عامل اصلی بروز فاجعه بمباران شیمیایی سردشت ایستادگی و مقاومت مردم بود.

 به گزارش    خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛  با آغاز جنگ رژیم بعث عراق علیه کشورمان ازسال 1359 ، سردشت یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی که از غرب و جنوب با کشور عراق هم مرز است ، مورد حملات قرار گرفت که در این میان مردم  طی سال‏های جنگ تحمیلی با رشادت  و از جان گذشتگی در مقابل حملات نظامی عراق ایستادگی می کردند که در نتیجه پس از 6 سال مقاومت در ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه هفتم تیر ماه ۱۳۶۶ چند فروند هواپیمای بعثی با پرواز در آسمان سردشت ۷ بمب خردل در نقاط مختلف شهر انداختند که 3 بمب در منطقه مسکونی، یک بمب در "راه شهر مهر" و ۳ بمب دیگر نیز در باغ‌های مجاور شهر فرود آمد.

ایستادگی و رشادت عامل اصلی بروز فاجعه بمباران شیمیایی سردشت

دورهْ هشت ساله جنگ عراق علیه ایران از یک سو، مشحون از ایستادگی‏ها، مقاومت‏ها و رشادت‏ها و از دیگر سو، عرصهْ بروز فجایع و خشونت‏های گسترده‏ای بود که حادثه بمباران شیمیائی سردشت نمونه‏ای از این فجایع است.

نژاد جهان فرماندار شهرستان سردشت  در گفت و گو با   خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ گفت: 7 تیر سال 1366 یعنی 31 سال پیش رژیم بعثی جنایت بزرگی رو در خصوص بمباران شیمیایی سردشت مرتکب شد و اهمیت این مسئله از نظر بعد جهانی و ملی  دارای اهمیت ویژه ای است  و مقام معظم رهبری در این خصوص  سخن گفتند و از سکوت مجامع جهانی انتقاد کردند.

وی افزود: علت این بمباران مقاومت مردم سردشت  در برابر حملات  رژیم بعث عراق بود که موجب برانگیخته شدن خشمان گردید که در نتیجه رژیم استکبار فاجعه بزرگ بمباران شیمیایی را انجام داد.

جهان اضافه کرد: شهرستان سردشت در کل حداقل  حدود 75 بار مورد حمله قرار گرفت که فجیع ترین  آنها  بمباران شیمیایی بود که در این بمباران  118 شهد  و 1600 جانباز برجای گذاشت که البته  مصدومین و قربانیان زیادی از این فاجعه داریم و کشور ما،  استان ما و بالاخص شهر ما مظلوم قربانی این فاجعه بودند.

ایستادگی و رشادت عامل اصلی بروز فاجعه بمباران شیمیایی سردشت

جهان تصریح کرد: مناطق مسکونی و عمومی  با پخش شدن اثرات گازهای شیمیایی تمامی شهر از جمله درمانگاهها و بیمارستانها نیز متاثر از این حملات شدندامدادگری از همان دقایق اولیه بمباران شروع شد و به دلیل پخش شدن گازها در داخل شهر، مصدومین به شهرهای مجاور و بزرگ  کشور از جمله تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و سایر شهرها با هلی کوپتر، آمبولانس و تمام تجهیزاتی که آن زمان موجود بود از همان لحظات اول اعزام شدند .

فرماندار شهرستان سردشت  در رابطه با 7 تیر نیز گفت: هرساله مراسم گرامیداشت برای زنده نگه داشتن  یاد و خاطره قربانیان بمباران شیمیایی سردشت برگزار می شود و ادارات  نهادهای نظامی انتظامی و فرهنگی و انجمن های مردم نهاد و خود مردم کمک می کنند تا این یادبود بزرگ داشتی برگزار شود امسال هم همانند سنوات گذشته این برنامه برگزار می شود که امروز هم مراسمی همزمان با زمان رخ دادن فاجعه بمباران شیمیایی برگزار می شود.

وی گفت: برنامه های فرهنگی و ورزشی و اجتماعی از جمله عصر شعر، مسابقات ورزشی، همایش پیاده روی، برپایی نمایشگاه دستاوردها و فرصت های سرمایه گذاری شهرستان به مناسبت گرامی داشت 7 تیر  برگزار می شود و همچنین هم زمان با ساعت بروز  فاجعه بمباران شیمیایی همه باهم در مزار شهدا حاضر می شویم و به روح پاکشان فاتحه نثار می کنیم.

گزارش از مریم بشیربنائم

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.