نشست خبری ارزیابی عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با حضور مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور امروز برگزار شد.

جزئیات عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت تشریح شدبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری ارزیابی عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با حضور حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور امروز برگزار شد.

در ابتدا محمدی در خصوص ادغام چند موسسه در شکل گیری اتحادیه تشکل‌های قرآنی گفت: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در سال ۸۲ با حضور ۱۴ موسسه قرآنی در کشور شکل گرفت. این ۱۴ موسسه در جوار امام رضا (ع) جمع شدند و برنامه‌ریزی برای ایجاد اتحادیه داشتند؛ اما به خاطر خلأ قانونی این پروسه یکی دو سال طول کشید و اتحادیه در سال ۸۴ کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: این موسسه به عنوان نماینده موسسات قرآن در حوزه‌های مختلف با اهداف و چشم‌انداز خاص کار خود را آغاز کرد، اما به دلایلی در سال ۸۹ اتحادیه دیگری توسط سازمان تبلیغات و با یک اختلاف نگاهی نسبت به موسسات قرآنی شکل گرفت. به هر حال اختلاف نظر بین اعضای دو اتحادیه وجود داشت و موجب شد این ادغام به سرانجام نرسد، اما با شکل‌گیری شورای توسعه فرهنگی قرآنی و با پیشنهاد ما هیئت رسیدگی به موسسات در سال ۹۵ امور مربوط به صدور مجوز و نظارت بر موسسات را به دست گرفت و مسائل موسسات منسجم شد و همه در ذیل یک هیئت جمع شدند و بسیاری از مشکلات واحد شد. دغدغه اصلی ما این بود اتحادیه مستقل و مردمی شکل بگیرد، اما برخی دستگاه‌ها و نهاد‌ها خواسته وناخواسته نگاه ابزاری به ما داشتند ما به شدت مخالف این نگاه بودیم؛ چرا که دغدغه اصلی ما استقلال در عمل بود، اما در سال ۹۶ با برنامه‌ریزی فرایند ادغام شروع شد و استان به استان این ادغام انجام شده است.

وی در خصوص عملکرد این اتحادیه بیان کرد: در بخش امور روابط عمومی و ساماندهی فضای مجازی، اتحادیه فعالیت‌های خوبی را در سال ۹۶ داشت. همچنین نشست‌های خبری با موضوعات مهم در مورد دغدغه فعالیت‌های قرآنی برگزار کردیم. در ضمن در ساماندهی موسسات جهت حضور فعال در طرح بشارت ۱۴۵۱ حضور داشتیم و همچنین دبیرخانه کارگروه قرآن کمیته فرهنگی آموزشی اربعین را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: در اعزام دومین کاروان قرآنی نور جمهوری اسلامی ایران به عتبات عالیات، دستاورد‌های خوبی را شاهد بودیم. امسال ان شاء الله این اتفاق دوباره رخ خواهد داد. همچنین برگزاری بزرگترین جمع‌خوانی قرآن کریم در اربعین حسینی، همکاری با رادیو اربعین و تهیه ویژه برنامه تفسیر و شرح سوره واقعه، همکاری با آستان قدس رضوی و برپایی اردو‌های تلاوت رضوی در نجف و کربلا و برپایی بیش از ۳۵۰ محفل قرانی و بیش از هزار برنامه در مدت یک هفته بخشی از برنامه‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در سال گذشته بود.

محمدی در خصوص فعالیت‌های اداری و مالی این اتحادیه عنوان کرد: دو میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه در سال گذشته توانستیم به بیش از ۲۰۰ فعال قرآنی اعطا کنیم. همچنین خرید مهمان سرای ویژه فعالان قرآنی در نزدیکی حرم رضوی، کمک بلاعوض ۶۰ میلیون تومانی به اتحادیه‌های مدغم استان‌ها جهت تجهیز دفاتر اتحادیه از دیگر اقدامات ما بود. همچنین اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در راستای شفاف سازی هزینه‌کرد اعتبارات دریافتی از محل بودجه سال ۹۵ که در اسفند ۹۵ به حساب این نهاد واریز شد، اقدام به انتشار گزارشی از دریافت این بودجه و نحوه هزینه‌کرد بر اساس مصوبات شورای توسعه نمود.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در امور مجامع و استان‌ها اظهار کرد: عقد قرارداد با اتحادیه‌های مدغم استان‌ها در راستای برگزاری مجامع اتحادیه مدغم خرید تجهیزات دفاتر اتحادیه، حمایت از طرح‌های فاخر قرآنی موسسات و نظارت بر روند اجرای طرح‌های فاخر، پیگیری مطالبات موسسات از جمله بیمه فعالان قرآنی بودجه و اعتبارات قرآنی معافیت مالیاتی، صدور پروانه عضویت سه ساله برای موسسات عضو و تعامل همه جانبه با اتحادیه استانی بخشی از فعالیت‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در سال گذشته بود.

محمدی در پایان، در خصوص بیمه فعالان قرآنی خاطرنشان کرد: از سال ۸۹ بیمه فعالان قرآنی به اتحادیه تشکل‌های قرآنی سپرده شد و حدود هفت هزار نفر بیمه شدند؛ اما به دلیل برخی مشکلات این بیمه قطع شد و دو سال گذشته دوباره این بیمه راه‌اندازی شده است. امسال اعتبار خوبی برای پرداخت بیمه فعالان قرآنی دریافت و به آن‌ها اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

نشست خبری ارزیابی عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد

 

برچسب ها: قرآن ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار