کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پیدایش پدیده تروریسم در دو دهه اخیر را باید در دخالت‌های کاخ سفید در منطقه جست‌وجو کنیم.

شکل گیری تروریسم ریشه در دخالت‌های آمریکا در منطقه داردجعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع تروریسم و راهکارهای مقابله با این پدیده در منطقه، اظهار کرد: گروه‌های تروریستی در دهه‌های اخیر به طور چندجانبه عمل کرده‌ و با وارد کردن ضربه‌هایی در عرصه‌های اقتصادی و نظامی به کشورهای منطقه، به گروه‌های تأثیرگذار تبدیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: طبیعتا مقابله با پدیده تروریسم باید به طور جدی و چندبعدی دنبال شود و در این راستا اولین گام، ایستادگی در برابر فعالیت‌های نظامی آنهاست، چرا که اگر تروریست ها در عرصه نظامی پیشرفت کنند می‌توانند اهداف بعدی را دنبال کنند.

قنادباشی ادامه داد: اگر در گام نخست تروریست ها در زمینه نظامی متوقف شوند، می‌توان راه‌های قدرتمندتر شدن آنها را از این طریق ببندیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مسئله بسیار مهم دیگر این است که این تروریسم‌ها از مردم منطقه و کشورهای اسلامی نیرو گرفته و یارگیری کرده‌اند، افزود: ما باید در اینجا ریشه‌های یارگیری تروریست ها را بخشکانیم، چرا که از 80 کشور جهان نیرو به سمت آنها جذب شده است، لذا اگر راهکاری برای جلوگیری از جذب شدن مردم به این گروه‌ها پیش‌بینی شده بود، طبیعتا نمی‌توانستند اقداماتی را به این گستردگی در منطقه انجام دهند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقداماتی که باید انجام شود این است که برای مردم منطقه روشنگری کنیم و در این زمینه باید همه توجیح شوند که حرکت‌های تروریست ها  با دین اسلام هیچ‌گونه تناسبی ندارد.

قنادباشی بیان کرد: علمای اهل سنت و شیعه باید در عرصه تبلیغات و رسانه‌ای ملت‌ها را متقاعد کنند تا بدین وسیله از جذب جوانان به این گروه‌ها جلوگیری شود تا بدین وسیله ریشه آنها خشکیده شود، در این زمینه علمای اهل سنت هم حرکت ترورسیت ها را مخالف اسلام و قرآن دانستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه راهکار دیگر مقابله با تروریسم بحث‌های سیاسی و اقتصادی است، گفت: برنامه‌ها در این حوزه‌ها باید به گونه‌ای باشد که ملت‌های منطقه در فشار قرار نگیرند، ضمن اینکه نباید در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تبعیض‌هایی صورت گیرد که تمایل به پیوستن به این گروه‌ها افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: ریشه تروریسم در منطقه از یک طرف ناشی از دخالت‌های آمریکا در منطقه است و از سوی دیگر هم سعودی‌ها نقش مهمی در به وجود آمدن گروه‌های تروریسمی دارند و با تأمین هزینه‌های آنها تأثیر زیادی در رشد و گسترش آنها داشته‌ است.

گفتنی است غلامعلی خوشرو نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در نشست عالیرتبه این سازمان در زمینه مبارزه با تروریسم گفته است بر اساس گزارشات سازمان ملل متحد بیش از 25 هزار تروریست خارجی از 100 کشور جهان به سوریه رفته اند. این آمار نشان دهنده پدیده ای پیچیده و چند وجهی است که نیازمند توجه فوری جامعه بین المللی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تروریسم ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار