نگاهی به عملکرد تیم ملی والیبال نوجوانان در مسابقات قهرمانی آسیا؛

طلایی که در «ایران» از دست رفت / زنگ خطر‌های چشم‌بادامی

شاگردان محمد وکیلی در مسابقات والیبال نوجوانان قهرمانی آسیا به کسب مدال برنز و ایستادن روی سکوی سوم بسنده کردند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، شهر تبریز در 2 هفته گذشته میزبانی دوازدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی والیبال نوجوانان آسیا بود. مسابقاتی که به دلیل بهره‌مندی کشورمان از امتیاز میزبانی به نظر می‌رسید شانس بزرگی برای کسب سکوی نخست توسط نوجوانان ایران باشد. اتفاقی که رخ نداد و در نهایت شاگردان محمد وکیلی به کسب مدال برنز و ایستادن روی سکوی سوم بسنده کردند.

هرچند این مقام سهمیه مسابقات جهانی ۲۰۱۹ را برای جوانان ایران به همراه داشت، اما هواداران پرشور تبریزی بدون شک انتظار درخشیدن مدال طلا روی سینه نوجوانان والیبال ایران را داشتند که این امر محقق نشد.

**پایان برنزی با 2 شکست

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران که تمرینات خود را از چند ماه قبل آغاز کرده بود با هدایت محمد وکیلی که سال‌هاست سرمربیگری تیم‌های ملی نوجوانان ایران را برعهده دارد، پا به مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا گذاشت. مسابقاتی که سال قبل عنوان چهارمی را برای شاگردان وکیلی به همراه داشت و امسال با توجه به میزبانی ایران از این رقابت‌ها انتظار کسب مقام قهرمانی و سکوی نخست از این تیم وجود داشت.

سیستم برگزاری مسابقات با تغییراتی نسبت به قبل همراه بود. تیم ملی والیبال ایران در آغاز به مصاف تیم ملی تایلند رفت و با پیروزی ۳ بر یک موفق شد گام نخست این رقابت‌ها را محکم بردارد. دومین مسابقه شاگردان وکیلی در این رقابت‌ها نبرد با تیم چین تایپه بود که بر خلاف پیش بینی‌ها با شکست نوجوانان ایران همراه شد تا ایران در رده سوم گروه خود قرار گرفته و به مرحله بعدی مسابقات برسد.

حریف بعدی ایران تیم سریلانکا بود که ایران توانست با حساب ۳ بر یک این تیم را مغلوب کند. تیم ملی والیبال ایران بعد از شکست دادن سریلانکا و رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی حریفی به نام هند را پیش رو داشت. شاگردان وکیلی در صورت پیروزی مقابل هند به جمع چهار تیم برتر مسابقات راه پیدا می‌کردند سهمیه مسابقا جهانی را بدست می‌آورند. همان طور که پیش بینی می‌شد تیم ملی هند نتوانست حریف سرسختی برای بلند قامتان نوجوان ایران قلمداد شود و ایران با شکست این تیم به جمع چهار تیم راه یافت و توانست سهمیه جهانی را نیز به خود اختصاص دهد.

طلای از دست رفته پیش چشم هواداران / زنگ خطرهای چشم‌بادامی

حالا نوجوانان ایران به نیمه نهایی راه یافته بودند و تنها یک گام تا رسیدن به فینال مسابقات فاصله داشتند. ژاپن حریف ایران در راه رسیدن به فینال بود، حریفی که بازیکنان نوجوان ایران توانایی مقابله با آن را نداشتند و پیش چشم هزاران هوادار تبریزی بازی را به ژاپن واگذار کرده و نتوانستد به فینال راه پیدا کنند. نوجوانان ملی پوش والیبال ایران در نبرد رده بندی برای تصاحب سکوی سوم جنگیدند و موفق شدند با شکست دادن تیم چین تایپه که یک بار در مرحله گروهی مغلوب این تیم شده بودند، به سکوی سوم و مدال برنز دست پیدا کنند. با این نتایج پرونده تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در دوازدهمین دوره قهرمانی نوجوانان آسیا با 2 شکست و سه پیروزی و تصاحب عنوان سومی بسته شود.

**زنگ خطر‌های چشم بادامی

والیبال ایران در سال‌های اخیر بهترین تیم آسیا به شمار می‌رفت و در تمامی رده‌های سنی کمتر حریفی در قاره کهن برای خود متصور می‌شد. نتایج والیبال ایران در یکی 2 سال قبل، اما اوضاع را کمی تغییر داده است. نگاهی به عناوین اول تا چهارم همین مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا، نمود عینی این اتفاق است. تیم‌هایی مانند ژاپن، کره جنوبی، چین و حتی چین تایپه، در مدت اخیر سرمایه گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های خوبی در والیبال داشتند و این روز‌ها به زنگ خطر‌های اساسی برای تیم ایران در قاره کهن تبدیل شده‌اند.

طلای از دست رفته پیش چشم هواداران / زنگ خطرهای چشم‌بادامی

والیبال ایران برای اینکه همچنان بتواند در قاره کهن آقایی کند و بهترین تیم در بین حریقان هم قاره‌اش باشد، نیاز به تغییر رویه باشد و از درخشش تیم‌هایی نظیر ژاپن و چین و ... درس بگیرد. روند رو به جلوی والیبال در کشور‌های آسیای شرقی نشان می‌دهد حریفان ایران در والیبال آسیا بیکار ننشسته و در صدد پس گرفتن جایگاه چند ده قبل خود در آسیا هستند. کوچکترین تعللی از سوی والیبال ایران موجب خواهد شد ایران جایگاه خود از آسیا را از دست دهد برای پس گرفتن این جایگاه کار سختی داشته باشد.

**شاگردان وکیلی به دنبال جبران جهانی

سال گذشته کشور میانمار میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا را بر عهده داشت. مسابقاتی که تیم ملی نوجوانان ایران با عنوان چهارمی به آن خاتمه داد. بعد از مسابقات آسیایی، بازیکنان نوجوان ایران نبرد جهانی نوجوانان را به میزبانی کشور بحرین بر عهده داشت.

طلای از دست رفته پیش چشم هواداران / زنگ خطرهای چشم‌بادامی

شاگردان محمد وکیلی بعد از مسابقات قهرمانی آسیا تمرینان خود را از سر گرفتند تا با تمام توان راهی نبرد جهانی شوند. همین نحوه برنامه ریزی صحیح و اعزام تیمی آماده و با انگیزه به بازی‌های جهانی موجب شد نوجوانان کشورمان در بحرین نمایشی فوق العاده داشته باشند و با عنوان درخشان قهرمانی و مدال طلای جهان به ایران بازگردند. اتفاق خوبی که خبر از ظهور ستاره‌های طلایی در والیبال ایران می‌داد. این بار و پس از ناکامی مردان نوجوان ایران در نبرد آسیایی کادر فنی و بازیکنان به سال قبل این رقابت‌ها اشاره می‌کنند و مدعی می‌شوند که همانند سال قبل در نبرد جهانی این مسابقات ناکامی در تبریز را جبران خواهند کرد.

حال باید منتظر ماند و دید به راستی تاریخ برای والیبال نوجوانان ایران تکرار خواهد شد و این ناکامی خانگی به یک طلای خوشرنگ جهانی در مصر منجر خواهد شد با خیر؟

بیشتر بخوانید:

نامتخصصان خارجی؛ گزینه‌های ناخلف والیبال/ نمره‌های منفی فدراسیون در میزبانی از ملت‌ها

انتهای پیام/

هر آنچه در نوجوانی قهرمانی آسیا گذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار