اردکانیان گفت: در زمینه استفاده از آب و انرژی جامعه بد مصرفی هستیم.

جامعه بدمصرفی هستیم/رشد مصرف انرژی، سالیانه ۷ درصد افزایش می‌یابدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو؛ رضا اردکانیان،  وزیر نیرو در چهارمین روز هفته صرفه‌جویی در مصرف که با عنوان آب، رسانه و افکار عمومی نام‌گذاری شده است، طی نشستی صمیمانه با مدیران مسئول رسانه‌ها با تاکید بر اینکه امروزه با محدودیت منابع آب و انرژی مواجه هستیم، اظهار کرد: این دو منبع مهم به یکدیگر وابسته هستند و در مدیریت این دو بخش بایستی به صورت هم بسته عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه استفاده از آب و انرژی جامعه بد مصرفی هستیم، ادامه داد: در طی دهه‌های گذشته نیز هر زمان که با مسئله خشکسالی مواجه شده‌ایم به جای اینکه شیوه‌های مصرف خود را اصلاح کنیم همه ذهن‌ها تنها به سمت تامین منابع جدید رفته است.

وزیر نیرو بیان کرد: نه تنها کشور‌های که با مسئله خشکسالی مواجه هستند، بلکه مناطق دارای وضعیت مناسب منابع آبی نیز اگر گرفتار بدمصرفی شوند و تنها به شیوه‌های تامین و عرضه جدید منابع بپردازند بدون اینکه شیوه مصرف خود را اصلاح کنند مطمئنا پایدار نخواهند بود.

اردکانیان تصریح کرد: هرساله در حدود پنج تا هفت درصد رشد مصرف انرژی در کشور داریم که بایستی با تامین منابع انرژی جدید پاسخگویی نیاز‌های به وجود آمده باشیم. این رشد مصرف در حدود پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید است که معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه احداث در برخواهد داشت.

وی تاکید کرد: این رقم سنگین برای ساخت نیروگاه جدید هزینه می‌شود تا از میان هشت هزار و ۷۶۰ ساعت طول سال، فقط زمانی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت پیک تابستان را که با اوج نیاز به انرژی برق مواجه‌ایم پاسخگو باشیم.

وزیر نیرو اضافه کرد: در حوزه آب هم به جای اینکه به نحوه استفاده از آب‌های موجود توجه کنیم تنها در پی طرح‌های تامین منابع آبی جدید بوده‌ایم؛ در صورتی که اگر بدمصرفی‌ها اصلاح نشود هر چه منبع آبی جدید هم فراهم کنیم باز هم مشکل ما برطرف نخواهد شد و چه بسا در طی سالیان آینده مشکلات فعلی ما چندین برابر بیشتر و در ابعاد مختلف نمایان شود.

لزوم ارتقای سواد عمومی در حوزه آب و انرژی

اردکانیان بر لزوم ارتقای سواد عمومی در حوزه آب و انرژی تاکید کرد و افزود: ایجاد اعتماد و سرمایه اجتماعی، ترسیم آینده آب و انرژی کشور، ارائه اطلاعات معتبر و دقیق، تعامل هدفمند و... از جمله مسائلی است که بایستی میان وزارت نیرو و رسانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تمرکز وزارت نیرو در دوره جدید در بحث مدیریت تقاضا ادامه داد: در این بخش علوم اجتماعی و استفاده از صاحبنظران این حوزه بسیار مهم است که در این راستا مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی در وزارت نیرو تاسیس شده است.

وزیر نیرو با اشاره به تاکید این وزارتخانه بر شایسته‌گزینی و انتخاب مدیران از طریق فراخوان عمومی گفت: فراخوان به معنای این نیست که ما از نظر انتخاب مدیر در داخل بدنه وزارت نیرو به بن‌بست خورده‌ایم، بلکه به دنبال ترمیم اعتماد آسیب دیده با تمامی متخصصان و افراد توانمند هستیم تا همگان چه در بیرون و چه داخل سازمان بتوانند در عرصه خدمت‌رسانی فرصت حضور و رقابت داشته باشند و انتخاب مدیران منحصر به آشنایی محدود بین دایره بسته‌ای از مدیران نباشد.

اردکانیان در پایان گفت: هم‌اکنون نیز فراخوان عمومی برای انتخاب مدیران عامل چند شرکت آب و برق در استان‌های مختلف انتشار یافته و من به وعده اولیه خود برای شایسته‌سالاری در وزارت نیرو پایبند هستم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار