کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: متیل فنیدیت (Methhyl Phenidate) که بیشتر با نام تجاری ریتالین، متادیت و کانسرتا شناخته می‌شود، جزء دسته دارو‌های محرک مغزی است و بخش استراحت مغزی را کاهش می‌دهد.

ریتالین و آنچه که پشت کنکوری‌ها باید درباره عوارضش بدانندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سمیرا حیدری با بیان اینکه متیل فنیدیت از جمله دارو‌های محرک سیستم عصبی مرکزی است و مصرف عمده این دارو در درمان بیماری‌هایی از جمله ADHA بیش فعالی، کم‌توجهی، افسردگی و اختلالات رفتاری است، اظهار داشت: بی‌خوابی، گیجی و منگی، تشنج، عصبانیت، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون، بی‌اشتهایی، بی‌نظمی در ضربان قلب و ... از جمله عوارض این داروست.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد این دارو مغز استخوان را سرکوب می‌کند و باعث کم‌خونی می‌شود، افزود: مصرف ریتالین می‌تواند در فرد حالت‌هایی ازجمله سرخوشی و شادابی کاذب، رفع خستگی موقتی، افزایش فاز بیداری و هوشیاری و کاهش میزان خواب ایجاد کند.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: اثرگذاری سریع این دارو باعث وابستگی می‌شود و افراد مجبور به مصرف با دوز بالا می‌شوند که همین امر موجب بروز افسردگی پس از قطع مصرف می‌شود.

وی عنوان کرد: سوءمصرف از این دارو همواره رو به افزایش است و مصرف خودسرانه، بدون آگاهی و بدون تجویز پزشک باعث عوارض جبران‌ناپذیر در جوانان شده است و می‌توان در اورژانس‌های بیمارستان‌ها تعداد زیادی از جوانان که با این دارو مسمومیت پیداکرده‌اند را مشاهده کرد.

حیدری تأکید کرد: برخی از افراد ناآگاه و سودجو در بین دانش آموزان و دانشجویان و به‌خصوص افرادی که خود را برای کنکور آماده می‌کنند این‌گونه تبلیغ می‌کنند که ریتالین هیچ‌گونه عوارض و خطری ندارد و فقط موجب افزایش هوشیاری و کاهش خواب‌آلودگی می‌شود، اما این باور غلط است، زیرا عوارض آن بیشتر از مزایای آن است.

انتهای پیام/م

متیل فنیدیت، جزء دسته دارو‌های محرک مغزی است و بخش استراحت مغزی را کاهش می‌دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.