رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان گفت: موضوع اجرای طرح‌های بخش خصوصی برای انتقال آب به استان کرمان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه آب حیاتی‌ترین بحث در استان کرمان است، گفت: در اختصاص منابع خاص برای سال ۹۷ باید اولویت سرانه‌های جمعیتی مد نظر قرار گیرد، زیرا مرکز استان چالش اصلی ما است.

پورابراهیمی اظهار داشت: در شرایط کنونی آبرسانی از سوی بخش خصوصی که پروژه‌های آن نیز تعریف شده است، به شکل جدی تری باید دیده شود.

وی اظهارکرد: باید بر موضوع پروژه‌های خط انتقال آب توسط بخش خصوصی با تضمین وزارت نیرو تمرکز جدی صورت گیرد.

پورابراهیمی بر ارائه گزارشی از ظرفیت‌های استفاده شده دستگاه‌ها در شورای برامه ریزی استان نیز تاکید کرد: و ادامه داد: امسال با اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابت تهاتر بدهی‌های دستگاه‌های دولتی و بخش‌های غیر دولتی، چرخه انتقال بدهی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: برای گازرسانی به جنوب استان نیز در مجلس ظرفیتی پیش بینی شده است و باید گزارش داده شود که شرکت گاز در این زمینه چه اقدامی انجام داده است.

وی گفت: واگذاری طرح‌های عمرانی نیز باید به صورت جدی دنبال شود و می‌تواند اقدام مثبتی در استان باشد.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسئولان آب در کشور علی رغم همه شعار‌ها و تبلیغاتی که در رابطه با خشکسالی ها، کمبود و نبود آب مطرح می‌شود این باور را پیدا نکرده ایم که این موضوع بسیار با اهمیت است و اگر مدیریت نکنیم ناچار به تخلیه بسیاری از مناطق خواهیم بود.

حبیب الله نیکزادی با تاکید بر این مطلب که آب‌های موجود در برخی مناطق استان از جمله در شرق استان در حال از دست رفتن است، عنوان کرد: در سال زراعی گذشته ۳۰ میلیون مترمکعب آب از مجموع آب سد نساء را برداشته ایم و بار‌ها تاکید شده که به جای استفاده از آب‌های تحت الارضی، از آب سد برای آب رسانی به بم و بروات استفاده شود.

وی اظهار کرد: امروز کشاورزان استان با مشکل جدی روبرو هستند و باید برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: مجموع اعتبار توزیع شده در سال جاری ۸۶۶ میلیارد تومان است که بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان به دستگاه‌های مرتبط با موضوع آب پرداخت شده است.

جعفر رودری افزود: از کل اعتبارات سال جاری که به مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان است، ۶۲۸.۴ میلیارد تومان تخصیص داده شده که ۴۴.۵ درصد کل اعتبارات است و این میزان تخصیص تا تیرماه، اقدامی بی سابقه است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۹۳.۵ میلیارد تومان به استان کرمان اختصاص یافته که ۴۲۶ میلیارد تومان به شکل اقساط خزانه دو ساله بوده است و تاکنون ۵۵ درصد این اعتبارات جذب شده و ۴۵ درصد باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تا ۱۵ تیرماه کل اعتبار اختصاص یافته جذب خواهد شد، گفت: حدود ۳۰ میلیارد تومان نیز اسناد سه ساله داشته ایم که ۲۸.۵ میلیارد تومان آن باقی مانده است و باید جذب شود.

رودری به ظرفیت‌های سال ۹۷ نیز اشاره و بیان کرد: دو سوم اعتبارات کشور در حوزه عمرانی به شکل ملی مدیریت می‌شود و انتظار است که پیگیری شود تا سهم استان از ردیف‌های متمرکز محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان افزود: در سال جاری هزار میلیارد تومان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای مباحث آب به وزارت نیرو پرداخت شده است و استان کرمان باید پیگیری‌های لازم برای جذب این اعتبارات را داشته باشد.

انتهای پیام/ی

 ۲۹۰ میلیارد تومان در سال جاری به دستگاه‌های مرتبط با آب پرداخت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار