محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن رد طرح واگذاری مناطق امن به طالبان گفت: پروسه صلح در انحصار هیچ کسی نخواهد بود.

واگذاری مناطق امن به طالبان در دستور کار نیست/ سیاست 40 سال گذشته پاکستان باید تغییر کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی اظهار داشت: روی پروسۀ سیاسی صلح کار جریان خواهدداشت و هرگاه طالبان آمادۀ آتش بس باشند، ما نیز آماده می باشیم.

اشرف غنی تاکید کرد: طرح مناطق امن از حکومت نیست و هیچ منطقه ای تحت نام منطقه امن به کسی سپرده نمی‌شود.

رئیس جمهور افغانستان گفت: مذاکرات بین‌الافغانی نخستین مرحله است و باید به لیستی از موضوعات کلیدی در رابطه به صلح دست یابیم و تیم مذاکره‌کننده از اقشار مختلف ایجاد خواهد شد و باید روی یک پروسۀ حقوقی و میکانیزم ملی به نتیجه برسیم.

وی در مورد مذاکرات با پاکستان بیان داشت: افغانستان و پاکستان مناسبات سه‌بعدی دارند و مهم است که پس از حل مشکل طالبان، دو کشور چطور مشترک زندگی نمایند و افغانستان به مثابۀ چهار راه آسیا، چه نقشی برای پاکستان دارد.

اشرف غنی افزود: سیاست ۴۰ سال گذشته باید تغییر کند و معیار برای ما منافع ملی افغانستان است که این امر بر اساس احترام و اعتماد متقابل و حفظ استقلالیت افغانستان، تحقق می‌یابد.

رئیس جمهور گفت: همانطور که جهاد ملت افغانستان در انحصار کسی نبوده و به همه مردم تعلق دارد، پروسه صلح نیز در انحصار هیچ کسی نخواهد بود. صلح با حزب اسلامی نخستین گام بود و هر گامی که در مورد صلح برمی‌داریم، بر اساس برنامه و استراتژی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.