مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: ۲۶ هزار و ۵۳۹ نفر از فاقدان شناسنامه در استان از ابتدای سال ۹۲ تا کنون سجل دریافت کردند.

رضا راحت دهمرده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان اظهار داشت: با وجود سابقه طولانی و قدمت ثبت احوال در سیستان و بلوچستان و اجرای طرح‌های مختلف در سال‌های دور کماکان افرادی مدعی داشتن تابعیت ایرانی و فاقد شناسنامه هستند.

وی افزود: قبل از سال ۹۲ چهار هزار و ۸۸۴ پرونده بدون اقدام و از این سال تاکنون هفت هزار و ۶۸۶ پرونده در این رابطه تشکیل و بررسی شد که از این تعداد برای ۲۶ هزار و ۵۳۹ نفر سرپرست خانوار و افراد زیر مجموع شناسنامه صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه افراد فاقد شناسنامه باید ایرانی بودن خود را با سند و مدرک ثابت کنند، گفت: بر اساس قانون و دستورالعمل وظیفه ثبت احوال تشکیل پرونده برای افراد فاقد شناسنامه و مشکوک تابعین است، اما بررسی میدانی در رابطه با مشخص شدن هویت و تابعیت این افراد از طریق مراجع ذیصلاح (اطلاعاتی و انتظامی) انجام می‌شود.

دهمرده افزود: برای حل مشکل فاقدان شناسنامه، این افراد باید با استفاده از مستندات لازم در اداره ثبت احوال تشکیل پرونده دهند و مستندات مربوط به اثبات نسب از جانب پدر ضرورت دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برای فرزندی که دارای مادر ایرانی و پدر خارجی است امکان تشکیل پرونده در ثبت احوال وجود ندارد و این افراد باید برای کسب تابعیت به اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: اگر اقامت اتباع بیگانه قانونی باشد ولادت فرزند در ثبت احوال به ثبت می‌رسد و به جای شناسنامه گواهی ولادت صادر می‌شود و فرزند پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی می‌تواند با مراجعه به وزارت امور خارجه نسبت به درخواست تابعیت ایرانی اقدام کنند.

انتهای پیام/گ

شناسنامه برای فاقدین شناسنامه در سیستان وبلوچستان

برچسب ها: ثبت احوال ، شناسنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار