شهریاری گفت: دولت در بخش بازآفرینی شهری به ویژه در محله سیروس هیچ کار عملیاتی نکرده است.

دولت در بخش بازآفرینی شهری کار عملی نکرده است/ ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن مشکلات بازار مسکن را به حاشیه بردبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس در نشست بررسی چالش‌های بخش مسکن با بیان اینکه در شرایط فعلی به دلیل تغییرات سیاسی و افزایش نرخ ارز بازار مسکن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار نوسانات قیمتی شده است، گفت: هم‌اکنون ارزش پول ملی کشور کاهش یافته در نتیجه مسکن نیز مانند سایر کالاها متاثر از این تغییرات قیمتی بوده است.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت ارز تغییر می‌کند به صورت مارپیچی این قیمت‌ها در سایر کالاها نیز وارد و دچار افزایش قیمت می‌شود و تا زمانیکه شرایط اقتصادی به یک حالت سکون برسد تغییری نخواهد کرد.

شهریاری ادامه داد: به نظر بنده در بخش واقعی مسکن اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است و هم اکنون میزان نقدینگی به 1700 میلیارد تومان رسیده این به معنای ثروتمند شدن نیست بلکه به معنای افزایش نقدینگی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: این پیشنهادهایی که هم اکنون در این جلسه مطرح شده است سالهایی متوالی است که از سوی بخش‌های مختلف ارائه می‌شود، ما هم اکنون نیازمند راهکارهای بالادستی هستیم که طی چند سال گذشته مغفول مانده است .

وی با اشاره به اینکه با ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن ،دغدغه‌های بخش مسکن به فراموشی سپرده شد و مورد غفلت قرار گرفت،گفت:همین موضوع باعث شد که مشکلات این بخش بیشتر شود.

شهریاری تصریح کرد: هم اکنون 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد و این به معنای آن است که ما 11 میلیون متقاضی مسکن داریم اما رغبت به سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به بند 3 بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بند 3 مربوط به انتقال ماموریت وصول مالیات بر خانه‌های خالی از سازمان امور مالیاتی به شهرداری‌هاست که به نظر بنده این بند دارای مشکلات اجرایی است و زمینه‌ساز اختلال در بخش مالیاتی می‌شود.

وی تاکید کرد: تعاریف از خانه‌های خالی بسیار زیاد است و متاسفانه یک تعریف مشخصی درباره این خانه‌ها وجود ندارد همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در دریافت مالیات می‌شود.

شهریاری در ادامه به بند 7 این بسته پیشنهادی که مربوط به طرح تسریع در بازآفرینی شهری است، اشاره کرد و گفت: سال گذشته در محله سیروس کلنگ طرح بازآفرینی شهری به زمین زده شد اما طی یک سال گذشته یک کامیون خاک نیز از این محله برداشت نشده و عملا هیچ کاری در این بخش صورت نگرفته، بنابراین اجرای این طرح نیاز به برنامه عملیاتی دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اجرای بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده هیچ توجیح اقتصادی‌ ندارد و سودی که برای آن مطرح می‌شود در اصل حاصل نمی‌شود.

ساخت‌ها و سازها باید به سمت صنعتی شدن برود

در ادامه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: ساخت‌وساز‌های صورت گرفته در کشور سنتی است و باید به سمت صنعتی سازی تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: دولت باید برای کنترل بازار اجاره به سمت مسکن‌های اجاره‌ای برود زیرا که هم‌اکنون اصلی‌ترین مشکلات بخش مسکن مربوط به زوج‌های جوان و خانه‌ اولی‌ها است.

نقدینگی اصلی‌ترین مشکل در بازار مسکن است

در ادامه جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: بازار مسکن برای بهبود وضع خود نیازمند یک آسیب‌شناسی است، امیدواریم برگزاری این جلسات بتواند بخشی از مشکلات و معضلات موجود در بخش مسکن را برطرف کند.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل هم اکنون در بخش مسکن افزایش نقدینگی است، زیرا که هم‌اکنون میزان نقدینگی در بازار مسکن یک هزار و 500 میلیارد تومان است که باید به بخش‌های مختلف تزریق شود تا بخشی از آسیب‌های این بازار از بین برود.

برزگر تاکید کرد: در طی سالهای 92 تا 96 بازار مسکن با رکود مواجه بود و بخش‌های مختلف مسکنی با مشکلات زیادی روبرو بودند ولی امروز بازار مسکن با افزایش نقدینگی مواجه است و از سوی دیگر نوسانات موجود در بازار ارز و سکه التهابات را دوبرابر کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار