مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت:امسال کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان ۱.۵ برابرنسبت به سال گذشته افزایش یافته است و از فصل برداشت تا کنون حدود ۸۰۰ تن کلزا از زارعین این شهرستان به صورت تضمینی خریداری شده است.

به گزارشخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ اسکندر عبدی مدیر جهاد کشاورزی بوکان افزود: طی سال زراعی جاری ۵۲۸ هکتار از اراضی آبی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود نزدیک به ۱۶۰۰ تن کلزا به صورت تضمینی از زارعین شهرستان خریداری شود.

وی به سیاست‌های حمایتی دولت از کشت کلزا اشاره کرد و ادامه داد: امسال بیش از سه هزار و ۸۲۰ کیلوگرم بذر کلزا از ارقام هیدرومل، آلونسو، گارو، روهان، دفیوژون ونتالی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی در بهار امسال ۶ درصد از محصول زیر کشت کلزا در سال جاری دچار خسارت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان بیان کرد: خرید تضمینی کلزا در شهرستان از ۳۱ خرداد ماه در مرکز خرید تعاون روستایی آغاز شده و این شهرستان مقام سوم سطح زیر کشت کلزا را در آذربایجان غربی داراست.

عبدی گفت: در شهرستان بوکان ۲۵ دستگاه ریزکارنده کلزا، ۹ دستگاه کمباین دارای هد برداشت، یک هزارو ۳۰۰ دستگاه سمپاش یدک کش تراکتور و سه دستگاه سمپاش توربولاینر از جمله ادواتی هستند که در مراحل کاشت تا برداشت محصول کلزا در اختیار زارعان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته ۲۱۴ هکتار از اراضی بوکان به کشت محصول کلزا اختصاص یافته بود که از این میزان سطح زیر کشت، ۷۷ هکتار بر اثر سرمازدگی از بین رفت.

کلزا Brassica napus، یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

روغن کلزا به علت اینکه دارای اسید‌های چرب اشباع نشده و بدون کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

این محصول به قیمت تضمینی هر کیلو گرم ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

انتهای پیام/م

برداشت  کلزا در بوکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.