عضو کمیسیون اقتصادی گفت: متأسفانه دولت هنوز آئین‌نامه بسیاری از مواد برنامه ششم توسعه را ابلاغ نکرده است.

سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فرارسیدن ۹ تیرماه سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: برنامه، یک قانون بالادستی است که چشم‌انداز ۵ سال آینده کشور را پیش‌بینی می‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس و دولت زمان زیادی را برای بحث و بررسی درباره برنامه‌های ۵ ساله کشور می‌گذارند، گفت: با وجود آنکه بررسی برنامه زمان زیادی را در بر می‌گیرد، اما متأسفانه آمار‌ها حاکی از آن است که تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد برنامه‌های ۵ ساله قبلی اجرا شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی درباره روند تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس، متذکر شد: با وجود آنکه آقای روحانی ۵ دوره نماینده و همچنین نایب رئیس مجلس بوده است، اعلام کرد که مجلس نباید برنامه ششم را تصویب کند و ما حکم آن را به مجلس می‌دهیم.

موسوی‌لارگانی با اشاره به اینکه در نهایت هم دولت به مجلس برنامه‌ای را ارائه نداد بلکه صرفا ۳۰ حکم به مجلس داد، گفت: در مجلس نهم با این احکام مخالفت شد و حتی نمایندگان کلیات آن را رد کردند، چرا که معتقد بودند که دولت برنامه‌ای ارائه نداده است.

وی افزود: اواخر مجلس نهم بود که جمعی از دولتمردان با نمایندگان مجلس جلسه‌ای برگزار کردند و به این نتیجه رسیدند که کمیسیون تلفیق تشکیل شود و در آنجا دولت و مجلس یک برنامه اجرایی و عملیاتی برای ۵ سال آینده کشور تهیه کنند.

نماینده مردم فلاورجان یادآور شد: بنده یکی از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه بودم و نزدیک به ۳ ماه جلسات پیاپی برگزار کردیم و دولت هم در جلسات حضور داشت و درباره همه بند‌های برنامه نظرات خود را اعلام کردند، اما با این وجود روزی که به مجلس آمد، دولت گفت که این لایحه ما نیست و آن را قبول نداریم.

موسوی‌لارگانی تصریح کرد: بر این اساس باز هم تغییراتی با نظر نمایندگان دولت در برنامه ایجاد شد اما پس از تصویب در مجلس و تائید شورای نگهبان، دولت برنامه را ابلاغ نکرد و گفت که ما این برنامه را قبول نداریم.

وی با تأکید بر اینکه تخلف از قانون به هیچ‌وجه درست نیست، اظهار کرد: دولت برنامه ششم توسعه را ابلاغ نکرد و به همین دلیل آقای لاریجانی این قانون را به بخش‌های مختلف دولت ابلاغ کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دولت باید هر ۶ ماه گزارشی درباره اجرای برنامه به مجلس ارائه دهد، گفت: با این وجود دولت نه تنها گزارشی در این باره به ما ارائه نداده است، بلکه حتی آئین‌نامه برخی از مواد برنامه ششم توسعه را هم ننوشته است.

نماینده مردم فلاورجان با بیان اینکه متأسفانه بعد نظارتی مجلس هم بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: برنامه یک موضوع واحد نیست و موضوعات مختلفی چون اقتصادی و عمرانی و ... را در برمی‌گیرد که همه کمیسیون‌های تخصصی باید ورود پیدا کنند و عملکرد دولت در این زمینه را مورد بررسی قرار دهند که متأسفانه این موضوع کاملا در مجلس مسکوت مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار