تلاش کشاورزان و مسئولان برای افزایش سطح کشت پنبه در گلستان و بازگشت این استان به روزگار خوش طلایی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛بدیهی است که محصولی که با پنبه طبیعی تولیدمی شود به مراتب با کیفیت‌تر از الیافی دیگر است که با موادی همچون نفتی تولید شود و این در حالی است که راهکاری که طلای سفید گلستان را دوباره زنده می‌کند؛ این است که استفاده بهینه از منابع آبی با مدیریت بهینه در این عرصه در دستور کار قرار بگیرد. 

تلاش برای نجات طلای سفید /آیا گلستان دوباره سرزمین طلای سفید خواهدشد؟

الیاف سفید پنبه گلستان در دهه هشتاد با صادرات به کشور‌های اروپایی برای کشورارزآوری می‌کرد، اما اکنون روز‌های خوش پنبه دگرگون شده است.

کاویان رئیس صندوق توسعه پنبه کشور در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: در دهه هشتاد بیش از ۱۸۰ هزار هکتار پنبه در گلستان کشت می‌شد و چهل کارخانه پنبه پاک کنی فعال در استان وجود داشت و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن پنبه تصفیه شده به ۲۱ کشور دنیا صادر می‌شد.

وی با اشاره به باز شدن پای رقبای خارجی به بازار پنبه کشور گفت؛ از سال ۸۲ مجوز واردات پنبه به کشور صادر شد و با توجه به اینکه نرخ‌های جهانی پنبه به زیر یک دلار کاهشه یافته بود صنایع نساجی اقدام به ورادات پنبه کردند که باعث دلسردی کشاورزان شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت جهانی پنبه بیش از دو دلار است وبه همین علت برای صنایع نساجی کشور را با مشکلاتی روبه رو کرد.

تعطیل شدن کارخانه‌ها  پنبه پاک کنی

باکاهش کشت پنبه بیش از سی کارخانه پنبه پاک کنی در استان تعطیل شد و کارخانه‌های باقی مانده نیمه فعال کار می‌کنند.

کشاورزی علل کشت نشدن پنبه را نبودن نقدینگی در بازار پنبه و بالا بودن هزینه کاشت، داشت و برداشت دانست.

 برای پیگیری آخرین وضیعت صنایع به کارخانه پنبه پاک کنی رفتیم که در آنجا با  یک کارخانه تعطیل روبه رو شدیم، نگهبان این کارخانه گفت: در گذشته این کارخانه پنبه پاک کنی شمال بود و پنبه را تصفیه می‌کرد.

صاحب کارخانه پنبه پاک کنی دیگری هم در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: در گذشته صد کارگر در کارخانه پنبه پاکنی مشغول به کار بودند و در حال حاضر تعداد کارگران به نصف کاهش یافت و بجای سه شیفت کاری دریک شیفت کار می‌کنند.

تلاش برای نجات طلای سفید /آیا گلستان دوباره سرزمین طلای سفید خواهدشد؟

 برای ارزیابی صنایع تبدیلی پنبه سری به بازار زدیم که بازاریان با اشاره به علت کاهش پنبه و فعال نبودن صنایع نساجی کشور گفتند اکثر پارچه‌ها در بازار وارداتی هستند.

تلاش برای پر رونق کردن کشف دوباره طلای سفید

به علت اینکه درگذشته استان گلستان از بزرگترین تولید کنندگان پنبه کشور بود سازمان جهاد کشاورزی برای رونق دوباره کشت این محصول اقداماتی انجام داده است.

موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان از رشد ۴۲ درصدی قیمت پنبه و از اختصاص یارانه به بذر با قیمت هرکیلو ۱۲۰۰ تومان خبر داد.

عالیشاه عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشور هم از تولید سه رقم جدید پنبه خبرداد که دو رقم آن به روش هسته‌ای اصلاح و به کشاورزان معرفی شد.

تلاش برای نجات طلای سفید /آیا گلستان دوباره سرزمین طلای سفید خواهدشد؟

عالیشاه گفت: این ارقام پنبه از ساز گاری و عملکرد بسیار بالایی برخوردار هستند و قابلیت کشت درمناطق مختلف را دارد.

هر چند حمایت‌های انجام شده هنوز بخش زیادی از رضایت پنبه کاران را جلب نکرده است، اما تعدادی از کشاورزان برای کمک به چرخه اقتصادی قدم برداشتند.

کشاورز پنبه کاری در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: باکشت ۹ هکتار پنبه ۲۰ نفر مشغول به کار هستند.

کشاورز دیگری گفت: از بیست هکتار زمین زراعی خود نیمی از آن را به کشت پنبه اختصاص داد.

افزایش کشت پنبه موجب باز گشایی در‌های کارخانجات می‌شود و به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

گزارش از عباسعلی البرزی

انتهای پیام/پ

برچسب ها: اشتغال ، تولید ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.