استان کرمان با ۳۰۰ روز آفتابی ظرفیتی مناسب برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق است.

به گزارش خبرنگار  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ انرژی خورشید، منبعی پاک، تمام نشدنی، بی سر و صدا و بدون خطر و البته فاقد آلودگی است که با کمی آینده نگری، کسی نمی‌تواند بی خیال آن شود، به ویژه که بداند هر قدر برقی که تولید می‌کند ۱۰ برابر نرخی که به برق مصرفی اش می‌پردازد، درآمد به دست می‌آورد.

چرا باید به این نوع از تولید برق دل خوش کرد؟

تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از ۲۰ درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی‌های زیست محیطی را هم اضافه کرد.همه این واقعیت‌ها کشورهای پیشرفته را به استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر ترغیب کرده است، در استان کرمان هم از ابتدای سال 93 تصمیم جدی برای استفاده از این منبع انرژی گرفته شد.

 

اقتصادی موفق با خورشید/ سهولت آسایشمان را از سفره پربرکت آفتاب هدیه بگیریم

 رضایی رئیس هیئت مدیره کارخانه تولید لوله های پلی اتیلن کرمان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران این طرح می گوید: تولید این برق نه به آب احتیاج دارد و نه آلایندگی دارد و هزینه‌های بالای نصب، قطعا برای سرمایه گذار مفید است.

 رضایی می افزاید :با این حال قیمت بالای نصب صفحات خورشیدی و آشنا نبودن با نحوه نگهداری آن همینطور قیمت ارزان برق سراسری از موانع روشن شدن برق خورشیدی است.

وی روی پشت بام کارخانه اش و از فضای بلا استفاده نیروگاهی 100 کیلوواتی احداث کرده است و با برقی که تولید و به وزارت نیرو می‌فروشد ماهانه 12 میلیون تومان و سالیانه 140 میلیون تومان درآمد به دست می‌آورد.

وی هزینه احداث 100 کیلووات نیروگاه خورشیدی را 500 میلیون تومان بیان کرد و و می‌گوید: در مدت ۴ سال همه سرمایه گذاری سرمایه گذار باز می گردد و از آن پس حداقل ۱۶ سال قطعی درآمد کسب می‌کند.

اقتصادی موفق با خورشید/ سهولت آسایشمان را از سفره پربرکت آفتاب هدیه بگیریم

مرضیه نکویی کارشناس مدیریت مصرف برق شمال استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان می گوید :استان کرمان به واسطه دارا بودن 300روز آفتابی بهترین محیط برای تولید برق خورشیدی را داراست .

وی می گوید: تعهد وزارت نیرو و انعقاد تفاهم نامه برای پرداخت 20 ساله درآمد تولید کنندگان برای تولید این نمونه برق مهمترین مزیت این طرح است .

وی افزود: نیروگاههای کوچک به تدریج بر بام خانه‌های استان هم نصب شده تا آن جا که اکنون سه درصد برق تولیدی شبکه توزیع استان کرمان د ربخش شمالی از انرژی خورشیدی است .

رسول عبداللهی مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شمال استان کرمان نیز در این گفتگو میگوید :مردم می‌توانند با نصب نیروگاه خورشیدی هم یک منبع درآمد مطمئن و خوب برای ۲۰ سال آینده تدارک ببینند و درآمدی پایدار داشته باشند و هم از آلودگی هوا بکاهند و موجب توسعه ملی شوند.

وی با بیان اینکه استعداد تولید برق از خورشید در کرمان بسیار بیشتر از پتانسیل های دیگر از جمله کشاورزی است افزود: در استان کرمان به دلیل شرایط اقلیمی ، آنقدر روزهای آفتابی و مساحت قابل نصب نیروگاه های خورشیدی داریم که نه تنها میتوانیم برق مورد نیاز را تولید کنیم بلکه ب هسایر استانها نیز بفروشیم.

وی بیان داشت :استان کرمان اکنون دو نیروگاه فعال در ماهان و رفسنجان دارد که 3درصد برق شبکه توزیع شمال استان را تولید میکنند و علاوه بر این درمنازل روستایی و عشایری نیز این موارد استفاده و برق تولید می شود.

وی افزود:این روز‌ها نصب این نیروگاه های کوچک بر فراز بام منازل مسکونی ما توجیه پذیرتر از هر زمان دیگری است .چرا که منابع تولید انرژی های تجدید پذیری که در ایام اوج مصرف و قطعی شبکه انتقال و توزیع، همینطور در زمان وقوع احتمالی حوادثی، چون سیل و زلزله بیشتر آثارش نمایان می‌شود، استان کرمان با 300روز آفتابی ظرفیتی مناسب برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق است .

ظرفیت تولید برق کرمان از انرژی خورشید اکنون 3 درصد نیاز شبکه توزیع است است که تا افق 1404 به 20درصد افزایش خواهد یافت .

این روز‌ها بیشتر از همیشه قدر خورشید، این همسایه پرنعمت خداوندی را میدانیم.

انتهای پیام/س 

گزارش از کلثوم نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار