
باشگاه خبرنگاران جوان - فرامرز لکزایی امروز در نشست ساز و کارهای مبتنی بر ارزیابی وضعیت استان در خصوص میزان ایجاد مزاحمت و یا تماسهای بیمورد با دستگاههای خدمات رسان از جمله آتشنشانی، اورژانسهای پیش بیمارستانی و مرکز فوریتهای پلیس و راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: مزاحمتهای تلفنی برای دستگاههای خدماترسان دولتی با فراوانی قابلتوجهی در کشور و به تبع آن سیستان و بلوچستان مواجه است، فرایندی که به واسطه پایین بودن سطح آگاهیهای اجتماعی و فرهنگی و یا عدم آموزش و اطلاعرسانی ازسوی ساختارهای فرهنگی مضاعف میشود و اغلب اینگونه تماسها منجر به ایجاد مأموریتهای کاذب و اخلال در خدماترسانی بهموقع و متناسب با نیاز شهروندان میگردد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: ضرورت دارد تا بانک اطلاعاتی مزاحمین تلفنی پرتکرار ازسوی دستگاههای متولی خدماترسان بهصورت مستمر بهروزرسانی شود و در گام نخست مقوله ارتقاء آگاهیهای همگانی برای همه شهروندان متضمن تاثیر مزاحمتها یا تماسهای بیمورد یا مخاطرات مالی و جانی هموطنان و مسئولیتهای قانونی مزاحمین حسب ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی در دستور کار قرار گرفته و علاوهبر ارسال پیامکهای هشدارآمیز به مزاحمین پرتکرار با هماهنگی دستگاه قضایی نسبتبه تشکیل پرونده کیفری برای اشخاصی که تعمداً به هشدارهای پیشگیرانه بیتوجهی نموده و در انجام وظایف دستگاههای اجرایی خدمات رسان اخلال ایجاد مینمایند، اقدام گردد.
وی با اشاره به وسعت استان و کمبود تجهیزات و منابع انسانی متناسب با تعدد مأموریتهای محوله دستگاههایی همچون اورژانس و فوریتهای پزشکی، آتش نشانی یا مرکز فوریتهای پلیس ابراز داشت: بدون شک وسایل ارتباط جمعی و حوزه آموزشوپرورش همگانی در تبیین پیامدهای انسانی، اجتماعی و کیفری ناشی از مزاحمتهای تلفنی دارای نقش و تأثیر بسزایی میباشند و ضرورت دارد تا در قالب نشستهای دورهای با معتمدین، استفاده از ظرفیت رسانه ملی، توجه به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، حضور متولیان این حوزه در مدارس و برخورد بازدارنده و عبرتآموز با مجرمان و متخلفان این حوزه فراوانی تماسهای کاذب و بیمورد و مزاحمتهای تلفنی واصله به دستگاههای خدماترسان حاکمیتی را به حداقل کاهش دهیم.
لکزایی با اشاره به برخی از آمارهای مرتبط با تماسهای بهعملآمده با دستگاههای خدمات رسان امدادی بیان داشت: طبق برآوردهای کارشناسی و اظهارات افراد ذیصلاح این مجموعهها، تنها در حوزه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان طی هر ماه بیش از ۳۰ هزار تماس تلفنی صورت میپذیرد یا در حوزه آتش نشانی شهر زاهدان شهروندان در طی ماه بیشاز ۵۰ هزار تماس تلفنی داشتهاند و با همین الگو در حوزه مرکز فوریتهای پلیس در طی هر روز بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ تماس تلفنی ثبت میشود؛ لذا با عنایت به این حجم از تماسهای بهعملآمده، بدون شک عدم اهتمام در حذف تماسهای کاذب و اغماض در برخورد با مزاحمین تلفنی، این دستگاهها در انجام عملیاتهای محوله با چالشهای جدی مواجه میشوند.
منبع: دادگستری سیستان وبلوچستان