مسؤول امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا گفت:در شهرضا بیش از 50 کانون وجود دارد که همه آن‌ها در زمینه کلاس‌های تابستانی فعالیت می‌کنند، از این تعداد 40 کانون دارای فعالیت مستمر و 10 کانون دارای فعالیت کمتری هستند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد دیروز در جلسه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان شهرضا با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای عمل به دستورات و فرامین رهبر معظم انقلاب، متعهد به تربیت یک میلیون حافظ از این تعداد شده است.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن در همه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، افزود: باید از این موقعیت استفاده شود و از افراد توانمند برای حفظ قرآن حمایت کنیم.

مسؤول امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرضا با اشاره به پرداخت هزینه‌های اداره کلاس‌های حفظ قرآن، گفت: لازم است نسبت به تربیت حافظان قرآن کریم اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که طرح تربیت 5 هزار حافظ قرآن، از ابتدای تیرماه امسال به مدت یک سال در شهرضا اجرا می‌شود، عنوان کرد: این طرح شامل حفظ 5، 10 و 20 جزء، سوره‌های منتخب قرآن و جزء 30 ویژه کودکان و نوجوانان است.

علی‌نژاد با بیان این‌که بعضی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارای مربی حفظ قرآن هستند، تصریح کرد: تا پایان سال گذشته 77 مربی خانم و 3 مربی آقا در شهرضا فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به این‌که فعالان قرآنی شرکت‌کننده در طرح حفظ اداره اوقاف و امور خیریه، از مزایای تشویقی این سازمان برخوردار می‌شوند، خاطرنشان کرد:  مربیان قرآنی در صورتی می‌توانند از مزایای طرح اداره اوقاف و امور خیریه استفاده کنند که متعهد شوند در کلاس‌های آموزشی و تربیتی سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرده و در آینده با این سازمان همکاری کنند.

ولی‌الله توکلی نیز با بیان این‌که کانون‌های مساجد یک ظرفیت عظیم ملی و سرمایه اجتماعی است که باید به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده شود، اظهار کرد: در شهرضا بیش از 50 کانون وجود دارد که همه آن‌ها در زمینه کلاس‌های تابستانی فعالیت می‌کنند، از این تعداد 40 کانون دارای فعالیت مستمر و 10 کانون دارای فعالیت کمتری هستند.

وی با بیان این‌که کانون‌ها نمونه کاملی از واگذاری امور فرهنگی به مردم است که در محیطی مذهبی فعالیت می‌کنند، افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرضا در همه مناطق شهرستان شهرضا تشکیل شده است و 3 کانون معین وظیفه نظارت و بازرسی بر عملکرد سایر کانون‌ها را بر عهده دارند.

مسؤول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرضا با انتقاد از این‌که در سال گذشته هیچ اعتباری به کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد شهرستان شهرضا اختصاص داده نشد، گفت: امسال مقرر شده است که مطالبات این کانون‌ها پرداخت شود، این اعتبارات بر اساس عملکرد کانون‌ها و مستندسازی انجام شده، پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهمترین برنامه‌های این کانون‌ها، گرامیداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی است، بیان داشت: کلاس‌های روانشناختی با هدف کاهش معضلات اجتماعی، مشاوره ژنتیک رایگان و حمایت از کلاس‌های حفظ قرآن کریم توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اجرایی می‌شود.

توکلی با تأکید بر این‌که فعالیت‌های فرهنگی کانون‌های مساجد، باید بر اساس تفاهم‌نامه‌ای زیر نظر شورای مرکزی این کانون‌ها در مرکز استان اجرا شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون از 45 کانون فرهنگی هنری در سطح شهرستان شهرضا بازدید و سرکشی به عمل آمده است.

وی با اشاره به این‌که در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان 10 کتابخانه وجود دارد، ادامه داد: از این تعداد 4 کتابخانه دارای امتیاز ملی است و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجهیز این کتابخانه‌ها اقدامات مؤثری را انجام داده است.

سیده سعیده حسینی، مسؤول واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرضا در ادامه این جلسه با اشاره به طرح‌های اجتماع‌محور بهزیستی، گفت: اداره بهزیستی در طرح آموزش روان‌شناختی با موضوعاتی همچون آموزش خانواده، آموزش پیش از ازدواج با اولویت گروه سنی 13 تا 18 سال، سواد رسانه، فرزندپروری و پیشگیری از اعتیاد به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خدمت می‌کند.

وی با اشاره به رایگان بودن این آموزش‌ها توسط مربیان گروه همیاران سلامت روان اداره بهزیستی شهرضا در کلاس‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ابراز کرد: طرح بینایی‌سنجی ویژه کودکان 3 تا 6 سال است و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند از تخفیف 80 درصدی این طرح بهره‌مند شوند.

مسؤول واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به اجرای رایگان طرح مشاوره ژنتیک در شهرستان شهرضا، بیان داشت: هزینه بالای آزمایشات مشاوره ژنتیک زوج‌های جوان را با مشکل مواجه کرده بود، اما اکنون با اجرای این طرح مشکلات و نگرانی‌های ناشی از هزینه برطرف شده و به سادگی امکان پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی فراهم شده است.

وی با تأکید بر این‌که این طرح شامل ویزیت بالینی و آزمایشات تشخیصی است که در کلینیک کسایی شهرضا اجرا می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 19 هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است و تولد فرزند معلول هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد خانواده‌ها و دولت تحمیل می‌کند، با انجام آزمایش‌های ژنتیک می‌توان بسیاری از این هزینه‌ها را کاهش داد.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی در فعالیت‌های اجتماعی، اذعان کرد: در هر کجا کارها به مردم واگذار شد و به آنان اعتماد کردیم، موفق بوده‌ایم که این موفقیت در پیروزی انقلاب اسلامی ثابت شده است.

وی با بیان این‌که تشکل‌های مردمی رابط بین مسؤولان و مردم هستند، اضافه کرد: از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد می‌توان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

مسؤول واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرضا با تأکید بر این‌که در زمینه فعالیت‌های قرآنی کانون‌های مساجد دارای ظرفیت بی‌بدیلی هستند، عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نهادی تأثیرگذار در برابر انواع هجمه‌های دشمنان هستند.

وی با اشاره به این‌که مسجد همواره در طول تاریخ پایگاهی برای تربیت و رشد انسان‌ها بوده است، اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در راستای افزایش آگاهی‌های سیاسی مردم و ایجاد ارتباطات مستقیم بین مردم و مسؤولان استفاده کرد.

 

انتهای پیام/م 

جلسه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان شهرضا

برچسب ها: سازمان اوقاف ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.