت:سبک زندگی اسلامی تنها نجات بخش زندگی مردم جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، دکتر زارع اقدم استاد دانشگاه تهران  درهمایش تحکیم بنیان خانواده ویژه زنان شاغل در بیمه سلامت استان کرمان گفت: در سبک زندگی اسلامی رفتار اصلی‌ترین جز سبک زندگی است که قلمرو رفتار نیز در حوزه اندیشه، انگیزه وعمل است.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی سالم یک انتخاب است افزود: انتخاب‌های انسان تابع آموزه‌های او است و آموزه‌ها تابع ارتباطات بیرونی ما است.

زارع اقدم با بیان اینکه ارتباطات از طریق ارتباط انسان با دیگر انسان‌ها ویا تاثیر از رسانه هایی، چون کتاب، اینترنت ورسانه‌های مختلف دیداری وشنیداری و مطبوعات حاصل می‌شود گفت: سبک زندگی اسلامی عمدتا در حوزه اندیشه شکل می‌گیرد و شما را به اندیشیدن وادار می‌کند.

وی تصریح کرد: امام رضا (ع) در بحث سبک زندگی اسلامی توصیه‌های زیادی دارد که برخی از آن را دراینجا مطرح می‌کنیم که حتی اندیشمندان خارجی نیز بعضا به این سبک و روش‌ها متوسل می‌شوند تا مشکلات جامعه پیش روی خود را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه پاک زبانی و مهر ورزی دوخصیصه‌ای هستند که طبق توصیه امام رضا در سبک زندگی اسلامی مهم هستند گفت: برای تفسیر این صفات باید ابتدا به مبانی سبک زندگی اسلامی بپردازیم.

زارع اقدم بیان کرد: گاهی ارزش‌ها در جامعه وارونه می‌شود درنتیجه تذکر‌های کوچک هم به افراد، باعث توهین وحتی درگیری‌هایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تعیین ارزش‌های یک جامعه وارتباطات وشناخت الگو‌های انتخابی در سبک زندگی اسلامی خیلی مهم است اظهارداشت: وسعت حوزه سبک زندگی از اندیشه شروع شده وبه انگیزه وسپس عمل وارد می‌شود.

استاد ومشاورخانواده با تاکید براینکه درهم آمیختگی و فضای مشوش در سبک زندگی یک بلای جهانی است و مختص کشورما نیست افزود: یکی از دلایل این مسئله نداشتن الگو‌های شناخته شده وکامل برای زندگی است.

وی تاکید کرد: هرچند ما مسلمان هستیم، اما سبک زندگی ائمه اطهار را در زندگی نداریم یکی از دلایل این نگرانی‌ها و فضای پرتشویش است.

زارع اقدم تصریح کرد:وقتی ما الگو‌های بسیار خوبی مانند اهل بیت (ع) را رها کنیم قطعا دیگران درجوامع غربی بی هویت، برای ماالگوسازی کرده وتصمیم می‌گیرند که ما با چه سبکی زندگی کنیم.

وی با بیان اینکه در تمام رفتار‌ها اعم از خانوادگی و اجتماعی وشخصی نیاز به الگو داریم افزود:رفتارهایی، چون رفتار باهمسر، تربیت فرزند، نوع تغذیه و آداب معاشرت با دیگران با الگوگیری از زیباترین وکامل‌ترین الگو‌های زندگی یعنی ائمه معصومین (ع) می‌تواند کامل بوده وسبک زندگی ما را متحول کند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به شخصیت حضرت معصومه (س) گفت: این بانوی بزرگ باوجود آنکه در بین ۱۴ معصوم قرارندارد به مقامی ازکمال رسیده بود که پدرش درباره علم وفضیلت وی می‌گوید"پدرش به فدایش" که نشان دهنده این است که یک زن می‌تواند به مقام ودرجه‌ای برسد که امروزه اساتید بزرگ حوزه ومراجع تقلید و اساتیدعلمی جهان اسلام به آستان بوسی حرم این بانوی گرامی افتخارکنند.

زارع اقدم همچنین با بیان اینکه درکشوراسلامی ما آمار ۱۲ تا ۱۸ میلیون پرونده قضایی طبق گفته رئیس قوه قضائیه، زیبنده نیست تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده این است که ما در حوزه اندیشه شاید اندکی الگوگیری از الگو‌های بزرگ اسلامی داشتیم، اما در حوزه عمل که چند برابرحوزه اندیشه وسعت دارد الگوگیری انجام نشده است.

وی افزود: درقرآن کریم به این مسئله که انسان برای رفتن به دنبال فسق و فجور دنبال بهانه می‌گردد، اشاره شده است.
استاددانشگاه ومشاورخانواده اظهارداشت:دربحث سبک زندگی اشتباه غربی یکی از نکات اقناع مخاطبان توسط بنگاه‌های الگوساز است والگوسازی عروسک‌هایی مانند باربی برای دختران وزنان ما یکی از این نمونه مسائلی است که با ترفنداقناعی به فرهنگ ما تحمیل شده است.

زارع اقدم همچنین یادآورشد:گا‌ها در خانواده‌های مذهبی ما شاهد ساز مخالف زدن توسط فرزندان هستیم که ریشه تمام این مسائل را در رفتار‌های جز به جز پدرومادر باید جستجو کرد.

وی گفت: ازجمله آسیب‌های اجتماعی فراگیر در کل دنیا که توسط برخی بنگاه‌های قدرت برای سرگرم ساخت مردم دنیا برنامه ریزی می‌شوند تا آن‌ها را از توجه به اصول انسانی غافل کنند، مسئله کودک آزاری، همسرآزاری، خیانت، مصرف گرایی، افزایش سن ازدواج وحذف گرایش‌های مذهبی وقاچاق انسان است که البته قاچاق انسان در کشورما فراگیر نیست.

وی از جمله مقوله‌های مهم در سبک زندگی اسلامی را افزایش جاذبه‌های فردی ذکر کرد وافزود: جاذبه‌های فردی اولین مقوله در بحث ارتباطات من با دنیای بیرون است که در این خصوص امام رضا(ع) می‌فرمایند برای افزایش جاذبه ابتدا پاک زبان بوده وزیبا سخن بگویید.

زارع اقدم اظهارداشت: همچنین مهر ورزی و رفق ومدارا با دیگران از دیگرتوصیه‌های امام رضا(ع) در سبک زندگی است ومی فرمایند به یکدیگر هدیه بدهید تا مهر ورزی نیز بیشتر شود هرچند که متاسفانه امروزه هدیه دادن به نوعی گرو کشی تبدیل شده وباعث رنجش‌هایی نیز می‌شود.

وی بیان کرد: هدیه را باید با هدیه پاسخ داد ودر این میان نباید چشم وهمچشمی به سبک زندگی ما آسیب وارد کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از دیگر توصیه‌های امام رضا (ع)عذرپذیری وگذشت از خطای دیگران است افزود: بخش مهمی از گسیختگی خانواده‌ها ویا هنجارشکنی نوجوانان ما فراموش کردن اصل تغافل یا چشم پوشی از اشتباه افراد است.

وی تاکید کرد: با رعایت تمام مسائلی که اهل بیت در قالب توصیه‌هایی برای زندگی بهتر دارند می‌توان ضمن تحکیم بنیان خانواده از آسیب‌های اجتماعی نیزاجتناب کرد.

انتهای پیام/ی

الگو در سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار