سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمان گفت: پروژه‌های عمرانی به چالشی برای شهر کرمان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد جواد فدائی سرپرست استانداری کرمان در جلسه بررسی پروژه‌های عمران شهری کرمان گفت: متأسفانه بسیاری از پروژه‌هایی که برای شهر کرمان در حوزه‌های عمران شهری تعریف شده و برای آن برنامه زمان بندی تعیین شده است، تاکنون محقق نشده و مردم در این زمینه مطالباتی دارند که تعیین تکلیف این پروژه‌ها در اولویت پیگیری‌های استانداری قرار دارد.

وی با اشاره به صورت جلسه سوم شهریورماه ۹۵ در ارتباط با پروژه‌های شهری گفت: طبق این صورتجلسه که به امضای مسئولین وقت رسیده است پروژه میدان آزادی مقرر بوده تا پایان دهه فجر ۱۳۹۵ و پروژه تقاطع راه آهن تا پایان خردادماه ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد و تقاطع ابوذر تا پایان فروردین ۱۳۹۶ تمام شود.

فدائی با اشاره به لزوم تعیین تکلیف هر چه سریعتر این پروژه‌ها افزود: بسیاری از پروژه‌ها دارای پیشرفت بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد هستند و اکنون باتوجه به گذشت زمان، مردم با مشکلاتی در این حوزه‌ها مواجه هستند یعنی هم پولی از بیت المال خرج این پروژه‌ها شده است و هم اینکه پروژه‌ها معطل مانده اند و این درست نیست.

سرپرست استانداری کرمان با اشاره به اینکه مشکلات مالی و اقتصادی قابل انکار نیست، عنوان کرد: اینکه این قضیه در اغلب پروژه‌ها مطرح می‌شود قابل قبول نیست؛ برای مثال در پروژه شهدای خلبان، مسأله اصلی که مانع ایجاد کرده است مربوط به قطعه زمینی است که در طرح قرار گرفته، ولی هنوز مدیران ما نتوانسته اند در این زمینه باوجود برگزاری چندین جلسه تعیین تکلیف کنند. در این قضایا دیگر تحریم و قیمت دلار اثری ندارند و نکته مهم این است که بعضی از مدیران ما توسعه استان را جدی نمی‌گیرند.

معاون امور عمرانی استانداری کرمان نیز با ارائه گزارشی در مورد پروژه‌های مذکور گفت: مشکل اصلی تمامی پروژه‌ها مالی است و عمده دلیل عقب ماندگی از برنامه زمان مندی نیز ناشی از این قضیه است.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی ادامه داد: در مجموع شش تقاطع برای شهر کرمان تعریف شده بود که اغلب قرارداد‌ها مربوط به سال ۱۳۹۴ است که پروژه پل باغ ملی ۱۸ ماه مدت قرارداد بوده و اکنون تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه سه پروژه بالای ۶۰ درصد پیشرفت و دو پروژه زیر ۴۵ درصد پیشرفت وجود دارد، اظهارداشت: مبلغ قرارداد پنج عدد از این پروژ‌ها ۳۸۹ میلیارد تومان بوده است که تاکنون به طور کامل محقق نشده و دلیل عمده عقب ماندگی در اتمام پروژه‌ها نیز همین است.

رئیس شورای شهر کرمان نیز در سخنانی پیرامون پروژه‌های شهری و مشکلات مرکز استان اظهار داشت: متأسفانه مجموعه قرارداد‌های منعقد شده در ارتباط با پروژ‌های شهری بیش از ظرفیت شهر کرمان بوده است و به نوعی تعریف پروژه‌های مذکور نوعی فشار به شهرداری بوده است.

محمد فرشاد در ارتباط با مسأله تأمین منابع مالی پروژه‌ها از جانب شهرداری افزود: شهرداری اکنون ماهیانه ۲۷ تا ۲۸ میلیارد تومان تعهد دارد و این در حالی است که تنها ۱۹ میلیارد درآمد دارد. ه. وی عنوان کرد: در رابطه با تأمین منابع مالی از طریق وام، در زمان مهندس رزم حسینی، به همراه استاندار وقت و شهردار وقت موضوع تقاضای وام هزار میلیارد تومانی را در هیأت مدیره بانک ملی مطرح کردیم که متأسفانه به نتیجه نرسید و آنچه اکنون با آن مواجه هستیم اینکه شهرداری کرمان به زبان عامیانه خرجش از دخلش بیشتر است.

وی گفت: متأسفانه در اذهان عمومی چنین جای افتاده است که در پروژه‌های شهری قرارگاه خاتم سرمایه گذار است و این در حالی است خاتم پیمانکار بوده و در قبال پروژه‌ها پول طلب می‌کند، زیرا طبق توافقات حتی اگر در مسأله‌ای شهرداری نتواند تأمین مالی کند و خاتم سرمایه‌ای هزینه کند آن وقت شهرداری بایستی در قبال سرمایه گذاری خاتم سود پرداخت کند.

شهردار کرمان در این جلسه با اشاره به لزوم توجه به امر کارشناسی در طراحی پروژه‌ها در سخنانی ضمن توجه به اصل کارشناسی در تأمین مسائل مالی پروژه‌ها گفت: متأسفانه اکثر پروژه‌های شهری طراحی شده، مبنای مالی نداشتند و شاید یکی از دلایلی که این پروژه‌ها نیز با قرارگاه خاتم بسته شده باشد ناشی از توان مالی قرارگاه خاتم بوده است که فکر می‌کردند خاتم سرمایه گذاری می‌کند و یا، چون خاتم پای کار است بلحاظ مالی مشکلی نخواهند داشت.

سید مهران عالم زاده ادامه داد: شهرداری کرمان از نظر مالی اکنون در وضعیتی است که برای مثال، در سه ماهه پایانی سال گذشته تقریبا هفته‌ای دو اعتراض داشته ایم و این در حالی است کل درآمد شهرداری هر ماه ۱۹ میلیارد درآمد دارد و اغلب این میزان نیز صرف حقوق می‌شود.

شهردار کرمان با اشاره به قرارداد منعقده با قرارگاه خاتم اظهار داشت: مقرر بوده است سالیانه مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به خاتم پرداخت شود و این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت کل وصول مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ماهیانه ۷ تا ۸ میلیارد تومان است که این مبلغ شامل آن ۱۹ میلیارد کل در آمد شهرداری هم می‌شود و شهرداری خیلی نمی‌تواند روی پرداخت مبلغ مقرر شده به خاتم از این محل حساب کند.

عالم زاده افزود: پیش بینی ما این است که نیاز‌های مالی مورد نیاز برای اتمام پروژ‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد است که علاوه بر این پیش بینی بایستی عنوان کنیم در اغلب پروژه‌ها شهرداری با ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد هزینه تملک مواجه است که هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

شهردار کرمان در ادامه اظهار داشت: از آن جایی که تأمین منابع مالی پروژ‌ها بلحاظ کارشناسی دقیق مشخص نشده است پیش بینی می‌شود شهر کرمان تا ۳ سال آینده نیز درگیر این پروژه‌ها باشد.

شهردار سابق کرمان نیز گفت: در آن زمان ما بدلیل تکنولوژی سگمنتالی که قرارگاه خاتم داشت و ما در استان کرمان بلحاظ بومی نداشتیم، قرارداد پروژه‌ها با این بنگاه اقتصادی منعقد شد و پیش بینی ما برای کل پروژه‌ها مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که مقرر بود مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان آن از محل دراختیار قراردادن زمین باشد و ۲۰۰ میلیارد تومان آن طی مدت زمان ۴ سال یعنی سالی ۵۰ میلیارد تومان به خاتم پرداخت گردد.

ابوالقاسم سیف الهی افزود: طبق پیش بینی‌ها مقرر بود ۵۰ میلیارد تومان مورد بحث را شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده بعنوان منبع درآمدش تأمین کند که سرجمع بحث‌ها نشان می‌دهد منبع تأمین منابع مالی پروژه‌ها مشخص بوده است و اینکه گفته می‌شود بلحاظ مالی پروژ‌ها مبنای کارشناسی نداشته است مصداق ندارد.

 در پایان این جلسه مقرر شد شهرداری کرمان ظرف مدت دو هفته آینده براساس واقعیت‌های موجود نسبت به تعیین تکلیف پروژ‌ها بلحاظ مالی اقدام و در خصوص منابع پرداختی به قرارگاه خاتم چه بلحاظ پرداخت نقدی و مالی و چه بلحاظ سهم زمین پیش بینی‌های لازم را صورت دهد.

انتهای پیام/ی

شهرداری کرمان خرجش از دخلش بیشتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار