سریلانکا حق بهره وری از یک بندر خود را به چین واگذار می‌کند

مقامات سریلانکا اعلام کردند این کشور یک پایگاه دریایی را به بندری تبدیل می‌کند که چین ساخت و کنترل آن را در دست خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، مقامات سریلانکا روز دوشنبه اعلام کردند این کشور یک پایگاه دریایی را به بندری تبدیل می‌کند که چین ساخت و کنترل آن را در دست خواهد داشت.

این اقدام، امنیت را در بندری تقویت خواهد کرد که قدرت‌های خارجی نگرانند چین ممکن است آن را برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار دهد.

این پایگاه در حال حاضر در ناحیه گردشگری گاله قرار دارد، در امتداد ساحل جنوبی سریلانکا به هامبانتوتا ۱۲۸ کیلومتر به شرق منتقل می‌شود و به مسیر کشتی رانی بین آسیا و اروپا نزدیک‌تر می‌شود. این بندر ۱.۵ میلیارد دلاری احتمالا در طرح ابتکاری چین موسوم به "جاده و کمربند " نقش مهمی ایفا می‌کند و با هزینه ۱.۱۲ میلیارد دلاری به مدت ۹۹ سال در اجاره شرکت مرچنتز پورت چین قرار دارد.

منابع دولتی و دیپلماتیک به رویترز گفته اند که آمریکا، هند و ژاپن این نگرانی را مطرح کرده اند که چین ممکن است از این بندر به عنوان پایگاه نیروی دریایی استفاده کند. دولت سریلانکا و سفارت چین در کلمبو این نگرانی را رد و عنوان کرده اند بندی در موافقت نامه واگذاری بندر وجود دارد که استفاده از آن برای مقاصد نظامی را منع می‌کند.

دفتر نخست وزیر سریلانکا در بیانیه‌ای اعلام کرد " سریلانکا به چین اطلاع داده است که بندر هامبانتوتا را نمی‌توان برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار داد. " در این بیانیه آمده است "، چون امنیت بندر در کنترل نیروی دریایی سریلانکا قرار خواهد داشت، ضرورتی برای نگرانی وجود ندارد. "

انتهای پیام/

بندری در سریلانکا در اختیار چین قرار گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار