باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - در دنیای امروز، با توجه به پیشرفتهای فناوری و تغییرات اجتماعی، روشهای سنتی تدریس به تنهایی نمیتوانند پاسخگوی نیازهای متنوع دانشآموزان باشند.
روشهای آموزشی باید به گونهای طراحی شوند که نه تنها توجه دانشآموزان را جلب کنند؛ بلکه آن ها را به یادگیری عمیق و فعال تشویق کنند. تحقیقات نشان میدهند که عوامل متعددی بر میزان توجه و علاقهمندی دانشآموزان به درس تأثیر دارند. از جمله این عوامل میتوان به محتوای جذاب، استفاده از فناوریهای نوین، ایجاد فضایی مثبت و حمایتی در کلاس و ارتباط مؤثر بین معلم و دانشآموز اشاره کرد. در این راستا، معلمان باید با استفاده از شیوههای خلاقانه و نوآورانه، محیطی فراهم کنند که در آن دانشآموزان نه تنها به یادگیری علاقهمند شوند؛ بلکه خود را نیز به عنوان فعالان اصلی فرآیند یادگیری احساس کنند.
در همین باره محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران و فعال مدنی و رسانهای حوزه آموزش و پرورش گفت: «کلاسهای مجازی از یک جهت باعث میشوند معلم در کلاس درس جذابیت ایجاد کرده و دانش آموزان را به کلاس درس ترغیب کنند.»
سخنگوی سازمان معلمان ایران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که معلمان با ایجاد تولید محتواهای جذاب کلاس جذاب در بستر مجازی ایجاد کنند؛ افزود: «برنامهنویسان و مهندسان نرمافزار در به روزرسانیهای سامانه آموزش مجازی یا برنامههای آموزش مجازی از لحاظ نرم افزاری، اگر بتوانند برنامه یا سامانه مورد نظر را ارتقاء بدهند و برای معلمان این امکان را فراهم کنند تا کیفیت کلاسهای مجازی افزایش یابد، دانشآموزان به کلاسهای درس مجازی جذب میشوند.»
محمد داوری تصریح کرد: «برنامه نویسان آموزشی همچنین در به روزرسانی برنامه خود اگر بتوانند مدیریت کلاسهای مجازی را ارتقاء دهند، به گونهای که بخشی به خانوادهها اختصاص یابد و کلاس از نوع سنتی خود و سخنرانی محور خارج شود، به یک کلاس جذاب تبدیل میشود.»
به گفته پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش باید هزینهای برای گذاشتن زمانهای اضافه معلمان در نظر بگیرد تا رغبت آنان به کار بیشتر شود. گفتنی است که در کلاسهای مجازی گاهی مواقع زمان پاسخگویی به همه دانشآموزان نمیرسد، بنابراین هر چقدر ارتباط معلم با دانشآموزان بیشتر باشد، توجه دانشآموزان و تمایل برای حضور در کلاس بیشتر خواهد شد.