فاضلی‌نژاد گفت: در حال حاضر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از تهرانی‌ها معتاد به موادمخدر هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد رحیم فاضلی نژاد مدیر بهزیستی شهر تهران در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از تهرانی‌ها معتاد به موادمخدر هستند و خدمات درمانی و مداخله گرانه بهزیستی به این افراد ارائه می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمار در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در استان تهران وجود دارند.

مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: ۳۳ هزار نفر از معلولان جسمی تحت پوشش بهزیستی شهر تهران هستند و این آمار به تفکیک معلولیت‌ها، معلولان ناشنوا و نیمه شنوا، معلولان بینایی، ذهنی و بیماران اعصاب و روان را در بر می‌گیرد.

فاضلی نژاد یادآور شد: بیش از ۵ هزار مددجوی معلول در حال حاضر در مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران نگهداری می‌شوند و خدمات مراقبتی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۱۵ هزار معلول واجد شرایط دریافت مستمری، در لیست پشت نوبتی بهزیستی شهر تهران قرار دارند و در سال جاری به جامعه تحت پوشش بهزیستی اضافه شده و مستمری آن‌ها از محل تخصیص یارانه‌های نقدی تامین خواهد شد.

بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار در سال جاری

مدیر بهزیستی شهر تهران تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که زنان خانه‌دار باید تحت حمایت‌های بیمه‌ای قرار بگیرند و امیدواریم در سال جاری بتوانیم اقدامات لازم برای تحقق این امر را عملیاتی کنیم.

فاضلی نژاد خاطرنشان کرد: در شهر تهران ۳ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و البته امور مرتبط با زنان سرپرست خانوار به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است و بسیاری از این زنان هم اکنون تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین یادآور شد: یکی از علل خلأ‌های فعلی، وجود ناهماهنگی‌های مورد نیاز در ساختار‌های سرمایه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف است و موضوع ترویج و توسعه مسئولیت اجتماعی و رعایت حقوق شهروندی، موجب رشد و افزایش این سرمایه‌های اجتماعی می‌شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران اضافه کرد: اقدامات آگاه‌سازانه و آموزش‌های تخصصی فراگیر مهمترین بخش فعالیت‌های بهزیستی در حوزه اجتماعی را شامل می‌شوند و ناگفته نماند که ظرفیت و امکانات فعلی بهزیستی پاسخگوی نیاز جامعه هدف فعلی نیست.

فاضلی نژاد خاطرنشان کرد: اگر امروزه شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی به عنوان دغدغه اول رهبر معظم انقلاب در سطح شهر تهران هستیم و شرایط خاص و قابل تاملی را پیش رو داریم، یکی از دلایل آن، کمبود و یا عدم وجود آموزش‌های مناسب و پیشگیری محورانه است.

فعالیت ۱۲۰ مرکز توانبخشی در سطح شهر تهران

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۲۰ مرکز توانبخشی در سطح شهر تهران فعالیت دارند و این مراکز توسط بخش خصوصی خدمات مورد نیاز جامعه هدف را ارائه می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی یک واحد مددکاری اجتماعی در صبح امروز تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ مرکز مشاوره با مدیریت بخش خصوصی در پایتخت فعالیت دارد و همچنین ۵۰ مشاور خبره و متخصص نیز خدمات مشاوره‌ای را به واسطه خط مشاوره ۱۴۸۰ ارائه می‌کنند.

فاضلی نژاد از ثبت ۲۴۶ هزار و ۷۰۹ تماس با خطوط مشاوره ۱۴۸۰ در سال گذشته خبر داد و گفت: ۸۶ درصد تماس گیرندگان، زنان و مابقی مردان بودند که از این میان ۴۶ درصد تماس گیرندگان دارای تحصیلات بالای دیپلم، ۷ درصد بالای لیسانس و همچنین ۲۰ درصد تماس گیرندگان نیز افراد مجرد بوده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۶ مرکز خصوصی در حوزه پذیرش و نگهداری از کودکان کار اضافه کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار کودک کار در طرح‌هایی که با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری اجرا شد، به مراکز تحت نظارت بهزیستی منتقل شدند.

مدیر بهزیستی شهر تهران تصریح کرد: ۷۵ درصد کودکان در طرح‌های ساماندهی کودکان کار در شهر تهران را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و این کودکان پس از شناسایی در طرح‌ها به مراکز شبانه روزی بهزیستی منتقل می‌شوند.

فاضلی نژاد در ادامه یادآور شد: در ۳ ماهه نخست سال جاری، یک هزار و ۶۰۰ کودک کار توسط مراکز خیریه و NGO‌ها پذیرش شدند و ۳۶۳ کودک نیز در مراکز نگهداری از کودکان بهزیستی ساماندهی شدند.

وی تاکید کرد: آمار کودکان کار با تغییر فصل تغییر می‌کند و نمی‌توان آمار دقیقی از این کودکان در شهر تهران ارائه کرد و بزرگترین معضل در ساماندهی کودکان کار در پایتخت، موضوع بی‌هویتی اغلب این کودکان است.

مدیر بهزیستی شهر تهران تاکید کرد: در سال گذشته با تشخیص مراجع قضایی، سرپرستی ۵۰۲ کودک که فاقد سرپرست موثر بودند، به طور موقت و در برخی موارد به طور دائم به بهزیستی سپرده شد و این کودکان به مراکز نگهداری از کودکان بهزیستی سپرده شدند.

انتقال بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر به مراکز اقامتی بهزیستی از خرداد تا تیر ماه سال جاری

فاضلی نژاد همچنین از انتقال ۵ هزار و ۱۰۹ معتاد متجاهر در فاصله زمانی خرداد تا تیر ماه سال جاری به مراکز اقامتی بهزیستی خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار یک هزار و ۲۵۲ نفر از افراد فوق پس از غربالگری به دلایلی، چون عدم احراز اعتیاد و یا نداشتن فاکتور‌های کارتن خوابی آزاد شدند و ۴۰۰ نفر از آمار فوق را نیز زنان تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.