هشت سال از تعلیق بیمه فعالان قرآنی می گذرد و حالا جامعه قرآنی کشور باید دریافت حقوق ابتدایی منتظر بمانند و ببینند تا پس از تصویب اساسنامه تشکیل صندوق بیمه، چه زمانی اعتبار این صندوق از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هشت سال پیش بود که طرح بیمه فعالان قرآنی توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان عرصه قرآنی کشور مطرح شد و اکنون پس از فراز و فرودهای بسیار، آئین‌نامه‌های جدیدی برای آن به تصویب رسیده و این در حالیست که برخی از مفاد این آئین‌نامه به گونه ای است که منجر به اعمال سلیقه شده و در پاره‌ای موارد مفاد این آئین‌نامه به ضرر فعالان قرآنی‌است.

بر اساس این گزارش از اواخر سال 93 بدون هماهنگی قبلی با بیمه شوندگان قرآنی و بدون در نظر گرفتن سوابق و حتی نیازشان  به استفاده از بیمه در ایام تعطیلات نوروز، بیمه آن‌ها قطع و ادامه آن به ابلاغ آئین‌نامه جدید موکول شد و پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان صندوق اعتباری هنر و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در اسفند گذشته، آیین‌نامه جدید بیمه فعالان قرآنی در  19 فروردین 1394 ابلاغ شد.

قطع بیمه فعالان قرآنی مسئله‌ای است که حجت‌الاسلام‌ علی پروانه، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز در نشست خبری سیزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتم اردیبهشت‌ماه امسال، برآن صحه گذاشت و با تاکید براینکه‌ «بیمه فعالان قرآنی قطع نشده بلکه تنها به حالت تعلیق درآمده»، توضیح داد: شیوه‌نامه جدید بیمه فعالان قرآنی و همچنین آئین‌نامه حمایت از نهادها و مؤسسات قرآنی توسط معاونت قرآن و عترت تدوین و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید شده است.

وی در مورد بیمه فعالان قرآنی و شیوه‌نامه آن گفت: بر اساس بیمه فعالان قرآنی هشت هزار نفر از فعالان قرآنی تحت حمایت‌های بیمه‌ای قرارگرفته بودند، سال گذشته با صندوق حمایت از هنرمندان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که بر اساس آن فعالان قرآنی کشورمان نیز تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای آن قرار می‌گرفتند. بر اساس این تفاهم‌نامه افرادی که پیش‌ازاین تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی قرارگرفته بودند و بیمه آن‌ها به حالت تعلیق درآمده بود و افرادی که جدید ثبت‌نام کنند نیز تحت حمایت‌های بیمه‌ای این صندوق قرار خواهند گرفت.

علاوه بر مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، غلامرضا خلیل ارجمندی، رییس صندوق اعتباری هنر نیز در آغازین روز‌های اداری پس از تعطیلات نوروز در نامه‌ای به معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اطمینان داد که فعالان قرآنی به شعب سازمان تامین اجتماعی معرفی خواهند شد.

وی در این نامه به حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با اشاره به اهتمام دولت به حمایت از جامعه فعالان حوزه قرآن و عترت، از آمادگی این صندوق برای بیمه تکمیلی فعالان قرآنی در سال 1394 خبر داد و تاکید کرد: پس از ثبت نام فعالان قرآنی در پایگاه اینترنتی صندوق اعتباری هنر، نسبت به معرفی مجدد آنان به شعب سازمان تامین اجتماعی اقدام خواهد شد.

رییس صندوق اعتباری هنر  در ادامه این نامه نوشته است: در پالایش صورت گرفته بیمه تمام افرادی که در پایگاه اینترنتی صندوق اعتباری هنر عضو نشده اند و بیمه تامین اجتماعی صندوق حمایت از هنرمندان هستند، به مدت سه ماه به حالت تعلیق درآمده تا پس از ثبت نام در تارنمای این صندوق نسبت به معرفی مجدد آنها به بیمه تامین اجتماعی اقدام شود و بر این اساس هیچ گونه خللی در بیمه نامبردگان به وجود نخواهد آمد.

بیمه اجباری عوامل اجرایی تفاوت جدید بیمه قدیم و جدید!!!

حجت‌الاسلام‌ پروانه، مدیرکل دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شیوه‌نامه بیمه فعالان قرآنی در خصوص تفاوت‌های این بیمه نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در این شیوه‌نامه مربیان، مدیران و کادر اجرایی مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت شامل بیمه نمی‌شوند و باید از طریق بیمه اجباری که هزینه آن بر عهده کارفرما است تحت پوشش قرار‌گیرند.

وی در حالی این مسئله را مطرح کرد که چندی پیش علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی که اواخر فروردین‌ماه امسال تشکیل‌شده بود در اظهار نظری کاملا متفاوت بر این امر که بیمه همه فعالان قرآنی اعم از مدیران، مربیان، مدرسان، فعالان، خادمان و کادر اداری و ستادی مؤسسات قرآنی باید تا تشکیل صندوق جدید و ویژه فعالان قرآنی، از طریق صندوق اعتباری هنر ادامه یابد، تأکید کرده بود.

وقتی سلیقه‌ی مدیران استانی ملاک عمل می شود 

این اظهار نظرهای ضد و نقیض در سطح مدیران عالی وزارت فرهنگ و ارشاد علاوه بر سردرگمی فعالان قرآنی متقاضی بیمه، راه را برای اعمال سلیقه مدیران در سطوح استانی ایجاد کرد، به طوریکه حجت‌الاسلام سید حسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در این رابطه گفت: مدیریت‌های ادارات ارشاد استان‌ها متفاوت است به طوریکه مدیران برخی از استان‌ها به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و موجب رفت‌و آمدهای بیشتر قرآنیان برای دریافت مطالباتشان می شوند درحالیکه برخی از استان‌ها این تعامل خوب و مطلوب است.

وی محوریت اتحادیه‌های قرآنی را عرصه دیگری برای اعمال سلیقه مدیران استانی دانست وتوضیح داد: برخی از مدیران ارشاد این محوریت را به‌عنوان تشکل قرآنی استان قبول کرده‌ و صدور معرفی‌نامه آن‌ها به ادارات ارشاد را به عهده گرفته اند و حال‌آنکه برخی دیگر از مدیران نیز محوریت اتحادیه‌ها را نپذیرفته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، عنوان کرد: در برخی از استان‌ها که محوریت اتحادیه‌های قرآنی محقق نشد و واجدان شرایط مستقیم به ادارات ارشاد مراجعه کردند.

مشکلات اجرایی بیمه فعالان قرآنی

حجت‌الاسلام‌ احسان الله برزگر پیشه، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان قم با ابراز گلایه در خصوص مشکلات پیش‌آمده در این زمینه، گفت: قبلاً بیمه فعالان به این شکل بوده است که به دلیل اینکه سوابق مربیان از سوی اتحادیه قرآنی مورد تأیید واقع می‌شد و بدین ترتیب فعالیت این افراد به‌عنوان مربی قرآن در مراکز قرآنی، مساجد، حسینیه‌ها و منازل و خانه‌های قرآنی و مؤسسات از آن تاریخ ثبت، پرونده آن‌ها تشکیل و بیمه‌هایشان صادر می‌شد و حال‌آنکه این امر در حال حاضر محقق نشده و نیازمند ارائه سوابق کاری آن‌ها است.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه مربیانی که در حسینیه‌ها و یا سایر مراکز طی سال‌های گذشته دور فعالیت کرده‌اند چگونه باید سوابقشان را جمع کنند، ادامه داد: هنگامی‌که اتحادیه مؤسسات استان‌ها که مرکزیت فعالیت‌های قرآنی استان را به دست داشته و به فعالیت مؤسسات و مربیانی که تحت پوشش این اتحادیه‌ها هستند اشراف دارند، معرفی‌نامه به‌منظور تمدید بیمه و یا تشکیل پرونده جدید مربیان قرآن صادر می‌کند باید از سوی ارشاد استان‌ها پذیرفته باشد و حال‌آنکه این امر به‌کندی و به‌سختی و حتی بعضاً با رد معرفی‌نامه‌ها انجام‌گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان قم با انتقاد از بیمه اجباری مدیران و کادر اجرایی این مؤسسات آنرا ظلم بزرگی در جمع جامعه قرآنی کشور دانست.

همچنین سید مهدی پور موسوی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی سیستان و بلوچستان بیمه فعالان قرآنی را دارای دو مشکل اصلی دانست و گفت: یکی اینکه بسیاری از قاریان و اساتید قرآنی مدارک تربیت مربی را ندارند و اینکه می‌گویند حتماً دوره تربیت مربی را گذرانده باشند و حال‌آنکه بسیاری از آن‌ها تجربی به این درجه مربی رسیده‌اند و فعالیتشان مورد تأیید دستگاه‌ها و مراکز و مؤسسات بوده است.

وی در خصوص مشکل دوم با اشاره به اینکه قاریان باید حتماً رتبه‌های استانی و یا کشوری و بین‌المللی داشته باشند، ادامه داد:  حال‌آنکه بسیاری قاری و پیشکسوت قرآنی در مساجد هستند که سالیان متمادی و زیادی است که کلاس‌های قرآن نیز دارند اما گواهینامه و رتبه‌ای کسب نکرده‌اند و این مسئله باعث ضرر به آن‌ها می شود.

یکی از کارمندان اداری موسسات قرآنی به خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چندین سال پیش مدارکم را برای عضویت بیمه به وزارت فرهنگ وارشاد ارسال کردم پس از یک سال ونیم پیگیری گفتند هنگامی که این وزارت مسئولیت امور بیمه را به اتحادیه تشکل ها تحویل و مدارک را انتقال می دادند مدارک شما گم شده است.

وی افزود: حالا هم که کارمندان اداری شامل این بیمه نمی شوند آیا واقعاً درست است که ما بیمه آزاد هر ماهی 152 هزار تومان با حقوق ماهیانه 500 هزار تومان پرداخت کنیم ولی کسانی که در مهدکودک‌ها وپیش دبستانی ها کارمی کنند شامل بیمه شوند.

این کارمند اداری موسسه قرآنی با بیان این مطلب که «ای کاش بیمه آزادی هم که پرداخت می‌کردیم مزایایی داشت» تصریح کرد: یک آزمایش خون معمولی با این دفترچه ها پنجاه هزار تومان به بالا هزینه دربر دارد و علاوه بر پولی بودن تمام امکانات موجود در خود بیمارستان تامین اجتماعی حتی ویزیت پزشک هم مستلزم پرداخت هزینه است.

وضعیت جدید بیمه فعالان قرآنی  و نظرات مساعد

البته در این زمینه نظرات مساعدی هم وجود دارد به طوریکه برخی از مدیران موسسات قرآنی از روند اجرایی بیمه فعالان قرآنی ابراز رضایت کرده اند.

حجت‌الاسلام سید مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان لرستان در این رابطه گفت: تشکیل پرونده فعالان قرآنی با معرفی‌نامه اتحادیه به اداره فرهنگ و ارشاد استان به سهولت انجام گرفت.

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین شایق، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی یزد هم تعامل ارشاد یزد با اتحادیه برای پذیرش معرفی‌نامه‌ها برای بیمه فعالان قرآنی مناسب دانست و ادامه داد: بیمه فعالان قرآنی طی دو تا سه ماه گذشته در سطح استان بدلیل ابلاغ دستور جدید با مشکل مواجه شده بود به طوریکه قرآنیان نمی‌توانستند عضو صندوق هنرمندان شوند که بدین ترتیب برخی از بیمه‌ها قطع‌شد که پس از پیگیری مجدد، این مسئله حل شد.

نسخه نهایی آیین‌نامه بیمه فعالان قرآنی 

اما پس از کش و قوص‌های فراوان، اظهار نظرهای ضد و نقیض مسئولان رده بالای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین پیگیری‌های مدیران موسسات قرآنی در نهایت آیین‌نامه بیمه فعالان قرآنی دستخوش اصلاحاتی شد، که نسخه نهایی آن فعالان قرآنی را در سه گروه تبلیغ و ترویج قرآن و عترت، آموزش و پژوهش‌های قرآنی و فعالیت‌های هنری قرآنی را به رسمیت شناخته و تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

گروه تبلیغ و ترویج هم خود اساتید، پیشکسوتان و داوران قرآن را به همراه حافظان ، مبلغان و سخنرانان قرآنی و قاریان را شامل می شود که مورد آخر در آئین‌نامه قبلی به صورت رتبه اول تا سوم مسابقات بین‌المللی، کشوری و استانی آمده بود.
 
گروه آموزش در آیین‌نامه قبلی افرادی را با سابقه فعالیت آموزش عمومی، نیمه تخصصی یا تخصصی قرآن حداقل به میزان 5 سال شامل می شد که در آئین‌نامه فعلی این مدت به 3 سال کاهش یافته است.

 در گروه پژوهش‌های قرآنی هم داشتن حداقل سه اثر پژوهشی قرآنی بالای چهار صد صفحه و حداقل مدرک سطح 2 حوزه یا لیسانس علوم و معارف قرآن و رشته‌های مرتبط گروه فعالیت‌های هنری برای پژوهشگران الزامی است.

گروه فعالیت‌های هنری قرآنی هم کتابت قرآن، کتاب‌آرایی قرآنی و سایر رشته‌های هنری قرآنی را شامل می شود.
 
اما مهمترین تغییر در آیین نامه جدید شاید تحت پوشش قرار دادن کارمندان اداری مراکز قرآنی مردمی باشد به طوریکه در متن این آیین نامه تصریح شده است: این بخش در آئین‌نامه قبلی آورده نشده بود ولی بدلیل تماس‌های بیش از حدّ مؤسسات قرآنی در خصوص بیمه شدن کادر اداری در آئین‌نامه اصلاح شده موردنظر واقع شد. 


صندوق بیمه فعالان قرآنی فراگیرتر و با خدماتی فراتر از بحث درمان

حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بیمه فعالان قرآنی اظهار داشت: تاکنون حدود 6 هزار و 500 نفر ثبت نام جدید قطعی شده و زمینه تشکیل پرونده بیمه آنها در حال اجراست به طوریکه در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای با صندوق هنرمندان نیز به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه «در حال تاسیس صندوق بیمه فعالان قرآنی هستیم» توضیح داد: خدمات بیمه‌ای به افرادی که ثبت نام آنها قطعی شده تا زمانی که صندوق بیمه فعالان قرآنی تاسیس شود از همان طریق صندوق بیمه هنرمندان ارائه می‌شود و بیمه افرادی که متوقف مانده بود نیز دوباره به جریان افتاده است.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اساسنامه صندوق بیمه فعالان قرآنی آماده شده و در حال ثبت آن هستیم اما از آنجا که هنوز اعتبار این صندوق تصویب نشده‌، تاسیس صندوق نیز متوقف مانده است.

وی افزود: اگرچه در حال حاضر خدمت رسانی در جهت بیمه فعالان قرآنی را از اعتبارات دیگر معاونت، ادامه می دهیم اما صندوق
بیمه فعالان قرآنی بسیار فراگیر خواهد بود به طوریکه افراد در همه فعالیت های قرآنی، را شامل می‌شود.

 معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه «اعلام اساسنامه و اجرای آن نیز پس از ابلاغ اعتبار صورت می
گیرد» تصریح کرد: ردیف بودجه توسط دولت تعیین شده و ابلاغ آن باید از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ابلاغ اعتبار را از طریق معاونت پارلمانی، حوزه امور اداری و مالی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حال پیگیری است
چراکه در یافت اعتبار و پرداخت اعتبار هرکدام  مراحل جداگدانه ای هستند به طوریکه اگرچه این اعتبار در ردیف بودجه آمده است اما
دریافت اعتبار از خزانه مسئله ای جداگانه ای است که باید بمانیم و ببینیم آیا موفق به انجام آن می شویم.

حجت الاسلام حشمتی در پایان خاطر نشان کرد: براساس آیین نامه مصوب افرادی که تحت پوشش این صندوق قرار می گیرند علاوه بر بیمه و خدمات درمانی از خدمات مشابه در سایر صندوق‌ها چون صندوق بیمه هنرمندان، از سایر خدمات حمایتی از جمله اعطای وام، کمک به هزینه‌های ماهانه و یا حمایت از اثر یک خادم قرآنی و کمک‌های بلاعوض برخوردار می‌شوند.

در پایان می توان گفت اگرچه همچنان تشکیل صندوق بیمه مستقل و مختص به فعالان قرآنی در پیچ و خم دیوانسالاری و تشریفات اداری معطل و محبوس مانده است اما با توجه به گفته‌ی مسولان مبنی معوق نماندن تامین هزینه‌های بیمه‌ای تا ابلاغ اعتبار از سایر اعتبارات و با اعمال اصلاحات در آیین نامه‌ها به دور از دغدغه‌های روزمره (همچون امر درمان)، این خادمان قرآن می توانند با آسودگی خاطر بیشتری به جامعه قرآنی کشور خدمت کنند.


تهیه و تنظیم از : محمد لطفی‌زاد






انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار