بسته بهزیستی/////۸۰ درصد وسایل توانبخشی معلولان در داخل تولید می‌شوند/ضرورت توجه به نقش محوری زنان و دختران در جامعه اسلامیمهم‌ترین اخبار و رویداد‌های سازمان بهزیستی کشور از 21 تا 28 تیر ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

۸۰ درصد وسایل توانبخشی معلولان در داخل تولید می‌شوند

حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد وسایل کمک توانبخشی مثل انواع ویلچر و سمعک در داخل کشور تولید می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تولید کنندگان داخلی نیازمند حمایت از طرف مسئولان هستند و باید برای تقویت و ادامه کار توسط عوامل مجموعه های مرتبط مورد حمایت قرار بگیرند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: نحوه توزیع وسایل کمک توانبخشی از سال ۹۴ به صورت ثبت درخواست در سامانه الکترونیکی انجام می‌شود و پس از ثبت درخواست مددجویان معلول و تایید کمیته توانبخشی وسایل مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

اختصاص بخشی از یارانه‌ها به خانواده‌های بهزیستی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور از اختصاص بخشی از یارانه های نقدی توسط دولت به مستمری افراد و خانوارهای پشت نوبتی بهزیستی خبر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه مستمری مددجویان جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور باید هر سال افزایش پیدا کند و در سال جاری نیز در سیزدهم تیر ماه، مستمری مددجویان با افزایش ۱۴ درصدی همراه شده است.

محسنی بندپی از اختصاص ۲ هزار و دویست میلیارد تومان برای اضافه شدن پشت نوبتی ها به لیست مستمری بگیران خبر داد و گفت: ۲۳۰ میلیارد تومان نیز در سال جاری برای بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است.

ضرورت توجه به نقش محوری زنان و دختران در جامعه اسلامی

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور  اظهار کرد: زنان و دختران در جامعه اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و باید به نقش آفرینی آن‌ها در مسائل مختلف به صورت ویژه توجه شود.

محسنی بندپی بر ضرورت توجه به نقش محوری و بنیادین زنان و دختران در جامعه اسلامی تاکید کرد و در ادامه از گسترش خانه‌های امن سازمان بهزیستی کشور خبر داد و گفت: در حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب، مراکز خانه‌های امن را در سراسر کشور گسترش می‌دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: چتر حمایتی بهزیستی بر سر دختران در معرض آسیب در جامعه قرار دارد و با مداخلات به هنگام سعی در کنترل و کاهش مشکلات این افراد داریم.

ضرورت توجه به دختران در معرض آسیب در جامعه امروز

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در جامعه امروز باید نسبت به توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و به ویژه دختران برنامه ریزی کرد و اقداماتی را در این خصوص در دستور کار دستگاه‌ها قرار داد.

مسعودی فرید تصریح کرد: دختران در معرض آسیب، از جمله گروه‌هایی هستند که نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند و سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی سلامت اجتماعی، موضوع توانمندسازی این افراد را با جدیت دنبال می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: برای تحقق مفهوم توسعه جامعه باید برای سرزندگی و شادابی دختران و زنان و توانمندسازی آن ها تلاش کرد و این امر مستلزم همکاری دستگاه ها با یکدیگر است.

رشد ۱۴۰ درصدی خدمات پذیرش آسیب دیدگان اجتماعی در مراکز بازپروری

داریوش بیات نژاد مدیر کل بهزیستی استان تهران، اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری خدمات پذیرش آسیب دیدگان اجتماعی با رشد ۱۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، ۸۵ مورد پذیرش در خانه‌های امن بهزیستی استان تهران داشته‌ایم و این آمار نسبت به سال گذشته با رشد ۴۱ درصدی همراه بوده است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران در ادامه یادآور شد: آموزش مهارت‌های زندگی در اولویت برنامه‌های بهزیستی قرار دارد و هدف از این آموزش‌ها فراهم کردن شرایط زندگی عزتمند و با کرامت سایر افراد در جامعه است.

بیات نژاد همچنین اضافه کرد: پذیرش آسیب‌دیدگان در خانه‌های سلامت سازمان بهزیستی نسبت به آمار سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: مونث بودن به عنوان شاخص حفاظتی در مقابل آسیب‌ها به شمار می‌رود و میزان وقوع مشکلات در بین زنان در مقایسه با مردان جامعه کمتر است.

اختصاص ۵۰۰ هزار قوطی شیرخشک به نوزادان بهزیستی

حبیب الله مسعودی فرید اظهار کرد: سالانه ۵۰۰ هزار قوطی شیرخشک از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به نوزادان تحت پوشش بهزیستی اختصاص داده می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اولویت نخست دریافت شیرخشک، نوزادان حاضر در شیرخوارگاه ها هستند و در حال حاضر ۲ هزار نوزاد در شیرخوارگاه های سراسر کشور حضور دارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: پس از نوزادان شیرخوارگاه ها، نوزادانی که خانواده آن‌ها توان تامین شیرخشک مورد نیاز را ندارند و به ویژه چند قلوها در لیست دریافت شیرخشک قرار می‌گیرند.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌های قانون حمایت از معلولان در سال ۹۷

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در مراسم تجلیل از دست اندرکاران تدوین و تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌های قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور: طرح اولیه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، از سال 96 در مجلس شورای اسلامی کلید خورد و مورد نقد و بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ویژه فراکسیون حمایت از حقوق معلولان قرار گرفت.

محسنی بندپی تاکید کرد: در نهایت دولت، با هم‌اندیشی و همفکری کارشناسان و صاحبنظران حوزه معلولان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حمایت از حقوق این افراد، در شهریور ماه سال ۹۶، لایحه‌ای تحت عنوان لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی کمیسیون مشترکی بین کمیسیون اجتماعی و بهداشت در دستور کار نمایندگان قرار داد و با جدیت موضوع لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را مورد بررسی قرار داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون بهداشت و اجتماعی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در بهمن ماه سال 96 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

۶ کودک معتاد شناسایی و به مراکز بهزیستی منتقل شدند

حمیدرضا شمسی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران از شناسایی و انتقال ۶ کودک معتاد به مراکز بهزیستی در راستای اجرای طرح‌ جمع‌آوری معتادان متجاهر خبر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: در جریان طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که طی روز‌های اخیر توسط نیروی انتظامی اجرا شد، ۶ کودک معتاد زیر ۱۸ سال شناسایی و به مراکز بهزیستی منتقل شدند.

۵۰۱ کودک در سال گذشته از بهزیستی به فرزندخواندگی رفتند

مهشید موقر معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در نشست خبری اظهار کرد: ۵۰۱ کودک در سال گذشته از مراکز نگهداری از کودکان بهزیستی به فرزند خواندگی رفتند.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ خانواده متقاضی فرزندخوانده در استان تهران، پشت نوبت سامانه فرزندخواندگی هستند.

موقر از انجام رایزنی بهزیستی با ثبت احوال برای صدور اوراق هویتی برای کودکان بی‌هویت خبر داد و گفت: در صورت احراز نتیجه مثبت از رایزنی‌های فوق و صدور اوراق هویتی برای این کودکان، کودکان بی‌هویت از خدمات آموزشی و درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی در ادامه به تشریح روند فرزندخواندگی پرداخت و گفت: مدت زمان پروسه فرزندخواندگی به طور دقیق مشخص نیست و در تلاشیم تا سامانه اعطای فرزندخواندگی به طور مستمر فعالیت داشته باشد و نوبت دهی خانواده های متقاضی از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

پیش دبستانی‌های غیرمجاز، امنیت شغلی مربیان مهد‌ها را به خطر انداخته است

احمدرضا محمدیان مدیر کانون توسعه مهد‌های کودک استان تهران و رئیس انجمن صنفی مهد‌های کودک در این همایش اظهار کرد: تاسیس مراکز غیرمجاز ویژه کودکان سنین قبل از پیش دبستان، امنیت شغلی مربیان مهد‌های کودک را به خطر انداخته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین دغدغه کنونی، حفظ یکپارچگی پرورش و آموزش کودکان در دوره پیش از دبستان بوده و آئین نامه ارائه شده وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر در دست بررسی است.

مدیر کانون توسعه مهد‌های کودک استان تهران خاطرنشان کرد: موضوع سن پذیرش کودکان در مهد‌های کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور و مراکز غیردولتی که پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش است، هنوز حل نشده و در کمیسیون اجتماعی دولت مورد نقد و بررسی است.

۴۰۰ هزار تهرانی معتاد به موادمخدر هستند

سید محمد رحیم فاضلی نژاد مدیر بهزیستی شهر تهران در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از تهرانی‌ها معتاد به موادمخدر هستند و خدمات درمانی و مداخله گرانه بهزیستی به این افراد ارائه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمار در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در استان تهران وجود دارند.

مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: ۳۳ هزار نفر از معلولان جسمی تحت پوشش بهزیستی شهر تهران هستند و این آمار به تفکیک معلولیت‌ها، معلولان ناشنوا و نیمه شنوا، معلولان بینایی، ذهنی و بیماران اعصاب و روان را در بر می‌گیرد.

فاضلی نژاد یادآور شد: بیش از ۵ هزار مددجوی معلول در حال حاضر در مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران نگهداری می‌شوند و خدمات مراقبتی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.