مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از اثرات زیانبار استرس گرمایی در صنعت پرورش طیور خبر داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص استرس دمایی در پرورش طیور هشدار داد و گفت:با توجه به گرم شدن مداوم هوا و احتمال قطعی برق در برخی مناطق استان، مرغداران باید برای مقابله با شرایط استرس گرمایی آمادگی داشته باشند.


وی افزود: وجود موتور برق سالم و آماده به کار اهمیت زیادی دارد و هنگام صدور پروانه بهره برداری از ضروریات اخذ پروانه است، لذا مرغدارانی که موتور برق را برای واحد خود تأمین نکرده اند در اسرع وقت آن را تهیه نمایند.


اصغرزاده گفت:کلیه طیور در زمانی که افزایش دمای محیط بیش از تحمل آنان باشد، دچار استرس گرمایی می‌شوند و، چون فاقد غدد عرق هستند، با افزایش تعداد دفعات تنفس (له له زدن)، دمای بدن را کاهش می‌دهند.


وی افزود: این افزایش تنفس با دفع بیش از حد دی اکسید کربن، تعادل اسید- باز بدن را به سمت قلیایی شدن (آلکالوز) برده و کلسیم یونیزه را که برای استخوان سازی و پوسته تخم مرغ ضروری است کاهش میدهد.


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از دیگر عوارض استرس گرمایی کاهش مصرف غذا است که در طیور گوشتی موجب کاهش رشد و در طیور تخم گذار منجربه کاهش اندازه و میزان تولید تخم مرغ می‌شود.
انتهای پیام/ب


هشدار دامپزشکی برای گرمای هوا در صنعت طیور

برچسب ها: مرغداری ، غذا و دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار