تبریزی گفت:کاهش عرضه واحدهای کوچک متراژ در بازار مسکن زمینه‌ساز ایجاد مشکلاتی در بخش اجاره شده است.

کاهش عرضه واحدهای کوچک متراژ در بازار مسکن/ نظام کنترل و قیمت‌گذاری نتیجه‌ای جز فساد نخواهد داشتبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عبده تبریزی مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی سازی در حاشیه مراسم نشست بررسی راهکارهای چالش بازار مسکن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از شروع دولت یازدهم وزارت راه و شهرسازی سعی کرد مانع رشد بازار سوداگری در بخش مسکن شود، گفت: سیاست دولت تقویت بازار مصرفی بود و به طور نسبی هم در این بازار موفق شده و توانسته رکود را در بخش خرید و فروش خارج کند.

وی ادامه داد: باتوجه به تحولاتی که در عرصه سیاسی رخ داده و بعد از موضع‌گیری‌های ترامپ تمامی بازارهای موازی بخش مسکن دچار نوسان شد و در این بین بخش مسکن نیز تحت تاثیر نیز قرار گرفت. بهطوریکه خریدارانی که آماده خرید یک واحد مسکونی بودند با افزایش قابل ملاحظه روبرو شدند.

عبده تبریزی تاکید کرد: برابر با افزایش جهش قیمت‌ها درآمد مردم افزایش نیافته و این مسئله در بخش بازار اجاره حادتر شده است.

مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی سازی با بیان اینکه  هم اکنون یک سوم مردم اجاره نشین هستند گفت: اولین مسئله‌ای که برای این قشر ایجاد می‌شود، اجاره است، به همین منظور وزارت راه و شهرسازی سعی کرده است، اولویت را تعدیل در قیمت‌های اجاره قرار دهد.

وی درباره مسکن اجتماعی نیز گفت: مسکن اجتماعی برای اقشاری تعریف شده که توان پرداخت اجاره و توان پرداخت اقساط را نداشته باشند معنی آن این است که عوامل خارجی از جمله دولت، شهرداری‌ها وخیرین به این افراد کمک کنند.

عبده تبریزی تاکید کرد: بخشی که مانع ساخت این واحدهای مسکونی شده محدودیت‌های مالی بود اما طی راهکارهایی که در این جلسه ارائه شد سعی کرده‌ایم که بخشی از مالیات‌های مربوط به دولت به شهرداری‌ها برای ساخت مسکن اجتماعی ارائه شود.

مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی سازی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم علاقه‌ ای برای حضور در بخش مسکن  ندارد گفت: هم‌اکنون در بخش مسکن بخش خصوصی فعالیت می‌کند، بنابراین حضور دولت برای اجرای پروژه‌ها یک سیاست کاملا غلط است و دولت باید تنها نقش نظارتی بر عهده داشته باشد.

وی تصریح کرد: در بخش استیجاری ما هم اکنون نگران عرضه واحدهای کوچک هستیم زیرا که خانه‌های گران‌ قیمت خالی و خانه‌های ارزان قیمت به ویژه در تهران بسیار کم شده است.

عبده تبریزی افزود: در این باره سعی کرده‌ایم که تلاش کنیم واحدهای کوچک و ارزان‌ قیمت که توان پرداخت تسهیلات این واحدها نیز وجود دارد از طریق نظام مالیاتی و عرضه زمین تقویت شود.

مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی سازی با اشاره به اینکه کنترل و قیمت‌گذاری مسکن به ضرر برنامه‌ریزی است، گفت: این سیاست در بلند مدت امکان‌پذیر نیست و باعث کاهش عرضه مسکن می‌شود.

وی افزود: باید سعی کنیم عرضه مسکن را توجیح کنیم زیرا که اجرای سیاست‌گذاری‌های قیمت‌گذاری باعث ویرانی و بمباران برنامه‌ریزی‌های شهری می‌شود.

عبده تبریزی افزود: سیاست قیمت‌گذاری ،نظام اجاره و فروش را بهم می‌زند و باعث کاهش تعداد واحدهای مسکونی اجاره‌ای از سوی مالکان می‌شود.

مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی سازی افزود: هم اکنون فضای رقابتی در بازار مسکن وجود دارد و در جایی که انحصار وجود داشته باشد امکان کنترل ایجاد می‌شود اما در بازاری که هزاران نفر مسکن را می‌فروشند و یا اجاره می‌دهند ایجاد نظام کنترلی نتیجه‌ای جز فساد نخواهد داشت.

وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال نیز گفت: پیش‌بینی در شرایط فعلی بسیار مشکل است، زیرا که متغیرهای متاثر در بازار مسکن افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

عبده تبریزی تاکید کرد: طی پیش‌بینی‌هایی در سال 95 و 94 صورت گرفته بود با توجه به حجم نقدینگی‌های موجود در بازار مسکن پیش‌بینی‌ افزایش قیمت در سال 97 صورت گرفته بود.

مشاور تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی سازی با موضع‌گیری‌های جدید ترامپ و تلاش برای جلوگیری از فروش نفت ایران و کاهش درآمدهای ارزی انتظار افزایش قیمت‌ها در نیمه اول سال وجود داشت.

وی تاکید کرد: مسکن کالای مصادره‌ای نیست و به دلیل آنکه بیشتر حجم نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه می‌رود، بنابراین بعید است که قیمت‌ها به شدت نیمه اول سال افزایش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار