ابتدای این هفته طرح تقاضای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضا تعدادی از نمایندگان رسید و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

کارت زرد یا استیضاح سرانجام غلامی چه می‌شود؟/// آیا مجلس به وزیر علوم دوباره اعتماد می‌کند/// طرح استیضاح وزیر علوم در راهروهای مجلس مانده استبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابتدای این هفته تقاضای استیضاح چند تن از وزرا در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  یکی از این مواردی بود که به امضا تعدادی از نمایندگان  رسید و تقدیم هیئت رئیسه شد.

نمایندگان مجلس دلایل زیادی را  در  خصوص علت تقاضای این استیضاح مطرح کرده اند؛ بی‌توجهی به اسناد بالادستی، استفاده از نیروهای بازنشسته و عدم به‌کارگیری نیروهای جوان در وزارت علوم،  تعامل ناکافی با مجلس و نبود یک برنامه مشخص در این وزارت خانه از جمله دلایل طرح استیضاح وزیر علوم است. 

می‌توان گفت عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمان تصدی منصور غلامی به گونه ای بوده است که کمتر نماینده‌ای در مجلس از عملکرد وزارت علوم راضی باشد. شاید همین موضوع باعث شده است که ۲۱ نماینده مجلس طرح تقاضای استیضاح را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کنند. 

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی استیضاح منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  گفت: طبق ماده ۲۲۲ و ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هرگاه استیضاح وزیری تقدیم هیئت رئیسه شود، پس از ارجاع به کمیسیون مربوطه باید در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.

وضع وزارت علوم اصلا خوب نیست

میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه از تقاضای طرح استیضاح اطلاعی ندارد، گفت: به هر حال وضع وزارت علوم اصلا خوب نیست. کادر مدیریتی وزارت علوم از ابتدا چندان تجربه‌ای نداشت. وزارت علوم می‌توانست با کمیسیون‌ها ارتباط بیشتری داشته باشد اما این کار را نکرد. 

میرزاده افزود: اصلی ترین مشکل وزارت علوم در این مدت اولویت ندادن به اسناد بالادستی است. وزارت علوم آقای غلامی درگیر روز مرگی‌ها شده است.  آقای غلامی روز  رای اعتماد در مجلس قول‌هایی داد که امروزه  وزارت علوم اصلا در مسیر تحقق آن وعده‌ها نیست. 

اگر چه  انتقادات به عملکرد وزیر علوم در هفته‌های اخیر روز به روز بیشتر شده و اکثریت نمایندگان مجلس به عملکرد وی انتقاد دارند، اما به نظر می‌رسد تمام اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم با این استیضاح موافق نیستند.

نمایندگان علت استیضاح را بیان نمی کنند

محمد باسط درازهی نماینده سراوان و عضو کمیسون آموزش در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آقای غلامی  در بسیاری از موارد به خوبی عمل کرده است. طرفداران استیضاح آقای وزیر به درستی نمی‌گویند چرا قصد استیضاح ایشان را دارند. 

درازهی در خصوص تجربه نداشتن کادر مدیریتی وزارت علوم گفت: اینکه ایشان تجربه کافی را نداشتند اصلا درست نیست. اصلا اگر آقای  غلامی تجربه نداشت چرا به او رای اعتماد دادند؟ 

فرهاد فلاحتی نماینده قائنات و عضو دیگر مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه مدت‌هاست وزیر علوم برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن می‌آید؛ گفت: طبیعی است که برخی از نمایندگان که از صحبت‌های وزیر قانع نشده اند این طرح استیضاح را امضا کرده اند. 

فلاحتی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت هر فرد باید همزمان با هم دیده شود، گفت: از همان ابتدا انتظارات از آقای وزیر زیاد بوده است، وزارت خانه ایشان هم نتوانسته است به تمامی انتظارات جواب دهد، اعضای کمیسیون در این مدت بیشتر سعی کردند با گفتگو و پرسش و پاسخ راهکارهای خود را ارائه دهند، یک سری از اقدامات زمان لازم دارد و نتایج آن پس از مدتی مشخص می‌شود، برخی از اقدامات را هم قرار است آقای وزیر در تابستان شروع کنند، به همین خاطر کسی در کمیسیون آموزش به دنبال استیضاح وزیر علوم نبوده است. 

دانشگاه‌های غیرانتفاعی واقعا شرایط مطلوبی ندارند

وی در خصوص انتقادات مطرح شده به وزرات علوم گفت: وزارت علوم با مشکلات زیادی مواجه است، دانشگاه‌های مجازی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی واقعا شرایط مطلوبی ندارند. مشاهده می‌کنیم که مثلا  یک دانشگاه با یک نفر عضو هیئت علمی دوره دکتری را برگزار می‌کند و تعداد زیادی هم دانشجو برای دکتری می‌گیرد، این دقیقا همان بحث مدرک گرایی در دانشگاه است که باید از آن خلاص شویم. 

اکنون که طرح تقاضای استیضاح وزیر علوم به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است، بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، هیئت رئیسه مجلس باید موضوع را به کمیسیون آموزش ارسال کند، این کمیسیون هم موضوع استیضاح را در جلسات خود و در نشستی با حضور وزیر علوم بررسی کند.

سیاسی کاری علت رای اعتماد به غلامی

این در حالی است که گفته می‌شود رای مجلس به غلامی پس از رد گزینه‌های قبلی رییس جمهور بیشتر به دلایل سیاسی بود تا بر حسب صلاحیت‌های غلامی.

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در خصوص علت انتخاب آقای غلامی گفت: این رای به سه دلیل بود، اگر غلامی رای اعتماد کسب نمی‌کرد وزارت علوم مدافعی برای بودجه 97 نداشت و این موضوع بسیار اثرگذار بود، استنباطمان این بود که اگر غلامی رای نیاورد مانند زمان عدم رای اعتماد مجلس به دانش‌آشتیانی، وزارت علوم پایینترین رشد بودجه‌ای را خواهد داشت، بنابراین مجلس تصمیم گرفت که سخت‌گیری نکند و یک مقدار به  وزیر پیشنهادی کمک کند.

جعفر زاده در ادامه گفته بود: همین که غلامی  ۴۵ رای از اردکانیان کمتر آورده است نشان‌دهنده دو دلی مجلس و ضعیف بودن وزیر علوم است.

اینکه نتیجه استیضاح وزیر علوم به کجا می‌رسد هنوز مشخص نیست با این وجود برخی نمایندگان معتقدند حتی اگر مجلس مجددا به غلامی رای اعتماد دهد، خیلی آرای رای اعتماد بالا نخواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۷ دی ۱۳۹۹
ازمجلس محترم خواهشمندیم منصور غلامی را به علت پرداخت حقوق نجومی به هیات علمی وپرداخت حقوق نزولی به کارمندان از وزارت اخراج نماید.
آخرین اخبار