به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه بارها از ظرفیت کشاورزی ایران به ویژه محصولات منحصر به فرد صحبت میشود، اما هیچ گاه تلاشی برای شکوفایی این ظرفیتها به کار گرفته نشده است چرا که این بخش برای ارتقای کیفی، قیمت عادلانه محصول، شناسایی بازارهای صادراتی و حذف واسطهها به خدمات استارتآپی نیاز دارد که متأسفانه در کشور مغفول مانده است.
از آنجا که نفوذ شبکه موبایل و اینترنت در مناطق روستایی به سرعت در حال افزایش است، این امر پدید آورنده فرصتی است که استارت آپها با استفاده از آن به حل مشکلات کشاورزان و رونق این بخش بپردازند چرا که کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد به شمار میرود که از منظر امنیت غذایی و ایجاد اشتغال از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
ناگفته نماند که استارت آپها مزایای متعددی همچون تسهیل فروش محصولات کشاورزی، توسعه صادرات، حذف واسطهها برای خریداران و فروشندگان، تسهیل استفاده کشاورزان از ماشین آلات و غیره را به عهده دارند و بدین منظور بسیاری از مسئولان بر این باروند تا با استفاده از این فعالیت نوآورانه مشکلات بخش کشاورزی را پایان دهند.
مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تأثیر استارپ آپها در حل مشکل فروش محصولات کشاورزی اظهار کرد: در شرایط کنونی بعد از بحث قدیمی بودن و نبود تکنولوژی مدرن در بخش کشاورزی با معضل بازرگانی و فروش محصولات کشاورزی روبهرو هستیم به نحوی که در هر فصلی به سبب چالش فروش و بازرگانی، کار به امحای محصولات مختلف می رسد.
وی افزود: با توجه به فقدان بازار مناسب برای محصولاتی نظیر سیب زمینی و پیاز، سازمان تعاون روستایی طبق قانون برای جلوگیری از امحا در حال خرید تضمینی این محصولات با قیمت بسیار نازل از کشاورزان است.
اسدی ادامه داد: با توجه به رشد روز افزون فضای مجازی و فعالیت در این فضا به نظر میرسد که اگر استارت آپها هوشمندانه وارد میدان شوند و همکاری مناسبی با تشکلهای بخش داشته باشند، در افزایش درآمدزایی گسترده کشاورزان تأثیر بسزایی خواهند داشت.
این مقام مسئول با اشاره به ضرورت همکاری استارت آپها با تشکلهای بخش کشاورزی، بیان کرد: سابقه وزارت جهاد کشاورزی در دولتهای مختلف نشان داده که تنها این وزارتخانه میتواند کارهای روزمره را انجام دهد و هیچ طرح و حرکت نوینی برای این گونه فعالیتها نداشته است؛ بنابراین بهتر است که استارت آپها به طور مستقیم با کشاورزان و تشکلهای کشاورزی انجام شوند تا بتوانند بحث بازرگانی را حلوفصل کنند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز درباره تأثیر استارت آپها در توسعه صادرات، تصریح کرد: با وجود آنکه فضای مجازی چیزی نیست که مختص به یک مکان و زمان خاص باشد، بنابراین به وسیله استارت آپها در سراسر دنیا میتوان مشتریان محصولات خود را پیدا کرد که در نهایت این امر در توسعه صادرات نقش بسزایی خواهد داشت.
عباس پاپیزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در چند سال اخیر با پدیده نوظهوری در حوزه کارآفرینی مواجه شدیم که این امر به سبب تأثیرات شگرفی در کاهش هزینههای تولیدکننده و مصرف کننده، افزایش سرعت عامل و اطمینان خاطر مصرف کنندگان به همراه داشت.
وی با اشاره به اینکه نگاه ما به بخش کشاورزی سنتی است، افزود: اگرچه استارت آپها در بخش صنعت و خدمات به خوبی شکل گرفته است اما در بخش کشاورزی به سبب سنتی بودن از این موضوع بیبهره مانده است در حالیکه این امر میتواند مزایای فراوانی برای کشاورزان در برداشته باشد.
پاپیزاده ادامه داد: در شرایط کنونی کشاورزان در بحث خرید محصولات کشاورزی مجبورند محصولات خود را با هر قیمتی که دلالان تعیین میکنند، به بازارهای هدف صادر کنند و این درحالی است که یک استارت آپ قوی در این بخش میتواند شبکهای شفاف برای خرید و معاملات کشاورزی ایجاد کند.
این مقام مسئول با اشاره به تأثیر توسعه استارت آپها در فروش محصول به نرخ منطقی در بازار، بیان کرد: با توجه به آنکه بسیاری از روستاها به اینترنت پر سرعت مجهز هستند، بنابراین به سهولت میتوان با توان و دانش داخلی و بکارگیری جوانان مستعد در حوزه کشاورزی فضایی را به وجود آورد که محصولات کشاورزی بدون واسطه از تولید کننده به مصرف کننده عرضه شود.
به گفته وی، فروش مستقیم محصولات کشاورزی بدون واسطه بیانگر کاهش هزینه تأمین کالا و در نهایت فروش محصول با قیمت عادلانه است.
عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه افزود: استارت آپها باید توسط بخش خصوصی و تشکلها ایجاد شود و تنها وزارت جهاد تسهیلات لازم را در اختیار جوانان خلاق این حوزه قرار دهد و به سهولت برای آنها مجوز صادر کند.
وی در پایان با اشاره به تأثیر استارت آپها در رونق صادرات محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در شرایطی که با نوسان نرخ ارز روبهرو هستیم با توسعه استارت آپها به سهولت میتوان با بازارهای خارجی ارتباط برقرار کرد و کشاورزی معیشتی را به سمت کشاورزی اقتصادی سوق داد.
گزارش از آزاده محبی
انتهای پیام/
مشکل اصلی کشاورزی ایران نبود مدیریت ونظارت بر توزیع وفروش محصول از مزرعه تا بازار هست
وبنظرم استارتاپ ها با کمک تعاونی های روستایی می توانند کشاورزی ایران را رونقی دوباره ببخشند