در پی بارندگی‌های اخیر؛

بارش رحمت الهی در دل رودخانه خشکیده سرباز

مدت‌ها بود که از بارش نزولات الهی در سیستان وبلوچستان خبر‌های خوشی شنیده نمی‌شد و خشکسالی‌های اخیر و نبود بارش باران باعث خشک شدن اکثر رودخانه‌های فصلی در این استان شده بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مدت‌ها بود که از بارش نزولات الهی در سیستان وبلوچستان خبر‌های خوشی شنیده نمی‌شد و خشکسالی‌های اخیر و عدم بارش باران باعث خشک شدن اکثر رودخانه‌های فصلی در این استان شده بود.

در این میان، اما خشک شدن رودخانه سرباز که یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان محسوب می‌شود موجی از ناامیدی در دل کشاورزان و اهالی این منطقه به وجود آورده بود چرا که این رودخانه شریان حیاتی به شمار می‌رود که ناگهان با فعالیت سامانه مونسون و وقوع بارش باران در هفته‌های اخیر و شنیده شدن صدای خروش آب در رودخانه‌ای که دوسال از خشکسالی آن می‌گذشت بار دیگر روزنه‌ای از امید در دل اهالی منطقه به ویژه کشاورزان روشن و رودخانه خشکیده سرباز پس از ماه‌ها چشم انتظاری، رنگ آب را به خود دید.

سد‌های سیستان وبلوچستان وضعیت مطلوبی ندارند

اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: در پی بارندگی‌های اخیر جنوب استان حدود ۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سد پیشین و ۱.۵ میلیون مترمکعب هم در پشت سد زیردان ذخیره شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت حجم سد‌های استان نیز گفت: سد‌های سیستان وبلوچستان وضعیت مطلوبی ندارند و نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد کاهش را در سد‌های استان شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه ۳۱ درصدحجم مخازن استان پر است، افزود: این رقم نشان دهنده آن است که وضعیت سد‌های استان قرمز است.

آخرین وضعیت آب و هوایی 

علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری هواشناسی روز گذشته رگبار‌های پراکنده باران در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

ملاشاهی افزود: بیشترین بارش‌های گزارش شده در سیستان و بلوچستان خارج از ایستگاه‌های باران سنجی بوده است.

علی ملاشاهی  اظهار داشت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری هواشناسی روز گذشته رگبار‌های پراکنده باران در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیشترین بارش‌های سیستان و بلوچستان خارج از ایستگاه‌های باران سنجی گزارش شده است تصریح کرد:بارش باران در جنوب سیستان و بلوچستان برای امروز و فردا تداوم خواهد داشت.

وی گفت: ایستگاه‌های باران سنجی در سراوان با ۱.۲ میلی‌متر، هیدوچ ۴.۵ میلی‌متر و مولتان با ۱۱.۲ میلی‌متر بارش باران را گزارش کرده اند.

ملاشاهی عنوان کرد: تداوم دمای هوا تا روز چهارشنبه در نیمه شمالی و مرکزی استان پیش بینی شده همچنین در این ایام وزش باد‌های ۱۲۰ روزه سبب گرد و خاک خواهد شد که در پایان هفته شاهد شدت گرفتن گرد و خاک در این نواحی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه دریای عمان به ویژه در نواحی شرقی مواج است، افزود: روزگذشته ارتفاع موج به ۳ متر رسیده است که پیش بینی می‌شود ارتفاع موج در ساعات آینده به بیشتر از این مقدار هم برسد.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر سردترین و دلگان با حداکثر دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرم‌ترین شهر‌های استان سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

ملاشاهی ادامه داد: روز گذشته حداکثر دمای زاهدان به ۴۰ درجه رسیده که در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هوا در این شهر افزایش ۳ تا ۴ درجه‌ای خواهد داشت.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار