شکل تازه‌ای از پلاستیک سازگار با محیط زیست از جنس کاه می‌تواند جایگزینی مناسب به جای بطری‌های پلاستیکی باشد.

کاه جایگزینی مناسب به جای بطری‌های پلاستیکی+ تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشمندان انگلیسی موفق به دستیابی به فرمولی جدید باری ساخت پلاستیک دوست‌دار محیط‌زیست از جنس کاه شدند که می‌تواند جایگزینی بسیار مناسب به جای بطری‌های مخرب پلاستیکی باشد.

این دانشمندان با دستکاری و ویرایش ژن‌های میکروب موفق به افزایش سرعت تبدیل مواد گیاهی به مواد بیوپلاستیک شدند. البته ویژگی مهم این ژن‌های اصلاح شده تجزیه‌پذیر بودن آن‌ها است. به گفته محققان این پروژه با استفاده از تنها 5 درصد از کاه و یا 3 درصد از محصولات زراعی چغندر، می‌توان نیمی از 17 میلیار بطری پلاستیکی را با مواد تجزیه‌پذیر ساخت.

بیوپلاستیک از مواد سفت و سخت که درختان و گیاهان را ایستاده نگه می‌دارند ساخته می‌شود. در همین فرایند می‌توانیم به جای استفاده از مولکول‌های روغن از مولکول‌های شکر برای تولید پلاستیک استفاده کنیم. در پروژه‌ای تحقیقاتی در دانشگاه وارویک دانشمندان برای نخستین بار توانستند بیوپلاستیکی از کاه گندم تولید کنند و وعده دادند این تکنولوژی می‌تواند برای 5 سال آینده به تولید انبوه برسد. یکی از اعضا تیم محقق این پروژه در مورد گفت: پیشرفت‌های بسیار خوبی در علم بیوپلاستیک حاصل شده است به گونه‌ای که تا 10 سال گذشته مردم نمی‌توانستند تصور این پیشرفت‌ها را بکنند.

کاه جایگزینی مناسب به جای بطری‌های پلاستیکی+ تصاویر

ویرایش ژن باعث افزایش عملکرد بیوپلاستیک از لیگنین می‌شود و زمان لازم برای تجزیه آن را بسیار کاهش می‌دهد. لیگنین یک ماده خام بزرگ و یک محصول جانبی تولید کاغذ است که در کاه گندم یافت می‌شود. پلاستیک تولید شده با این ماده هزینه‌های زیست‌محیطی کمی دارد.

تغییر در جریان جزر و مد دریاها، خفه شدن موجودات دریایی، به خطر انداختن حیات وحش و وارد شدن به زجیره غذایی تنها چند نمونه از معضلات وجود و استفاده بی‌رویه از پلاستیک در جهان است. با پیگیری و توسعه طرح‌هایی مانند استفاده از بیوپلاستیک تولید شوه با کاه می‌تواند زتدگی انسان ‌ها و بسیاری از موجودات را در امان نگه دارد.

کاه جایگزینی مناسب به جای بطری‌های پلاستیکی+ تصاویر


بیشتر بخوانید: ابزاری برای جمع‌آوری خودکار زباله‌های اقیانوس+تصاویر


انتهای پیام/

پلاستیک طبیعی که از کاه تولید می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار