حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

آخرین وضعیت از سلامتی «مهدی فخیم زاده»

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور اظهار کرد: ظهر روز گذشته ششم تیر تصادف ۲ دستگاه موتورسیکلت در چالوس - خط ساحلی آرام اتفاق افتاد که راکب یکی از موتورسیکلت‌ها مهدی فخیم زاده بازیگر و کارگردان مطرح سینما بود.

وی ادامه داد: بیمار به دلیل تروما لگن، سر و گردن و چانه با سطح هوشیاری ۱۲ به بیمارستانی در چالوس منتقل شد که به دلیل شدت جراحات وارده و ادامه روند درمان امروز به بیمارستانی در تهران منتقل شد.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه اکنون سطح هوشیاری بیمار هفت است، بیان کرد: این کارگردان فعلا در بخش آی‌سی‌یو بستری بوده و تمام اقدامات پزشکی و درمانی برای وی در حال انجام است اما به دلیل سطح هوشیاری فعلی بیمار، پزشکان نمی‌توانند برخی از آزمایشات را برای او انجام دهند.

كدام داروها از پوشش بيمه خارج شدند؟ + جدول

مسئولان وزارت بهداشت روز گذشته خبری مبنی بر آزادشدن  ۷۹ قلم داروی (OTC) (over-the-counter) که همان دارو‌های بدون نسخه هستند؛ مطرح کردند.

این تصمیم با توجه به مصوبه شورای عالی بیمه در سال گذشته مورد توجه قرار گرفته بود تا این دارو‌ها که مصرف بالای و قیمت ارزان در  سیستم گردش مالی دارو و بیمه‌  ساماندهی شود.

برای مشاهده لیست داروها اینجا کلیک کنید

امکان تولید محصول تراریخته ایرانی وجود دارد/ برخورد قاطعانه با متخلفانی که برچسب گذاری را دور می‌زنند

اصغرى رئیس سازمان غذا و دارو گفت: فعلا فقط برخی دانه هاى روغنى که براى روغن کشى استفاده مى شوند به همراه پنبه که بیشتر در صنایع نساجى مصرف مى شود، تراریخته مجاز و وارداتى هستند.

اصغرى تاکید کرد: تاکنون محصول تراریخته داخلى خاص و جدیدی که مجاز به مرحله تولید باشد در کشور نداریم اما از لحاظ قانونى بطور کلی مشکلى براى تولید این محصولات به شرط تایید ایمنی، ایمنی زیستی و سلامت آنها وجود ندارد و طبق مقررات فرآورده هاى تراریخته ایرانی هم مى توانند با احراز شرایط ایمنى زیستی و ایمنی و سلامت در آینده مجوز تولید بگیرند.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: سازمان غذا و دارو یکى از ارکان تایید ایمنى و سلامت به خصوص در زمینه محصولات و فرآورده های غذایى تراریخته محسوب مى شود، اما ارگان هاى دیگرى، چون سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی نیز در تایید ایمنی زیستی آن بر طبق قانون نقش خواهند داشت.

وى ادامه داد: نمونه هاى آزمایشگاهى و تحقیقاتی محصولات تراریخته ایرانى ممکن است وجود داشته باشد، اما این محصولات مجوز کشت و تولید نگرفته اند و تولید ندارند، البته در کشور حسب مقررات، بالقوه امکان تولید محصولات تراریخته وجود دارد و این باب با حفظ شرایط و رعایت مقررات و تایید سازمان‌های مسئول مسدود نیست.

ممنوعیت ورود داروهاى گیاهى به کشور/ تولید و عرضه بیش از ١١٠٠ فرآورده طبیعى ایرانى

مهناز خانوى مدیرکل اداره نظارت بر فرآورده هاى طبیعى، سنتى و مکمل هاى تغذیه اى سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت واردات داروهاى گیاهى یا طبیعى گفت: حدود ٩ ماه است که واردات هر نوع داروى طبیعى و ثبت این فرآورده‌ها در داخل کشور ممنوع شده است؛ در واقع در طول ٩ ماه اخیر فقط فرآورده‌ها و داروهاى تولید داخل در بازار عرضه شدند.

وى ادامه داد: برخى فرآورده‌های طبیعى یا داروهاى گیاهى که مجوز ورود آن‌ها هنوز به پایان نرسیده است تا زمان اتمام مجوز امکان ورود به کشور دارند و پس از اتمام تاریخ مجوز امکان ورود آن‌ها وجود ندارد.

خانوى عنوان کرد: ممنوعیت ورود فرآورده‌های طبیعی یا داروهاى گیاهى بازار مناسبى را براى تولیدکنندگان ایجاد کرده است تا فرآورده هاى طبیعى یا داروهاى گیاهى ایرانى تولید و در بازار عرضه کنند.

مدیرکل اداره نظارت بر فرآورده هاى طبیعى، سنتى و مکمل هاى تغذیه اى سازمان غذا و دارو با اشاره به رشد فزاینده تولید داروهاى گیاهى در کشور گفت: در ١٠ سال گذشته فرآورده هاى تولید داخل از ١٥٠ فرآورده به بیش از ١١٠٠ فرآورده رسیده است.

سهم واردات روغن پالم در کشور کاهش یافت

سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش سهم واردات روغن پالم به کل روغن‌های وارداتی به عنوان یکی از مهمترین دستاورد‌های این شورا در حوزه امنیت غذایی و تغذیه در ۴ سال گذشته گفت: بازنگری استاندارد‌های گندم، آرد و نان با تمرکز کاهش میزان نمک نان و افزایش تعداد فروشگاه‌های تحت پوشش مانیتورینگ سموم از دیگر دستاورد‌های شورا به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برگزاری اولین مجمع ملی سلامت در اسفند سال ۹۵ به عنوان یکی از دستاورد‌های مهم دبیرخانه از سال ۹۵ افزود: انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری بین بخشی با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان و نیروی انتظامی، تدوین پیش نویس تفاهم نامه با وزارتخانه‌های کشور شامل صنعت و معدن، امور خارجه و شهرداری تهران، تشکیل و فعال سازی کمیته‌های اجرایی برای پیگیری اجرای تفاهم نامه‌های همکاری بین بخشی، تشکیل و فعال سازی دبیرخانه‌های سلامت در ۳ وزارتخانه جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان و تعیین فهرست کالا‌های آسیب رسان به سلامت و درصد عوارض پیشنهادی بر آن‌ها از دستاورد‌های مهم دبیرخانه این شورا است.

 
محمد هاشمی سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: با توجه به این امر که نوزادان فاقد شناسنامه و کارت ملی هستند و نمی توان برای آنان دفترچه بیمه سلامت صادر کرد؛ این سازمان در جهت حمایت از خانواده‌هایی که فرزند آنان از بدو تولد نیاز به دریافت خدمت درمانی دارد، امکان استفاده از دفترچه بیمه مادر را فراهم کرده است.
 
 با اشاره به امکان استفاده از دفترچه بیمه مادر برای نوزادان، افزود: در این زمینه نوزادان نیازمند به درمان، می توانند با در دست داشتن دفترچه بیمه مادر معرفینامه بستری جهت دریافت خدمت در بخش بستری مشروط به عدم ترخیص از بیمارستان و در قالب ضوابط مربوط به هریک از صندوق های بیمه ای سازمان بیمه سلامت ایران دریافت کنند.
 
لازم به ذکر است دریافت خدمات برای نوزادان با استفاده از دفترچه بیمه مادرتنها در ماه اول تولد امکان‌پذیر است که شامل خدمات بستری و حین بستری است.
 
رضا مسائلی مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور توانستند برای تولید محصولات خود پروانه ساخت از وزارت بهداشت بگیرند و تلاش‌های صورت گرفته موجب شد ۲ اتفاق مهم در حوزه تجهیزات پزشکی را شاهد باشیم.مسائلی با اشاره به رونمایی از یک اتاق عمل کاملا ایرانی گفت: تمام محصولات این اتاق عمل را تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی کشورمان تولید کرده‌اند و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه ضمن اینکه باید از تولیدکنندگان حمایت کند، باید بر کیفیت نظارت داشته باشند و این پارادوکسی در حوزه مدیریت محسوب می‌شود که در عین حمایت کیفیت را نیز باید مراقبت کنیم.

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کشور حدود هزار تولیدکننده تجهیزات پزشکی داریم، گفت: این هزار تولیدکننده ۳۰ درصد سهم بازار و حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را تأمین می‌کنند.

۹۶ درصد داروخانه‌های کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند

طاهر موهبتی  مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه اعتبارات استان‌ها در سال ۹۷ براساس عملکرد سال‌های قبل در نظر گرفته شده است، گفت: تمام استان‌ها می‌توانند با رعایت قانون و بودجه مصوب، قرارداد منعقد کنند.وی گفت: ۹۸۰۰ داروخانه دولتی و غیر دولتی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند که این عدد شامل ۹۶ درصد داروخانه در کل کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور مدیریت هزینه، ۳۰۰ داروی گران قیمت در سامانه تائید دارو (امید) ثبت شده است، گفت: در این سامانه به طور مکانیزه برخی از پارامتر‌ها کنترل می‌شود به طور مثال برخی دارو‌ها دارای شرط تخصص است و هر متخصصی نمی‌تواند آن را تجویز کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص مطالبات داروخانه‌ها نیز بیان کرد: زمانی که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد بدهی سازمان به داروخانه‌ها ۱۱ الی ۱۲ ماه بود که اکنون میانگین پرداختی مطالبات داروخانه‌ها در کشور به ۲ ماه رسیده است؛ برای نخستین بار تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت طرف قرارداد با بیمه سلامت از ابتدای سال جاری در بخش دولتی ۷۰ درصد مطالباتشان را از سازمان دریافت کرده اند.

 موهبتی با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به روز بوده است، گفت: در صورتی که سازمان برنامه و بودجه دستور چاپ اوراق مشارکت را به دولت بدهد، مطالبات سال گذشته این سازمان به کل مراکز ارائه دهنده خدمت و داروخانه‌ها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار