اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش در گردهمایی سه روزه به بیان دیدگاه‌های خود برای چالش‌های نظام آموزشی پرداختند.

آموزشبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌هایی که در این گردهمایی در برگزاری جلسات مشترک با روسای دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده بود و اظهار امیدواری در رسیدن به نتایج مناسب و کاربردی برای مدیران کل اظهار کرد: مسئولان آموزش و پرورش و مدیران توانسته باشند در این جلسات دو طرفه، هماهنگی‌های لازم را جهت برطرف نمودن مشکلات و مسائل انجام دهند.

 بطحایی با اشاره به مسائلی که در سیاست خارجی کشور به وجود آمده است، اظهار کرد: ایالات متحده در دوره جدید نه با کشور ما اقدام به خروج از قرارداد‌ها و تعهدات بین المللی خودش کرده است، بلکه با کشور‌های دیگر هم این کار را انجام داده است و بدقولی‌های وی سبب شده تا سایر کشور‌ها نیز نسبت به این بدقولی ناخرسند باشند.

وی برگزاری زیاد گردهمایی‌ها را مناسب ندانست و از مدیران کل خواست تا با ارزیابی گردهمایی، آن‌هایی که در ارزیابی‌ها به اهداف لازم نمی‌رسند را حذف کنند و هزینه‌های آن را به طور مستقیم در مدارس مصرف کنند.

وزیر آموزش و پرورش  از مدیران کل خواست تا ارتباط نزدیک تری با مدیران مدارس و معلمان و همه ذینفعان آموزش و پرورش داشته باشند و بدانند ممکن است که برخی از صحبت‌های آنان به مدیران و معلمان انتقال نیابد و به همین دلیل ارتباط مستقیم تری با ذینفعان آموزش و پرورش داشته باشند و مشکلات و مسائل و راه حل‌های آنان را بشنوند و برای حل مشکلات پیگیر باشند.

وی با اشاره به حمایت از کالای ایرانی در سال جاری اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید طوری برنامه ریزی کنند که این اتفاق در سطح ادارات و مدارس بیافتد و کالا‌های ایرانی به طور حداکثری استفاده شود.

سید محمد بطحایی اجرایی شدن سند تحول را از الزامات آموزش و پرورش دانست و گفت: سند تحول و برنامه‌های آن به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش تلقی می‌شود و مدیران کل لازم است تا برنامه‌های خود را با سند تحول هماهنگ و همسو کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای رسیدن به مدرسه محوری باید طرح‌هایی اجرا شود، گفت: طرح‌هایی از جمله نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس، نظام انتخاب و انتصاب مدیران، نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس، اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی، راه اندازی شبکه ملی و یکپارچه آموزش و پرورش مبتنی بر ict، اختصاص شناسه پرسنلی به کارکنان و معلمان مدارس، در دست انجام است، اما مدرسه محوری بدون انجام تفویض اختیار قابل انجام نیست و باید همه ادارات از جمله ستاد، استان‌ها و مناطق اختیاراتی که دارند را به مدرسه منتقل کنند و مدرسه باید بتواند بدون دستورالعمل، آیین نامه و بخشنامه‌های ستاد خودش را مدیریت کند و مسایل و مشکلات را حل کند.

وی در مورد اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی گفت: تا زمانی که این اتفاق نیافتد اجازه نفس کشیدن به مدرسه نمی‌دهد و چشم انداز ما برای مناطق انجام نظارت بالینی و تخصصی بر مدارس باشد و منطقه متناسب با این نقش وظایف خود را باز تعریف کند.

 بطحایی با اشاره به طرحراه اندازی شبکه ملی و یکپارچه آموزش و پرورش مبتنی بر ict گفت: این مشکل فقط خاص آموزش و پرورش نیست و من در سازمان‌های مختلف این مشکل را دیده ام و ما در حال برطرف کردن مشکل هستیم.

وی با اشاره به برگزاری موفق انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره گفت: برگزاری موفق این انتخابات در مرحله اول و دوم، نشان دهنده این است که این انتخابات از اتفاقات خوبی است که می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های آموزش و پرورش که نیاز به حضور نمایندگان معلمان دارد، باشد.

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه برای دانش آموزان سر جلسه امتحان

محمدحسین کفراشی رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش  با اشاره به برگزاری مطلوب امتحانات خردادماه اظهار کرد: امتحانات خردادماه باکمک و تلاش مدیران کل برای اولین بار به صورت الکترونیکی انجام گرفت و با نرم افزاری که باهمکاری مراکز حراست، فناوری اطلاعات و سنجش طراحی شد و فرایند برگزاری امتحانات از حاشیه امنیتی خوبی برخوردار بود.

وی  افزود: در روش قبلی برگزاری امتحانات، هم با افشای سوالات روبرو بودیم و همچنین هزینه بر بود و روش جدید مشکلات قبلی را حل کرده است.

کفراشی گفت: مسئولان برگزاری امتحانات دقت داشته باشند که دانش آموزان به هیچ عنوان نباید موبایل سر جلسه امتحان همراه داشته باشند.

وی با بیان نکات مهم در خصوص حفاظت از تجهیزات مدارس گفت: در حفاظت ازامکانات، تجهیزات و فضا‌های آموزشی مدارس اهتمام بیشتری شود و مونیتورینگ مدارس به طور جدی پیگیر شود.

کفراشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ضروری دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی در مدارس وجود دارد که متاسفانه روز به روز هم بیشتر می‌شود موثرترین نقش برای تعلیم و تربیت دانش آموزان برعهده معلم است و برای کاهش آسیب‌ها و داشتن دانش آموزان آگاه و با مهارت باید در فرایند انتخاب معلم دقت بیشتری شود.

تخلفات مالی بیشترین شکایات را داشته است

علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات با اشاره به مهمترین محور‌های موضوعی حوزه مدیران استانی در تابستان سال جاری اظهار کرد: پیش بینی میزخدمت حضوری و الکترونیکی در سطوح مدیریتی مختلف در کشور، بهره گیری از ظرفیت مواد ۹۱و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، دفاع ازمستندات و گزارشات ارائه شده در فرایند ارزیابی عملکرد سال۹۶و پیش بینی برنامه‌های استانی جهت سال تحصیلی آینده و نیز موضوع تسهیل شرایط ثبت نام دانش آموزان، مواردی است که مدیران کل در تابستان ۹۷باید به آن بپردازند.

کمریی میز خدمت را لازمه تامین بخش مهمی از حقوق شهروندی دانست و گفت: با مکلف شدن دستگاه‌ها به رعایت حقوق شهروندی به ویژه در نظام اداری، ابلاغ شده از سوی سازمان امور اداری واستخدامی کشور وتاکید شده در فرمایشات ودستورات ریاست محترم جمهور، همه دستگاه موظفند پیش بینی لازم را برای تامین حقوق مردم از طرق مختلف بویژه از مسیر میز خدمت به مثابه پنجره‌ای واحد برای ارائه خدمت، فراهم کنند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با طراحی و استقرار مطلوب میزخدمت الکترونیکی و میز خدمت حضوری در ادارات، زمینه تامین هفتاد درصد از اهداف حقوق شهروندی فراهم آید.

مسئول راهبری حقوق شهروندی در آموزش وپرورش گفت: ارزیابی از میز خدمت استان‌ها و حوزه ستادی در دستور کار سازمان امور اداری واستخدامی قرار گرفته و استان‌ها باید اسباب و عوامل آن را فراهم آورند و آمادگی لازم برای ارزیابی را داشته باشند.

کمرئی  تصریح کرد: این اعتقاد وجود دارد که استقرار میزخدمت در آموزش و پرورش و نیز دستگاه‌ها نمی‌تواند از مدل واحدی پیروی کند و خوشبختانه به دنبال گفتگو‌های انجام شده در حوزه‌های تصمیم سازی مقرر است برای دستگاه ها‌ی همگن مدلی متناسب از میز خدمت حضوری، طراحی و پیشنهاد شود اما این به معنای توقف امور نیست و استان‌ها باید خلاقانه به طراحی واجرای روش‌های ممکن مبادرت کرده باشند.

وی به امکان بهره گیری مدیران از ظرفیت اختیارات مواد ۹۱و ۹۲قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: این فرصت توسط وزیر محترم به مدیران کل استان‌ها تفویض شده است و این امکان فراهم آمده تا مدیران بتوانند در زمینه تامین سلامت اداری و مبارزه با ارتشاء و سوءاستفاده ازجایگاه توسط کارمندان، گام بردارند.

مدیر کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش وپرورش گفت:در صورت فراهم شدن موجبات مجازات، ناشی از این تفویض، چون تصمیم ماهیت اعمال مجازات را دارد لذا قابلیت توسعه وتعمیم را ندارد و قابل تفویض نیز نمی‌باشد.

وی از مدیران کل خواست ضمن مطالعه وآگاهی از کیفیت دستورالعمل ابلاعی ماده ۹۱ و ۹۲، ابهامات خود را با اداره کل ارزیابی عملکرد در میان بگذارند.

مدیر کل اداره ارزیابی عملکرد در خصوص ارزیابی عملکرد سال ۹۶ دستگاه‌ها و استان‌ها گفت: اگر ارقام و اعداد نشان دهنده کیفیت انجام امور است و اعداد بالا میزانی بیشتر از تحقق اهداف را نشان می‌دهد استان‌ها باید هفته آینده، برای دفاع از عملکرد وزارت اموزش وپرورش آماده باشند و امیدواریم امسال بتوانیم جهشی قابل ملاحظه در رشد عملکرد وزارت آ. پ. را بر اساس اندازه گیری عملکرد توسط سازمان امور اداری واستخدامی شاهد باشیم.

وی در باره سنجش عملکرد سال ۹۷ نیز گفت: بر اساس برنامه ششم مقررشده آموزش و پرورش بر روی سندتحول بنیادین و راهبرد‌های کلیدی برنامه ریزی مبتنی بر سند متمرکز شود.

کمرئی اظهار کرد: در همه مدل‌های ارزیابی عملکرد، فرایند فعالیت ها، با توالی چند رخداد توام است، ابتدا شاخص‌ها مبتنی بر سند تحول تدوین می‌شود، در قدم بعدی فرایند وزن دهی به شاخص‌ها واهمیت آن معین می‌شود، در گام سوم با استانداردگذاری وتعیین وضع مطلوب وارد مرحله سنجش و مقایسه صورت می‌گیرد و در نهایت گام نهایی استخراج وتحلیل نتایج انجام می‌شود. همه این فرایند‌ها برای ارزیابی و ارزشیابی عملکرد سال ۹۷ به کار گرفته خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح مهمترین بخش از فرایندثبت نام دانش آموزان اشاره کرد و‌ گفت: از تحلیلی که از آسیب‌های سه سال ثبت نام انجام گرفته است، ملاحظه می‌شود در شش محور در فرایند ثبت نام موضوعات مالی عامل تنش بوده است که مهمترین آن اخذ سهم است.

کمرئی گفت: باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه و آسیب شناسی انجام شده باید دریافت وجه در هنگام ثبت نام ممنوع شود تا از فراهم شدن زمینه تخلف و کاهش اعتماد به آموزش و پرورش، نارصایتی مردم، آسیب دیدن پایگاه اجتماعی معلمان و آسیب دیدن روانی رابطه خانه ومدرسه جلوگیری شود و به این ترتیب مشارکت در مسیر صحیح خود پیش برود واز تنزل دادن مفهوم مشارکت تا سطح مشارکت مادی پرهیز شود.

کمرئی ادامه داد: سامانه حساب یکپارچه مدارس نشان می‌دهد در بخش مهمی از مدارس بودجه و منابع به قدر کفایت برای شروع سال تحصیلی وجود دارد؛ لذا باید بعد از فصل ثبت نام و در ضمن سال تحصیلی با گفتگو، واقناع خانواده‌ها مشارکت مالی آن‌ها را طلب کنیم وخوشبختانه آگاهی و ادراک بالای خانواده‌ها تا کنون مدیران نظام آموزشی و مدارس را در بهره مندی از منابع لازم برای اداره کیفی مدارس، تنها نگذاشته است؛ از این جهت امیدواریم امسال نیز کمترین تنش و پایین‌ترین سطح تخلف و کم‌ترین حد نقص مقررات، از طرف مدیران مدارس را شاهد باشیم.

۶ درصد بانوان در امور مدیریتی شرکت دارند

فرحناز مینایی پور مدیرکل امو زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، با بیان اهمیت آینده پژوهی اظهار کرد: در حوزه مدیریت زنان و آینده پژوهی، در دفتر امور زنان پژوهش‌هایی انجام گرفته است و بر طبق این پژوهش‌ها و آمار‌های جهانی، در مناصب مدیریتی، دوازده رئیس جمهوری، یازده نخست وزیر، بیست وسه درصد پست‌های پارلمانی و ۱۸درصد وزاری کابینه‌ها زنان هستند.

وی افزود: در ایران وزیر زن در کابینه دولت نداریم و این در حالی است که زنان در کنار مردان در مسایل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی به مسئولیت‌های اجتماعی خود پاسخ داده اند.

مینایی پور با اشاره به آمار ۶ درصدی  حضور زنان در پست‌های مدیریتی گفت: باتوجه به افزایش حضوراجتماعی زنان و تاکید رئیس جمهوری بر حضور زنان در پست‌های مدیریتی ضروری است که این آینده پژوهی برای حضور زنان در ایران هم صورت بگیرد و باید به حضور زنان اهمیت داده شود تادر سال‌های آتی وزیر زن داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه برنامه ریزی، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به سه دسته حساس به جنسیت، نسبتا حساس و غیر حساس به جنسیت تقسیم می‌شوند و وزرات خانه‌های آموزش و پرورش و علوم وتحقیقات وفناوری و بهداشت درمان و پزشکی جز وزراتخانه‌های حساس به جنسیت هستند.

مدیرکل امور زنان و خانواده گفت: گروه هدف طرح پرورش مدیران آینده، آموزش معاونان مدیرکل ستاد و روسای مناطق آموزش و پرورش است که افزایش مهارت و قابلیت‌های مدیریتی زنان را در آن اجرا خواهیم کرد و انتظار می‌رود مدیران کل استان‌ها برای تبدیل شدن آموزش و پرورش به الگوی موفق در بین وزارتخانه‌ها در خصوص انتصاب حداکثری مدیران زن حمایت‌های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار