مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت: شهرستان خلیل آباد با داشتن حدود ۴۳۰۰ هکتار باغات پسته بارور و غیر بارور یکی از مناطق تولید پسته در استان محسوب می‌شود.

تولید سالانه ۵ هزار تن پسته خشک در خلیل آباد

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مجید طاهرپور باحضور در همایش کاربردی مدیریت باغات پسته در جمع باغداران پسته شهرستان‌های خلیل آباد، بردسکن، فیض آباد، بجستان و کاشمر افزود: همه ساله حدود ۴ هزار و ۹۴۰ تن پسته خشک در انواع مختلف از جمله اکبری، اوجی، کله قوچی، احمد آقایی، فندقی در شهرستان برداشت می‌شود.

وی گفت: مبارزه زمستانه با استفاده از یخ آب و شخم زمستانه، کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از سایر روش‌های غیر شیمیایی از جمله اقداماتی است که در راستای تولید محصول سالم انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد افزود: چوب‌خوار پسته یکی از آفات مهم پسته محسوب می‌شود و برای مبارزه با این افت توانسته ایم با استفاده از تله‌های فرمونی این آفت را کنترل کنییم.

طاهرپورگفت: پسیل پسته یکی دیگر از مهم‌ترین آفات پسته است و با استفاده از کارت زرد، تقویت و تغذیه گیاهی و محلول پاشی این آفت کنترل شد به‌طوری که کمترین میزان مصرف سم در باغات وجود داشته است.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی در تمام نقاط پسته خیز شهرستان از دیگر اقدامات در جهت تولید محصول سالم است که باعث شده بهره برداران و کشاورزان با روش‌های کنترل آفات و نحوه کود دهی باغات پسته آشنا شوند و عملکرد آن‌ها افزایش پیدا کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت: همچنیین توجه ویژه به بحث تغذیه گیاهی مثل چالکود، محلول‌پاشی‌های به موقع و استفاده از عناصر مورد نیاز گیاه مثل کلسیم که باعث تقویت گیاه و در نتیجه مقاومت آن در برابر آفات می‌شود.

طاهرپور افزود: بخش کشاورزی مهم‌ترین بخش در شهرستان خلیل آباد محسوب می‌شودو این شهرستان از جمله شهرستان‌هایی است که محصولات تولید آن نظیر انگور، کشمش، پسته، انار و زعفران غالباً تجاری و صادراتی هستند.

وی گفت: در تلاش هستیم که علاوه بر اقداماتی که در سطح شهرستان انجام می‌شود در جهت ارتقاء دانش کشاورزان و بهره برداران گام‌های مؤثری را برداریم و یکی از این مراحل استفاده از نخبگان بخش کشاورزی است و امیدواریم با تبادل اطلاعاتی که صورت می‌گیرد گامی در جهت تقویت محصول پسته شهرستان برداشته شود.

انتهای پیام//م. ن

 

همایش پسته در خلیل آباد برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.