سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بجنورد گفت: کم کردن وزن به میزان ۵ کیلوگرم احتمال به وجود آمدن آرتروز علامت دار زانو را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛  بازخانه سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بجنورد بابیان اینکه میزان بروز آرتروز با مسائل ژنتیکی و نژادی ارتباط دارد ، افزود: کم کردن وزن به میزان ۵ کیلوگرم احتمال به وجود آمدن آرتروز علامت دار زانو را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
وی اظهار کرد: سن بالا بزرگ‌ترین عامل خطرساز برای آرتروز است و در زنان با سن کمتر از ۴۵ سال فقط ۲ درصد، در سنین بین ۴۵ تا ۶۴ سال میزان شیوع ۳۰ درصد و بالای ۶۵ سال این میزان ۶۸ درصد است.
بازخانه گفت: بیماری آرتروز می‌تواند هر یک از ۱۵۰ مفصل بدن را مبتلا کند، ولی به طور عمده در مفاصلی که فشار زیاد بر آن‌ها وارد می‌شود ایجاد می‌گردد بنابراین مفاصل زانو و لگن که فشار و وزن بیشتری را تحمل می‌کنند و بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند.
بازخانه با اشاره به این که آرتروز غالبا به صورت دردی عمقی در مفصل مبتلا توصیف می‌شود که این درد با کارکرد مفصل تشدید می‌شود و با استراحت بر طرف می‌شود، اما با پیشرفت بیماری ممکن است درد دائمی شود ، بیان کرد: سن ۴۰ سالگی تقریبا همه افراد تغییرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ، ولی بیشتر آن‌ها علامت خاصی احساس نمی‌کنند و تعداد نسبتا کمی دچار علائم آرتروز هستند
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بجنورد اظهار کرد: برای پیشگیری از آرتروز از خوردن غذا‌های چرب پرهیز کنید و مصرف فراوان میوه و سبزی را در برنامه غذایی بگنجانید ، از اضطراب و استرس دوری کنید ، هنگام کار مثلا کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را صاف نگه دارید و شانه را عقب دهید ، زیرا قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب درد‌های گردن و شانه می‌شود.
انتهای پیام / ب

افرایش سن احتمال بروز آرتروز را افرایش می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.