مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت:هزار و 800 مسجد در استان اصفهان دارای کانون فرهنگی هستند، امید داریم حداکثر تا پایان برنامه ششم تمام مساجد شهری و روستاهای بالای 100 خانوار دارای کانون‌های فرهنگی شوند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری دیروز در همایش افتتاحیه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهار کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهایی که کشور و جوانان را تهدید می‌کند هجمه سنگین دشمن در حوزه فرهنگی است، پس از این‌که دشمن ما را در میدان جنگ تجربه کرد و متوجه شد این مردم با این اعتقادات شکست‌ناپذیر هستند تاکتیک خود را عوض کرد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب از دریچه حوزه فرهنگ دنبال شکستن این ملت است.

وی افزود: در ابتدا باید این تهدید را همه جدی بگیرند و بدانیم که دشمن سخت به دنبال عملی کردن تصمیمات شوم خود در این حوزه است، گاهی سطحی‌نگری می‌شود و تا بحث تهاجم فرهنگی می‌شود بیشتر به مسائل ظاهری و شکل کار می‌پردازیم و کمتر به عمق موضوع توجه می‌شود اما این در حالی است که رهبر معظم انقلاب این خطر را با توصیه‌های بسیاری گوشزد کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: دو عنصر در موفقیت هر مسیری و به خصوص در کار فرهنگی مهم است، یکی موضوع زمان است و دیگری مکان، هر دو مهم و تأثیرگذارند، در فرهنگ دینی ما به زمان اهمیت بسیاری داده شده است و این چیزی است که در بسیاری از مواقع به آن توجهی نمی‌کنیم و به همین دلیل دچار آسیب می‌شویم.

وی بیان داشت: اوقات فراغت به معنای آسوده خوابیدن نیست بلکه به این معنا است که از یک کار مهم و فرصت بزرگ‌تری فارغ شویم و این فراغت نیاز به برنامه‌ریزی دارد اگر از اوقات فراغت غافل شده و فرصت را از دست دهیم مشمول غصه‌ای خواهیم شد که امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه متذکر شدند.

انصاری ابراز داشت: مسجد در فرهنگ دین نقش مهمی داشته و فراز و نشیب زیادی داشته است، هیچ وقت این کانون تعطیل نشده هر چند که در نقش‌آفرینی فراز و نشیب داشته است اما هیچ‌گاه تعطیل نشده است؛ یک مثال آن گره زدن بین هنر و اسلام است که در مساجد به وضوح مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب ما که در آستانه چهلمین سال پیروزی آن هستیم در همین مساجد شکل‌ گرفته است، دفاع مقدس ما نیز بیشتر از دل مسجد و با کانون مسجد تجدید قوا کردند و به دل جبهه‌ها رفتند، امروز هم مسجد باید در خدمت حفظ دین، حفظ این نظام و حرکت ارزشمند این ملت باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اذعان داشت: یک مأموریت مقدس پیوند محل عبادت و نیاز امروز جامعه یعنی فرهنگ و هنر است؛ بیشترین مخاطب کانون‌ها جوانان بوده که امروز اصلی‌ترین نقطه هدف دشمن هستند، کانون‌های فرهنگی مساجد به عنوان حلقه وصل بین مسجد و اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند و تابستان یک زمان خوب برای انجام این مأموریت است.

وی تصریح کرد: اصفهان ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه دارد، از نظر داشتن مسجد و مردمان مسجددوست جزو استان‌های بسیار خوش‌نام و ارزشمند کشور است، در کل استان حدود 2 هزار و 400 مسجد کوچک و بزرگ وجود دارد، از مسجد بزرگ امام که شاهکار معماری اسلامی تا مساجد کوچک در محله‌ها در اصفهان حضور دارند.

انصاری عنوان کرد: امروز این افتخار را داریم که هزار و 800 مسجد در استان اصفهان دارای کانون فرهنگی هستند، امید داریم حداکثر تا پایان برنامه ششم تمام مساجد شهری و روستاهای بالای 100 خانوار دارای کانون‌های فرهنگی شوند و تعداد کانون‌های فرهنگی به 2 هزار و 400 کانون برسد.

وی تشریح کرد: در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیلات ساختاری فقط تا مراکز شهرستان داریم اما امروز این امکان برای ادارات ارشاد به وجود آمده با نام کانون‌های فرهنگی توفیق خدمت‌گذاری در محله‌ها، عشایر و روستاها به وجود آمده است.

 

انتهای پیام/م

 

همایش افتتاحیه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.