دانشگاه زابل و اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با هدف حل مسائل زیست محیطی شهر‌های شمالی استان تفاهم نامه همکاری‌های مشترک امضا کردند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، موسی بهلولی رئیس دانشگاه زابل در نشست مشترک اعضای هیات علمی دانشگاه زابل و مسئولان اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امضای این تفاهم نامه آغازی برای ورود دیگر دستگاه‌های اجرایی در حل مسائل منطقه است.

وی افزود: این تفاهم نامه در سه بخش انجام طرح‌های پژوهشی برای حل مسائل زیست محیطی منطقه و حفظ و احیا تالاب بین المللی هامون، انجام نشست‌های علمی - تخصصی و تعامل و ارتباط بیشتر میان دانشگاه و محیط زیست استان با هدف پیگیری و حل مسائل زیست محیطی منطقه امضا شده است.

رئیس دانشگاه زابل با بیان اینکه این مرکز علمی آماده همکاری در طرح‌های پژوهشی تالاب بین المللی هامون است گفت: دانشگاه‌ها بهترین کارآیی را برای حل معضلات هر جامعه دارند.

بهلولی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید مامور گراکردن، کار آفرینی و دیپلماسی علمی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته و تولید علم و گسترش مرز‌های علم از وظایف مهم دانشگاه هاست.

وی تاکید کرد: دانشگاه زابل هم اینک با ۲۷ کشور ۶۰ طرح مشترک دارد که این ظرفیت با حضور اساتید و سیاست‌های دانشگاه محقق شده است.

بهلولی از فراهم سازی ارتباط میان دانشگاه زابل و دانشگاه افغانستان خبر داد و گفت: این ارتباط باید به منظور فراهم شدن زندگی بهتر برای مردم ۲ کشور ایجاد شود.

وی اظهارداشت: دانشگاه زابل در برون رفت از مشکلات فعلی منطقه از حضور جوامع محلی و مشارکت آنان در همایش‌ها بین المللی استفاده کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم امضا تفاهم نامه را یک ضرورت و نیاز برای محیط زیست و دانشگاه زابل عنوان کرد و گفت: محیط زیست استان و دانشگاه زابل پس از این تفاهم نامه همکاری پژوهشی انجام می‌دهند.

نیره پورملایی افزود: یکی از موضوعات مهم شهر‌های شمالی استان مشکلات زیست محیطی است که مشکلات اجتماعی را در پی داشته است.

وی تهیه و تدوین کتاب مدیریت یکپارچه، بازگشایی مبادی ورودی آب، سند ریزگرد‌ها و منبع آب پایدار، حفاظت از پوشش گیاهی و لایروبی را از جمله اقدامات سازمان محیط زیست در تالاب بین المللی هامون عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تهیه و تدوین طرح مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون از سال ۹۲ آغاز شده و سال گذشته مجوز اجرایی شدن آن اخذ و هم اینک این کتاب مبنای تمام اقدامات در تالاب هامون قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به مسائل روز تالاب بین المللی هامون این کتاب هر چند سال یک بار بازنگری می‌شود.

پور ملایی افزود: دانشگاه زابل با توجه به متغیر بودن اوضاع و شرایط تالاب بین المللی هامون باید ورود کند و روش‌های نوین خود را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه دخالت انسانی در تالاب بین المللی هامون تبعات زیادی برای این تالاب دارد اظهارداشت: ورود سیلاب‌ها در چند سال اخیر به تالاب بین المللی هامون سبب کاهش ریزگرد‌ها و افزایش پوشش گیاهی شده است.

رئیس پژوهشکده تالاب بین المللی هامون نیز گفت: نیاز است بسیاری از طرح‌ها بر اساس تقاضای مردمی اجرا شود و سازمان‌های بالادستی در اجرای آن‌ها باید از ظرفیت جوامع محلی استفاده کنند.

احمد قرائی افزود: برای برون رفت از معضلات امروز منطقه نیاز به نسخه پیچی برای تک تک روستا‌ها و مشارکت مردم در ابعاد مختلف داریم.

به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مرکز مناطق کویری و نیمه کویری کشور‌های ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق کشور است و تاکنون بیش از ۱۸۳ گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.

بیش از ۱۰۰ گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می‌کردند که قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، کمبود نزولات آسمانی، خشکیدن هامون و در نهایت بروز خشکسالی و استمرار آن در ۱۸ سال گذشته سبب شده مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.

هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

انتهای پیام/ع

تفاهم نامه همکاری دانشگاه زابل با  محیط زیست

برچسب ها: محیط زیست ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.