سوالاتی را که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک متخصص عمومی پاسخ داده است.

پاسخ سوالات خود در زمینه «آمبولی» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ  سوالات شما در زمینه آمبولی را محمد حسین فرقانی متخصص عمومی پاسخ داد.

آمبولی چگونه ایجاد می‌شود؟

این متخصص عمومی بیان کرد: آمبولی 2 نوع است، نوع اول آن "آمبولی چربی" است که اصولا در استخوان‌های ران ایجاد و باعث می‌شود چربی از استخوان ران به سمت مغز حرکت کند و در مغز جایگزین شود که این عمل در مغز انسداد ایجاد می‌کند و خطرناک است.

وی خاطر نشان کرد: آمبولی نوع دوم "آمبولی لخته" نامیده می‌شود؛ در این آمبولی عروق لگنی، عروق ران، عروق اندام تحتانی در اثر تعرق و انعقاد، لخته‌ای از لگن به پایین در بدن ایجاد می‌شود و  جریان خون را محدود می‌کند.

فرقانی ادامه داد: در آمبولی نوع دوم، خون لخته شده به سمت ریه‌ها کشیده می‌شوددر نهایت راه اکسیژن را  در رگ‌ها سد می‌کند به این ترتیب باعث انسداد در جریان خون می‌شود، اگر این آمبولی پیشروی کند به کل بدن منتقل  و منجر به مرگ بیمار می‌شود.

آیا آمبولی کشنده است؟

وی بیان کرد: ایجاد آمبولی در بدن فرد باعث انسداد ریه می‌شود، اگر این لخته‌ها بزرگ شوند به حدی که کل ریه را بگیرند انسداد ایجاد می‌شود، احتمال اینکه آمبولی جان فرد را بگیرد و کشنده باشد، وجود دارد.

آیا احتمال دارد با عمل لیپوماتیک دچار آمبولی شویم؟

این متخصص عمومی در خصوص عمل لیپوماتیک، اظهار کرد: عمل لیپوماتیک در ایجاد آمبولی تأثیرگذار است چرا که آمبولی باعث ایجاد چربی می‌شود که یکی از موارد ایجاد بیماری در فرد است، می‌توان گفت لیپوماتیک به دلیل ایجاد آمبولی برای فرد بسیار خطرناک بود.

آیا عمل زانو در ایجاد آمبولی موثر است؟

فرقانی با اشاره به اینکه عمل زانو DVT عمقی وریدی ایجاد می‌کند، تشریح کرد: در عمل زانو خون دچار لخته‌هایی می‌شود که در نهایت منجر به آمبولی ریوی خواهد شد، که این لخته ها از طریق خون منتقل شده و در نهایت منجر به انعقاد آن می‌شود لذا افرادی که التهاب عروقی و عدم تحرک داشته باشند ممکن است دچار این بیماری شوند.

وی در پایان ادامه داد: واریس یکی از عواملی است که باعث ایجاد آمبولی می‌شود چرا که در این بیماری عروق صدمه می‌بیند و باعث انسداد و انعقاد خون می‌شود، افراد باید سعی کنند تحرک کافی داشته باشند و به سلامتی خود اهمیت دهند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
کاظم
۱۵:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
دیه امبولی ریه چقدر هس
آخرین اخبار